Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Americe posadí crashtestové figuríny i na zadní sedadla. Kvůli Uberu

aktualizováno 
Americký úřad pro bezpečnost na silnicích NHTSA plánuje posadit crashtestové figuríny i na zadní sedadla. Není to proto, že by až teď zjistil, že prodaná auta jsou většinou více než dvoumístná. S očekávanými změnami pojetí motorismu totiž čeká, že zadní sedadla budou obsazena častěji než dosud.

Crashtest | foto: www.youtube.com

Hlavním důvodem je rozmach alternativních taxislužeb typu Uber a Lyft. Ty vedou ke zlevňování služeb a k jejich popularizaci. Dá se tedy čekat, že na zadní sedadla tak budou lidé jako klienti nájemních řidičů usedat častěji. NHTSA reaguje tím, že chce v hodnocení bezpečnosti aut při crashtestech více zohledňovat ochranu pasažérů na zadních sedadlech. Testovací figuríny se tak přesadí na zadní místa.

První hodnocení zohledňující ochranu cestujících vzadu by mělo podle serveru Automotive News být představeno v roce 2019. Systém hodnocení ochrany cestujících odstartoval NHTSA v roce 1978, od té doby se zaměřoval jen na hodnocení bezpečnosti na předních sedadlech. Podobný systém hodnocení používají i další světové metodiky, včetně té evropské EuroNCAP.

“Lidé si myslí, že hvězdičkové hodnocení bezpečnosti se týká všech sedadel, ale není tomu tak,“ vysvětluje Kristy Arbogast z centra pro výzkum nehod při dětské nemocnici ve Filadelfii.

NHTSA se chce nyní zaměřit na výchovu motoristů, aby se poutali. Právě nepoutání se na zadních sedadlech je velmi rozšířený prohřešek, který je především velmi nebezpečný. Nepřipoutané tělo, které se nekoordinovaně pohybuje pro kabině, je nebezpečné nejen pro sebe, ale i pro zbytek posádky. Pohyb nepřipoutaného cestujícího v kabině při nehodě také nelze dostatečně přesně nasimulovat. Automotive News uvádí, že podle průzkumů se v USA poutá 87 procent lidí.

Odborníci i automobilky už také vědí, že nový druh měření bude znamenat velké náklady na víc. Jak na samotné testy, tak na vývoj, ke kterému systematické hodnocení automobilky nasměruje.

Podle Glorie Bergquistové, mluvčí aliance výrobců automobilů, je jediný a nejlepší bezpečnostní systém na zadních sedadlech bezpečnostní pás. Aliance sdružující 13 velkých značek na americkém trhu, mimo jiné GM, Ford nebo Toyotu, doporučuje NHTSA, aby tedy do hodnocení zahrnula připomínače zapnutí zadních pásů.

Oznámení NHTSA přichází v době, kdy Toyota ohlásila spolupráci právě se službou Uber a General Motors se rozhodl zainvestovat do Lyftu.

Podle Bergquistové by bylo velmi náročné umístit na zadní místa ochranné prvky používané vpředu, jako jsou čelní airbagy. Dnes už u většiny aut chrání zadní místa boční airbagy, některé značky dokonce nabízejí airbagy v zadních bezpečnostních pásech.





Nejčtenější

Cestovatel Pavel Suchý hostem pořadu Rozstřel (21. března 2017)
Nejnebezpečnější šelma je úředník, říká Čech, který objel svět na jawě

Padesát stupňů ve stínu, nad hlavou žhnoucí slunce a pod koly rozpálený písek, taková byla tříměsíční expedice Pavla Suchého na Jawě 350. Dobrodruh se začátkem...  celý článek

Opel Insignia
První jízda: Francouzi nakoupili dobře, nový Opel Insignia se povedl

Kdyby koncern PSA koupil Opel jen kvůli nové generaci Insignie, udělal by dobře. Nová vlajková loď Opelu nejen skvěle vypadá, ale i slušně jezdí. Navíc její...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda omylem vyzradila jméno nového konceptu pro Čínu, bude to Vision E

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, pro kterou je to po stránce objemu prodejů největší trh. Na autosalon...  celý článek

Třetina dovážených ojetin má jiný původ, než uvádí prodejci.
Třetina dovážených ojetin má jiný původ, než uvádí prodejci.

Cebia provedla prověření země původu u více než 70 tisíc VIN náhodně vybraných dovážených ojetých vozidel aktuálně nabízených na inzertních portálech. Analýza...  celý článek

Pneumatiky před sezonou tradičně testují evropské autokluby
Co obout na léto: nejdražší gumy nemusí být nejlepší

Evropské autokluby už tradičně testují před sezonami pneumatiky pro nejžádanější vozy. První testy poradí, jaké letní pneumatiky zvolit pro vozy velikosti...  celý článek

Další z rubriky

Emisní test Renault Espace 1,6 dCi
Renault má svou Dieselgate: s emisemi měl podvádět už 25 let

Nejen VW podváděl v testech emisí, svou Dieselgate má podle zjištění vyšetřovatelů také Renault. Podle agentury AFP francouzská automobilka obcházela testy...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nebezpečné léky za volantem: riziko je skryté, obaly se neoznačují

Řada léků na českém trhu zvyšuje riziko zavinění dopravní nehody o desítky procent. Desetina řidičů navíc přiznává, že rizikové léky užívá. Jejich nebezpečí je...  celý článek

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.