Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Autofotka týdne: Crashtest donutil Nissan ukončit výrobu legendy

Největší rozdíl mezi starými a novými auty je v bezpečnosti. Moderní mají výkonnější brzdy a nesrovnatelně lepší pneumatiky. Jsou hlavně mnohem pevnější. Dokázal to zajímavý crashtest: poslali proti sobě nejlacinější modely japonské automobilky Nissan.

Moderní model Versa prodávaný v USA vyhrál na celé čáře. Nissan Turu, nejlevnější model nabízený v Mexiku a dalších jihoamerických zemích, se raději automobilka rozhodla stáhnout z prodeje.

Petr Kraus, který má ve Škodě Auto na starost vývoj bezpečnostních prvků, uvádí, že přelomovým rokem pro výrazné posílení bezpečnosti moderních aut byl rok 2000 (čtěte zde). Výrazně se zlepšila pasivní bezpečnost, karoserie jsou pevnější, lépe odolávají nárazům a mají propracované deformační zóny.

Nissan Versa a Nissan Tsuru v netradičním crashtestu
Nissan Tsuru je ikona mexických silnic.
Nissan Versa

Mezi Nissany Turu a Versa (obě auta se v Mexiku vyrábí) je několik generací a také dlouhá léta vývoje. Crashtest ukazuje obrovský pokrok v ochraně posádky při nárazu.

Model určený pro rozvinutý náročný severoamerický trh je moderní vůz, i přesto, že jde o nejlacinější model značky v USA, musí plnit přísné bezpečnostní standardy. Mexiko je v tomto srovnání rozvojovým trhem a Tsuru nejlacinější nissan, který tam japonská značka nabízí. Rozdíl cen vozidel je několik tisíc dolarů, rozdíl v konstrukci a bezpečnosti je ovšem galaktický, první má mimo jiné ABS a airbagy, Tsuru nic.

Původ tsuru sahá do začátku devadesátých let, tehdy ho Nissan představil pod jménem Sentra, na jiných trzích ho prodávali jako Sunny. Tsuru je dnes v Mexiku velmi oblíbený, mimo jiné ho tam vídáme jako taxík. Hranatý nissan tam vlastně převzal roli lidového low-cost auta od legendárního VW Brouk. Dostal se dokonce do mexických anekdot.

Auta do sebe bourají s padesátiprocentním přesazením, suma rychlostí je 80 mil za hodinu, to je necelých 130 km/h. V hodnocení crahtestu se ovšem nesčítají rychlosti, ale hybnosti (energie).

„Cílem testu bylo zdůraznit významné rozdíly v bezpečnostních standardech mezi těmito dvěma základními modely, prodávaných stejným výrobcem na různých trzích,“ vysvětluje Petr Vomáčka z ÚAMK.

Test provedla vědecká a vzdělávací organizace zaměřená na omezení ztrát (úmrtí, zranění a hmotné škody na majetku) při dopravních nehodách IIHS (The Insurance Institute for Highway Safety) a organizace Global NCAP sdružující světové spolky rozbíjející v rámci zkoumání bezpečnosti auta (v Evropě EuroNCAP) podle standardizovaných kritérií.

Nissan Versa po crashtestu
Stará auta mají bez ohledu na velikost velmi měkké karoserie.

Nissan jen den před uveřejněním výsledků crashtestu oznámil, že prodej Tsuru v Mexiku ukončí v květnu příštího roku. Posledních tisíc kusů vyrobí ve speciální „vzpomínkové“ edici. Za 32 let jich Nissan vyrobil na 2,4 milionu. Mnozí ho opláčou. Taxikář z Mexico City Mauro Jimenez Aldama se na Nissan rozzlobil: “Nelíbí se mi to, nevím, proč se pro stažení Nissan rozhodl. Je laciné na provoz i údržbu,“ popsal hlavní výhody auta. Že tsuru organizace Latin NCAP, která je latinskoamerickým ekvivalentem Euro NCAP, označila za jedno z nejvíce nebezpečných aut na silnicích, mu je jedno.

Latin NCAP uvádí, že Tsuru má nejvyšší skóre smrtelných nehod ze všech aut prodávaných na mexickém trhu. V předchozích jednotlivých testech dostal Nissan Versa pět hvězdiček hodnotících bezpečnost, Tsuru se stal symbolem auta, které si z NCAP crashtestů odvezlo nulu. Letos na jaře v návaznosti na to uveřejnili bezpečnostní experti studii, podle které byl Nissan Tsuru jen v Mexiku zapletený v letech 2007 až 2012 do čtyř tisíc úmrtí při nehodách. Než do května model zmizí z prodeje, odhaduje se, že jich Nissan prodá okolo patnácti tisíc.

Latin NCAP se snaží vymoci u automobilek, aby prodávaly vozy splňující alespoň minimálními bezpečnostní standardy, mají mít minimálně airbagy, bezpečnostní pásy a zesílené boky. Podle odhadů by to v latinské Americe v letech 2016 až 2030 zachránilo 40 tisíc obětí a 400 tisíc vážně zraněných z autonehod. A ušetřilo by to také 143 miliard amerických dolarů.

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...