Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Spolujezdce chrání auta hůř než řidiče, zjistil netradiční crashtest

  12:30aktualizováno  12:30
Německý autoklub ADAC varuje: ani moderní auta vás neochrání při bočním nárazu. Crashtesty totiž ukázaly na mezery v metodice, podle které jsou autům přidělována hvězdičková hodnocení Euro NCAP. Strana spolujezdce je méně bezpečná než ta u řidiče.

Automobilky ladí své vozy přesně podle metodiky crashtestů, aby při nich vykazovaly co nejlepší výsledky. Evropská organizace EuroNCAP provádí boční crashtesty na levou stranu, německý autoklub ADAC ovšem zkusil auta nabourat z opačné strany. A ukázalo se, že výsledky jsou rozdílné. Přitom na stranu spolujezdce jde až třetina nárazů.

Kde sedět?

Nejbezpečněji je uprostřed

Výzkumníci z univerzity v Buffalu zkoumali přes šedesát tisíc nehod z let 2000 až 2003, ve kterých bylo auto plně obsazené.

Zjistili, že místo vzadu uprostřed je o 25 procent bezpečnější než další dvě po stranách. A v porovnání se všemi ostatními místy ve vozidle je bezpečnost lepší o 16 procent. Cestující na zadním prostředním sedadle má totiž větší deformační zónu kolem sebe. Navíc při nehodách, ve kterých dojde k převrácení vozidla, působí na jeho tělo menší odstředivé sily.

Nejzákladnějším předpokladem dobré ochrany posádky je používání bezpečnostních pásů na všech sedadlech ve vozidle.

Základní bezpečnostní systémy moderních aut, jako je pás nebo airbag, jsou totiž podle německých expertů nastaveny v duchu procedur Euro NCAP na boční náraz na stranu řidiče. Pokud však dojde ke srážce ze strany spolujezdce, nefungují správně. Pasažéři totiž v takovém případě mohou vyklouznout zpod bezpečnostních pásů a zranit se o různé součásti palubní desky, výplně dveří nebo dokonce navzájem (to platí zejména v nejmenších autech se stísněnými interiéry). Airbagy sice vystřelí, ale posádce neposkytnou žádnou ochranu. Hrozí jí zranění hlavy, hrudníku, pánve nebo v oblasti pasu.

Němečtí experti na základě série simulovaných nárazů, při kterých posílali 1,3 tuny těžký vozík padesáti a pětašedesátikilometrovou rychlostí proti dveřím spolujezdce dvou kompaktních vozů (Volkswageny Golf V a VII generace) a jednoho roadsteru, vypracovali i návrh opatření, kterým by automobilky mohly rizika zranění snížit. Jednoduchým řešením je aktivace přepínačů bezpečnostních pásů při bočním nárazu. Cestující by tudíž zůstali i při nárazu pevně na svých místech.

Konstrukce sedadla je věda

Sedadla dnes patří k prvkům pasivní bezpečnosti ve vozidle. Při nárazu musí jeho konstrukce zůstat neporušená, velmi vysoké nároky jsou na ně kladeny hlavně při bočních nárazech. Sedačka se nesmí deformovat, aby ochránila tělo cestujícího. Zároveň úchyty sedadla k podlaze musí být navržené tak, aby při působení přesně definovaných sil nárazu povolily a umožnily boční posun sedadla. Při návrhu deformačních zón karoserie se dnes počítá i s deformací středového tunelu.

Již nyní se můžete bezpečněji cítit ve vozech s výrazným středovým tunelem (proto ten test roadsteru BMW Z4). Ten totiž brání pohybu cestujících. Riziko zranění by v takovém případě mohly do budoucna ještě zvýšit tunely s integrovanými airbagy.

ADAC již svá zjištění s Euro NCAP konzultoval. Od roku 2020 by se tedy ochrana proti bočnímu nárazu ze strany spolujezdce měla dostat mezi sledované parametry a ovlivnit bezpečnostní hodnocení nových aut.

Autoři: ,




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.