Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Crashtesty: Fabia má díky drahé výzbroji pět hvězd za bezpečnost

  17:00aktualizováno  17:00
„Auto je postavené na pět hvězd,“ říkal při prvním seznámení s fabií jeden ze škodováků. O maximálním hodnocení bezpečnosti podle metodiky EuroNCAP se dnes kromě vývojového centra rozhoduje hlavně v účtárně. Ochranu posádky mají auta dnes v crashtestech evropské nezávislé organizace vesměs dobrou.

Nová fabia získala v nezávislých testech EuroNCAP nejvyšší pětihvězdičkové hodnocení. Do prodeje startuje v příštím týdnu.

Nové crashtesty

Výsledky testů EuroNCAP

  • Škoda Fabia 5 hvězd
    ochrana posádky: 81 %
    ochrana dětí: 81 %
    ochrana chodců: 69 %
    bezpečnostní systémy: 69 %
  • Suzuki Celerio 3 hvězdy
    ochrana posádky: 61 %
    ochrana dětí: 74 %
    ochrana chodců: 68 %
    bezpečnostní systémy: 38 %
  • Nissan Pulsar 5 hvězd
    ochrana posádky: 84 %
    ochrana dětí: 81 %
    ochrana chodců: 75 %
    bezpečnostní systémy: 68 %
  • Tesla S 5 hvězd
    ochrana posádky: 82 %
    ochrana dětí: 77 %
    ochrana chodců: 66 %
    bezpečnostní systémy: 71 %
  • BMW 2 Active Tourer 5 hvězd
    ochrana posádky: 84 %
    ochrana dětí: 85 %
    ochrana chodců: 60 %
    bezpečnostní systémy: 70 %
  • Renault Mégane 4 hvězdy
    ochrana posádky: 83 %
    ochrana dětí: 78 %
    ochrana chodců: 60 %
    bezpečnostní systémy: 56 %

Hodnocení Euro NCAP je založeno na výsledcích testů v oblastech ochrany dospělých cestujících a dětí, ochrany chodců a podpůrných bezpečnostních systémů. „Velmi dobře byla hodnocena zvláště stabilita kabiny vozu,“ chlubí se David Haidinger ze Škody Auto. Při hodnocení bezpečnosti dětí dosáhla nová fabia maximálního počtu bodů za ochranu dětí ve věku 18 měsíců a velmi dobré hodnocení dostala i za ochranu tříletých dětí.

Na pětku jsou všichni

Na pětihvězdičkové hodnocení z crashtestu dnes staví auto po mechanické stránce snad všichni výrobci. Potíž je v tom, že dnes při přidělování bezpečných hvězd rozhodují ještě další kritéria. Oříšek pro konstruktéry a designéry je dnes ochrana chodců. Tu zkoumá crashtest na předku vozu. Proto dnes dostávají auta obří čumáky a do jejich útrob „utopené“ malé motory, některá mají zvedací kapoty změkčující dopad nebo rovnou venkovní airbag.

Pro rozpočtáře a manažery automobilek je ještě tvrdším oříškem rozpočet. Na pět hvězd totiž podle aktuálních předpisů EuroNCAP dosáhne jen auto, které má určité přesně dané bezpečnostní prvky.

Fotogalerie

I superpevné a superbezpečné auto tak na pět hvězd nedosáhne v případě, že například nemá systém, který z malých rychlostí sám zastaví auto před překážkou. Tuto funkci začala dostávat hlavně malá auta před několika lety. Dnes už ji musí mít všichni, kdo chtějí pět hvězd. Ve fabii je schovaná pod anglickým označením „Front Assistant“.

Je to těžká matematika a ještě těžší rozhodování. Dát do fabie radar v ceně několika tisíc, který tento samobrzdící systém potřebuje, nebo se spokojit jen se čtyřhvězdičkovým hodnocením? Aby někdo do hloubky studoval podrobné výsledky, které ony hvězdičky ukrývají, na to je třeba už trochu znalostí a nadšení pro auta. Neúplný počet hvězdiček si však pamatuje každý.

