Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

auto.iDNES.cz

  • Úterý 21. října 2014. Brigita

VIDEO: Crash test do nového svodidla, které potkáme na D1

  9:00
Exkluzivně Velká rekonstrukce a s ní spojené dlouhé kolony a krizové situace na tepně Česka vedoucí z Prahy do Brna mají začít na jaře. Redakce iDNES.cz exkluzivně získala záběry z testu speciálního svodidla, které by v průběhu rekonstrukce mělo zabránit tragickým nehodám.

Dálnici D1 mají rozkopat podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Davida Čermáka už v březnu. Dálnice se v průběhu rekonstrukce zúží a auta se budou míjet jen pár desítek centimetrů od sebe. Oddělit je mají mobilní svodidla.

Asi nejznámější jsou dnes na českých cestách žluté plastové vodicí prahy Klemmfix s oranžovo-bílými vodicími deskami. V obzvláště nebezpečných úsecích jsou pak betonové zábrany typu New Jersey.

Při opravách dálnice D1 chtějí silničáři poprvé v Česku použít evropská ocelová svodidla. Nízká pevná mohou čeští řidiči znát ze zahraničí. Svodidlo umí zabránit střetům, ve kterých auto pronikne do protisměru. "Ještě není na českých dálnicích použito. Ani žádný podobný typ," popisuje Pavel Foltýn ze společnosti FLOP, která se specializuje na dopravní značení.

Ocelová svodidla, která jsou asi sedmdesát centimetrů vysoká, se nainstalují v jednom kuse na celý úsek. Po jedné straně D1, kam se na původní dva pruhy nacpou čtyři úzké, se bude mnohdy jezdit v opravovaných úsecích až čtyři měsíce.

Pavel Foltýn předpokládá, že právě toto svodidlo budou řidiči potkávat na D1 po dobu rekonstrukce: "Předpokládáme to, ale nevíme to určitě." Ředitelství silnic a dálnic si ovšem zapracovalo podmínku tohoto typu svodidel do svých požadavků na rekonstrukci. "Je to nákladné, i proto se zatím nepoužila, ale na D1 při intenzitě čtyřicet tisíc vozidel denně, kdy omezení potrvá minimálně rok, to je nezbytné," uvedl už v srpnu 2012 vládní zmocněnec pro opravu D1 Jiří Švorc.

"Jde o dlouhé úseky kolem deseti kilometrů. Zabrání se hlavně čelním střetům. Po svodidle se auto sveze a odře si maximálně blatník," řekl Švorc.

Při opravách se počítá s tím, že se pruhy zúží až na 2,5 metru. Jen pro srovnání: velké SUV má bez zrcátek mnohdy kolem dvou metrů. Maximální přípustná šířka vozidel je 2,55 metru. Náklaďáky s chladicí nástavbou mohou mít dokonce 2,6 metru.

V Německu je za auto širší než pruh pokuta

V Německu policie kontroluje, zda vozidlo není širší než levý jízdní pruh, který bývá na zúžených místech určen jen pro auta do dvou metrů šířky.

Řidiči, kteří zapomenou k rozměrům svého vozu připočítat i zpětná zrcátka, dostanou pokutu 20 eur. Podle policejních statistik se do levého zúženého pruhu nevejde až 80 % aut, která tudy nevědomky projíždějí.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.