Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

CRASHTEST: Dvouapůltunový nepřipoutaný spolujezdec řidiče zabije

aktualizováno 
Tomuto testu se říká také Stapp test. Americký letecký lékař John Paul Stapp si jako první všiml, že při nehodách aut zahyne víc lidí než v letadlech. A tak se v roce 1954 posadil na raketové saně, aby sám ověřil a ukázal, co se s lidským tělem děje, když podstoupí extrémní zpomalení.

Stapp popisoval své zážitky ze zrychlení velmi barvitě. Na svých raketových saních se rozjel na rychlost přes tisíc kilometrů v hodině aby prokázal, že ne samotná rychlost, ale zpomalení působí devastujícími účinky na tělo člověka.

Při zrychlení podstoupil přetížení přes 20 g, na konci kolejí se zastavil ve vodě, to byl jediný způsob, jak lidský projektil bezpečně ubrzdit. Z tisíce na nulu zpomalil za pouhých 1,4 sekundy, to znamená negativní přetížení 46 g. Stapp si při tom zlomil obě zápěstí, hnul s páteří a byl oslepený, protože žilky v očích pukly. „Mé oční bulvy tlačily proti horním víčkům, rvaly za své úpony s řezavou bolestí, podobnou trhání zubů bez umrtvení,“ popisoval později.

Stapp těmito experimenty ověřoval, zda může pilot přežít, pokud se katapultuje z letadla, které letí rychlostí dva machy. Svou pozornost ale později přesunul k automobilovému průmyslu. A dožil se 89 let.

Dnes plukovníka Stappa nahrazují figuríny prošpikované čidly.

Jak může dopadnout na pohled banální nehoda v padesátikilometrové rychlosti, při které není cestující na zadním sedadle připoután bezpečnostním pásem, ukazuje crashtest Škody Auto. Tomuto testu se říká také saňová zkouška, anglicky „sled test“ (podle jakýchsi sáněk - zvláštního vozíku - na kterých je karoserie uchycena), ale taky „Stapp test“, právě na počest toho hrdiny na raketových saních.

Výhodou saňového testu je jeho opakovatelnost bez výraznějších škod.
V tuhém rámu chycená karoserie podstoupí extrémní zpomalení. Celé zařízení je...

„Tento typ zkoušek používáme pro vývoj komponent vozu. Abychom nemuseli rozbíjet celý vůz a aby byl vývoj rychlejší a efektivnější. Je také možné vyzkoušet více variant. Karoserie se podrobí stejnému zpoždění, jaké musí absolovovat při nehodě,“ popisuje pro iDNES.cz Petr Kraus, který má ve Škodě Auto na starost vývoj bezpečnostních prvků. „Volíme si druh nárazu, který budeme simulovat. Umíme nasimulovat třeba také náraz do protijedoucího vozidla nebo boční náraz.“

Fotogalerie

V tomto případě test zkoumá čelní náraz Škody Octavia, ve které cestuje neukázněná figurína osazená množstvím snímačů a snímaná rychloběžnou kamerou. Karoserii přivařenou k saním rozjede silný elektromotor o výkonu 130 kilowattů na rychlost 50 km/h. Pomocí hydraulické brzdy se celý skelet na několika centimetrech zastaví. „Padesát kilometrů v hodině je legislativní hranice, ve kterém se tyto testy provádí a také je to statisticky nejpravděpodobnější rychlost, při které dochází k těmto typům nárazů,“ vysvětluje odborník na bezpečnost automobilů.

V extrémních případech u trénovaných lidí snese tělo člověka až šest g, krátkodobě - v řádech desetin sekundy - snese lidské tělo až 40 g. „Při testu jsme naměřili zpoždění kolem 35 g, což je běžná hodnota při dopravní nehodě,“ uzavírá Kraus.

Výsledky saňové zkoušky jednoznačně prokázaly, že nepřipoutaní pasažéři jsou vystaveni mnohem většímu riziku vážného poranění než připoutaní cestující. Představují ale především obrovské nebezpečí pro zbytek posádky. „Při nehodě pak působí osmdesátikilový cestující dodatečnou silou téměř dvě a půl tuny,“ uzavírá Kraus. Podívejte se na video, co udělá nepřipoutaný pasažér ostatním cestujícím ve voze.





Nejčtenější

Brno Revival Mezi pavilony
VIDEO: Bugatka stará 91 let řádí v Brně, až dlažební kostky létají

Někdo by řekl, že jezdit takto se skoro se stoletým autem je skoro svatokrádež. Ale ta nádherná oprýskaná bugatka, celá od oleje a s orezlým výfukem, je...  celý článek

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Trable na dovolené? Návod, co dělat při bouračce nebo nehodě

Tisíce Čechů vyrážejí v létě autem na dovolenou. Přinášíme pár užitečných rad, jak se zachovat, když dovolenou překazí krádež auta, zavazadel a cenností či...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Za sledování telefonu na přechodu budou na Havaji rozdávat pokutu

Pokutu 99 dolarů (2 300 Kč) budou od října rozdávat úřady v hlavním městě amerického státu Havaj chodcům, kteří budou na silničních přechodech věnovat svoji...  celý článek

Další z rubriky

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Elektrická dodávka StreetScooter od Deutsche Post
Zkusili jsme německou poštovní dodávku. Elektromobil, který dává smysl

Boxberg (Od zpravodaje iDNES.cz) Taková auta se dnes vlastně ani nevyrábějí. Jednoduchá, účelná, postavená přesně k tomu, pro co mají být určena. Vlastně není divu, že se německá pošta...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Na dovolené ve Francii pozor, pokuta za vámi dorazí do Česka

Francie a Česká republika začnou ode dneška sdílet informace o dopravních přestupcích, informovalo francouzské ministerstvo vnitra. K českým řidičům, kteří se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.