Crashtest Škoda Fabia

Crashtest Škoda Fabia

Euro NCAP

European New Car Assessment Programme

Nezávislé konsorcium evropských ministerstev dopravy, automobilových klubů, pojišťoven a organizací na ochranu spotřebitelů Euro NCAP provádí bezpečnostní testy nových typů automobilů a hodnotí jejich bezpečnost.

Kdyby třeba fabia místo toho „hlídacího“ dostala jiný radar, mohla by mít adaptivní tempomat, což je pro běžné používání auta mnohem šikovnější a užitečnější věcička. Takový chytrý tempomat umí udržovat odstup za předjedoucím autem a podle toho přibrzďovat a zrychlovat.

Aby nedošlo k mýlce, EuroNCAPu nestačí, aby auto mělo požadovanou výbavu jen „jako“. Opravdu nestačí „samobrzdící systém“ schovat na poslední řádek příplatkového ceníku. V regulích je přesně uvedeno, jaké minimální procento prodaných aut daného modelu musí daný prvek výbavy mít. Automobilka tak musí ze svých plánů a průzkumů odhadnout, do jaké výbavy daný prvek dát zákazníkům „zadarmo“. V českém ceníku má Front Assistant ve standardní výbavě fabia v prostředním provedení ambition, na jiných trzích to ovšem může být jinak.

Body k dobru může z hodnocení EuroNCAP dostat auto ještě třeba za systém udržující vozidlo v pruhu a upozorňující na přejetí dělící čáry nebo připomínače zapnutí bezpečnostních pásů.

Pevnost podobná, hvězd o dvě míň

Že hodnocení EuroNCAP je třeba brát s rezervou a výsledky studovat dopodrobna, ukazuje srovnání fabie a „propadlíka“ posledního kola crashtestů, maličkého Suzuki Celerio.

Crashtest Suzuki Celerio

Crashtest Suzuki Celerio

Fabia

Posádku v případě kolize chrání až šest airbagů: čelní, boční a hlavové.

Fabia mimo jiné dostává multikolizní brzdu, která je součástí povinně sériově dodávaného elektronického stabilizačního systému ESC. Multikolizní brzda snižuje po kolizi riziko dalšího nárazu, po prvním střetu zůstanou kola vozu zabržděna, aby auto nekontrolovatelně nejelo dále.

Driver Activity Assistant varuje před hrozící únavou řidiče, na displeji v přístrojovém štítu se v tu chvíli objeví výzva k přestávce. Systém funguje na principu sledování úchopu volantu. Na sloupku řízení je snímač, který sleduje pohyby volantu. Složitý software chování řidiče vyhodnocuje a případně ho vyzve, aby si dal pauzu.

Fabia dostává také omezovač rychlosti, asistent pro rozjezd do kopce a od listopadu povinný systém kontroly tlaku vzduchu v pneumatikách.

Fabia má pět hvězd, celerio hrozivě vypadající tři. Ale studování výsledků odhalí, v čem je zádrhel. Fabia s cenovkou od 235 tisíc je totiž moderními bezpečnostními prvky vyzbrojena dobře, ale možná proto třeba nemá v základní výbavě rádio. Malé suzuki (u Škody mu konkuruje model Citigo) je nový model, který dorazí do českého prodeje přibližně v dubnu 2015. Odhad základní ceny je kolem 190 tisíc.

V hodnocení ochrany posádky je na tom celerio podobně jako fabia, v hodnocení bočního crashtestu je dokonce o chloupek lepší. Hrozivý rozdíl v tomto dílčím hodnocení (fabia 31 bodů - 81% ochrana, celerio 23 bodů - 61% ochrana) je daný tím, že celerio nemá v základní výbavě hlavové airbagy, proto od EuroNCAP nedostalo žádné body za boční crashtest na sloup. Stejný diametrální rozdíl ve výsledcích zapříčiněný „nevybaveností“ laciného auta odhalíme v hodnocení požadovaných bezpečnostních systémů: celerio 5 bodů - 38 procent, fabia 9 bodů - 69 procent.





Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Škoda Octavia 1,4 TSI CNG / 81 kW Style
Škoda Octavia 1,4 TSI CNG / 81 kW Style

r.v. 2016, naj. 24 500 km, CNG + benzín
470 990 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.