Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Crashtesty: Fabia má díky drahé výzbroji pět hvězd za bezpečnost

  17:00
„Auto je postavené na pět hvězd,“ říkal při prvním seznámení s fabií jeden ze škodováků. O maximálním hodnocení bezpečnosti podle metodiky EuroNCAP se dnes kromě vývojového centra rozhoduje hlavně v účtárně. Ochranu posádky mají auta dnes v crashtestech evropské nezávislé organizace vesměs dobrou.

Nová fabia získala v nezávislých testech EuroNCAP nejvyšší pětihvězdičkové hodnocení. Do prodeje startuje v příštím týdnu.

Nové crashtesty

Výsledky testů EuroNCAP

  • Škoda Fabia 5 hvězd
    ochrana posádky: 81 %
    ochrana dětí: 81 %
    ochrana chodců: 69 %
    bezpečnostní systémy: 69 %
  • Suzuki Celerio 3 hvězdy
    ochrana posádky: 61 %
    ochrana dětí: 74 %
    ochrana chodců: 68 %
    bezpečnostní systémy: 38 %
  • Nissan Pulsar 5 hvězd
    ochrana posádky: 84 %
    ochrana dětí: 81 %
    ochrana chodců: 75 %
    bezpečnostní systémy: 68 %
  • Tesla S 5 hvězd
    ochrana posádky: 82 %
    ochrana dětí: 77 %
    ochrana chodců: 66 %
    bezpečnostní systémy: 71 %
  • BMW 2 Active Tourer 5 hvězd
    ochrana posádky: 84 %
    ochrana dětí: 85 %
    ochrana chodců: 60 %
    bezpečnostní systémy: 70 %
  • Renault Mégane 4 hvězdy
    ochrana posádky: 83 %
    ochrana dětí: 78 %
    ochrana chodců: 60 %
    bezpečnostní systémy: 56 %

Hodnocení Euro NCAP je založeno na výsledcích testů v oblastech ochrany dospělých cestujících a dětí, ochrany chodců a podpůrných bezpečnostních systémů. „Velmi dobře byla hodnocena zvláště stabilita kabiny vozu,“ chlubí se David Haidinger ze Škody Auto. Při hodnocení bezpečnosti dětí dosáhla nová fabia maximálního počtu bodů za ochranu dětí ve věku 18 měsíců a velmi dobré hodnocení dostala i za ochranu tříletých dětí.

Na pětku jsou všichni

Na pětihvězdičkové hodnocení z crashtestu dnes staví auto po mechanické stránce snad všichni výrobci. Potíž je v tom, že dnes při přidělování bezpečných hvězd rozhodují ještě další kritéria. Oříšek pro konstruktéry a designéry je dnes ochrana chodců. Tu zkoumá crashtest na předku vozu. Proto dnes dostávají auta obří čumáky a do jejich útrob „utopené“ malé motory, některá mají zvedací kapoty změkčující dopad nebo rovnou venkovní airbag.

Pro rozpočtáře a manažery automobilek je ještě tvrdším oříškem rozpočet. Na pět hvězd totiž podle aktuálních předpisů EuroNCAP dosáhne jen auto, které má určité přesně dané bezpečnostní prvky.

I superpevné a superbezpečné auto tak na pět hvězd nedosáhne v případě, že například nemá systém, který z malých rychlostí sám zastaví auto před překážkou. Tuto funkci začala dostávat hlavně malá auta před několika lety. Dnes už ji musí mít všichni, kdo chtějí pět hvězd. Ve fabii je schovaná pod anglickým označením „Front Assistant“.

Je to těžká matematika a ještě těžší rozhodování. Dát do fabie radar v ceně několika tisíc, který tento samobrzdící systém potřebuje, nebo se spokojit jen se čtyřhvězdičkovým hodnocením? Aby někdo do hloubky studoval podrobné výsledky, které ony hvězdičky ukrývají, na to je třeba už trochu znalostí a nadšení pro auta. Neúplný počet hvězdiček si však pamatuje každý.

Crashtest Škoda Fabia

Euro NCAP

European New Car Assessment Programme

Nezávislé konsorcium evropských ministerstev dopravy, automobilových klubů, pojišťoven a organizací na ochranu spotřebitelů Euro NCAP provádí bezpečnostní testy nových typů automobilů a hodnotí jejich bezpečnost.

