Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Spolujezdce chrání auta hůř než řidiče, zjistil netradiční crashtest

  12:30aktualizováno  12:30
Německý autoklub ADAC varuje: ani moderní auta vás neochrání při bočním nárazu. Crashtesty totiž ukázaly na mezery v metodice, podle které jsou autům přidělována hvězdičková hodnocení Euro NCAP. Strana spolujezdce je méně bezpečná než ta u řidiče.

Automobilky ladí své vozy přesně podle metodiky crashtestů, aby při nich vykazovaly co nejlepší výsledky. Evropská organizace EuroNCAP provádí boční crashtesty na levou stranu, německý autoklub ADAC ovšem zkusil auta nabourat z opačné strany. A ukázalo se, že výsledky jsou rozdílné. Přitom na stranu spolujezdce jde až třetina nárazů.

Kde sedět?

Nejbezpečněji je uprostřed

Výzkumníci z univerzity v Buffalu zkoumali přes šedesát tisíc nehod z let 2000 až 2003, ve kterých bylo auto plně obsazené.

Zjistili, že místo vzadu uprostřed je o 25 procent bezpečnější než další dvě po stranách. A v porovnání se všemi ostatními místy ve vozidle je bezpečnost lepší o 16 procent. Cestující na zadním prostředním sedadle má totiž větší deformační zónu kolem sebe. Navíc při nehodách, ve kterých dojde k převrácení vozidla, působí na jeho tělo menší odstředivé sily.

Nejzákladnějším předpokladem dobré ochrany posádky je používání bezpečnostních pásů na všech sedadlech ve vozidle.

Základní bezpečnostní systémy moderních aut, jako je pás nebo airbag, jsou totiž podle německých expertů nastaveny v duchu procedur Euro NCAP na boční náraz na stranu řidiče. Pokud však dojde ke srážce ze strany spolujezdce, nefungují správně. Pasažéři totiž v takovém případě mohou vyklouznout zpod bezpečnostních pásů a zranit se o různé součásti palubní desky, výplně dveří nebo dokonce navzájem (to platí zejména v nejmenších autech se stísněnými interiéry). Airbagy sice vystřelí, ale posádce neposkytnou žádnou ochranu. Hrozí jí zranění hlavy, hrudníku, pánve nebo v oblasti pasu.

Němečtí experti na základě série simulovaných nárazů, při kterých posílali 1,3 tuny těžký vozík padesáti a pětašedesátikilometrovou rychlostí proti dveřím spolujezdce dvou kompaktních vozů (Volkswageny Golf V a VII generace) a jednoho roadsteru, vypracovali i návrh opatření, kterým by automobilky mohly rizika zranění snížit. Jednoduchým řešením je aktivace přepínačů bezpečnostních pásů při bočním nárazu. Cestující by tudíž zůstali i při nárazu pevně na svých místech.

Konstrukce sedadla je věda

Sedadla dnes patří k prvkům pasivní bezpečnosti ve vozidle. Při nárazu musí jeho konstrukce zůstat neporušená, velmi vysoké nároky jsou na ně kladeny hlavně při bočních nárazech. Sedačka se nesmí deformovat, aby ochránila tělo cestujícího. Zároveň úchyty sedadla k podlaze musí být navržené tak, aby při působení přesně definovaných sil nárazu povolily a umožnily boční posun sedadla. Při návrhu deformačních zón karoserie se dnes počítá i s deformací středového tunelu.

Již nyní se můžete bezpečněji cítit ve vozech s výrazným středovým tunelem (proto ten test roadsteru BMW Z4). Ten totiž brání pohybu cestujících. Riziko zranění by v takovém případě mohly do budoucna ještě zvýšit tunely s integrovanými airbagy.

ADAC již svá zjištění s Euro NCAP konzultoval. Od roku 2020 by se tedy ochrana proti bočnímu nárazu ze strany spolujezdce měla dostat mezi sledované parametry a ovlivnit bezpečnostní hodnocení nových aut.

Autoři: ,




Nejčtenější

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

Další z rubriky

Tesla Model S 85D
Elektromobily na volném trhu neobstojí, potvrdilo se to v Dánsku

Dánsko je proslulé svými vysokými daněmi za registraci auta. Donedávna však neplatily pro elektromobily, jakmile začaly, prodala Tesla v Dánsku za první...  celý článek

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

(Ilustrační snímek)
Přežije Tesla rok 2017? Letošní léto pro ni má být přelomové

Technologická společnost a automobilka Tesla by do konce roku měla přijít se svým prvním „lidovým vozem“ a rozběhnout výrobu v největší továrně na baterie.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.