Kdyby třeba fabia místo toho „hlídacího“ dostala jiný radar, mohla by mít adaptivní tempomat, což je pro běžné používání auta mnohem šikovnější a užitečnější věcička. Takový chytrý tempomat umí udržovat odstup za předjedoucím autem a podle toho přibrzďovat a zrychlovat.

Aby nedošlo k mýlce, EuroNCAPu nestačí, aby auto mělo požadovanou výbavu jen „jako“. Opravdu nestačí „samobrzdící systém“ schovat na poslední řádek příplatkového ceníku. V regulích je přesně uvedeno, jaké minimální procento prodaných aut daného modelu musí daný prvek výbavy mít. Automobilka tak musí ze svých plánů a průzkumů odhadnout, do jaké výbavy daný prvek dát zákazníkům „zadarmo“. V českém ceníku má Front Assistant ve standardní výbavě fabia v prostředním provedení ambition, na jiných trzích to ovšem může být jinak.

Body k dobru může z hodnocení EuroNCAP dostat auto ještě třeba za systém udržující vozidlo v pruhu a upozorňující na přejetí dělící čáry nebo připomínače zapnutí bezpečnostních pásů.

Pevnost podobná, hvězd o dvě míň

Že hodnocení EuroNCAP je třeba brát s rezervou a výsledky studovat dopodrobna, ukazuje srovnání fabie a „propadlíka“ posledního kola crashtestů, maličkého Suzuki Celerio.

Crashtest Suzuki Celerio

Fabia

Posádku v případě kolize chrání až šest airbagů: čelní, boční a hlavové.

Fabia mimo jiné dostává multikolizní brzdu, která je součástí povinně sériově dodávaného elektronického stabilizačního systému ESC. Multikolizní brzda snižuje po kolizi riziko dalšího nárazu, po prvním střetu zůstanou kola vozu zabržděna, aby auto nekontrolovatelně nejelo dále.

Driver Activity Assistant varuje před hrozící únavou řidiče, na displeji v přístrojovém štítu se v tu chvíli objeví výzva k přestávce. Systém funguje na principu sledování úchopu volantu. Na sloupku řízení je snímač, který sleduje pohyby volantu. Složitý software chování řidiče vyhodnocuje a případně ho vyzve, aby si dal pauzu.

Fabia dostává také omezovač rychlosti, asistent pro rozjezd do kopce a od listopadu povinný systém kontroly tlaku vzduchu v pneumatikách.

Fabia má pět hvězd, celerio hrozivě vypadající tři. Ale studování výsledků odhalí, v čem je zádrhel. Fabia s cenovkou od 235 tisíc je totiž moderními bezpečnostními prvky vyzbrojena dobře, ale možná proto třeba nemá v základní výbavě rádio. Malé suzuki (u Škody mu konkuruje model Citigo) je nový model, který dorazí do českého prodeje přibližně v dubnu 2015. Odhad základní ceny je kolem 190 tisíc.

V hodnocení ochrany posádky je na tom celerio podobně jako fabia, v hodnocení bočního crashtestu je dokonce o chloupek lepší. Hrozivý rozdíl v tomto dílčím hodnocení (fabia 31 bodů - 81% ochrana, celerio 23 bodů - 61% ochrana) je daný tím, že celerio nemá v základní výbavě hlavové airbagy, proto od EuroNCAP nedostalo žádné body za boční crashtest na sloup. Stejný diametrální rozdíl ve výsledcích zapříčiněný „nevybaveností“ laciného auta odhalíme v hodnocení požadovaných bezpečnostních systémů: celerio 5 bodů - 38 procent, fabia 9 bodů - 69 procent.

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sraz vytříbených bavoráků přivítal žraloka, botu i nejlepší M všech dob

17. dubna 2024

Rekordní. Tak se dá shrnout letošní setkání majitelů a příznivců vozů BMW divize M. Na trať...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Účet za policejní manévry s radary: policie vybrala na pokutách 3,5 milionu

23. dubna 2024

Dopravní policisté zaznamenali při páteční celorepublikové bezpečnostní akci 2 166 dopravních...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Šviháky lázeňské déšť nezastaví. Italové vyrazili na promenádu na kolonádu

23. dubna 2024

Už po pětadvacáté si dali italští frajeři sraz na kolonádě v Poděbradech. Tradiční sraz spojený s...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...