Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Crashtesty: bez stabilizačního systému na pět hvězd zapomeňte

aktualizováno 
Konec pěti hvězdičkám pro všechny. Organizace Euro NCAP testující bezpečnost prakticky všech v Evropě prodávaných aut zpřísnila hodnocení. Získat maximální počet pěti hvězdiček už by nemělo být tak snadné. Úvodním kolem zpřísněných testů už prošla první várka šesti aut.

Crashtest Subaru Impreza | foto: EuroNCAP

Do hry vstupuje elektronika

Hlavní novinkou je skutečnost, že vliv na posuzování bezpečnosti auta má jeho vybavení aktivními prvky ochrany, jako jsou připomínač nezapnutých pásů, omezovač rychlosti a především pak stabilizační systém. Aktivní prvky ochrany se na celkovém hodnocení podílí deseti procenty. Zbytek zůstává téměř stejný jako dříve - ochrana dospělých cestujících (50 %), dětí (20 %) a chodců (20 %).

Situaci automobilkám ještě ztěžuje fakt, že třeba stabilizační systém lze do hodnocení zahrnout pouze v případě, že je standardně montováno do 85 procent modelů prodávaných v zemích Evropské unie. A bez něj auto na pět hvězdiček nedosáhne.

Crashtest Mazda 6

Crashtest Mazdy 6

To třeba v posledním kole testů poznal Citroën C3 Picasso, který získal hvězdičky jen čtyři. Stejně dopadlo i Subaru Impreza, jemuž cestu k pěti hvězdičkám zhatila skutečnost, že ve výbavě má připomínač nezapnutého jen na sedadle řidiče a chybí i omezovač rychlosti. Na druhou stranu subaru zabodovalo vynikající ochranou chodců.

Hodnotí se i ochrana krční páteře

Změna se dotkla i už zavedeného hodnocení ochrany dospělých, které vycházelo ze simulace čelního a bočního nárazu. Nyní přibyl ještě náraz zezadu, kdy se zkoumá, jak krční páteř cestujících ochrání hlavová opěrka. Tady má většina aut slabiny.

Crashtest Subaru Impreza

Naposledy nepřesvědčil Citroën C3 Picasso, kde naměřené hodnoty byly vyhodnoceny jako velmi slabé. Naopak dobře si v ochraně krční páteře vedla Toyota Avensis. V průměru skončila Mazda 6, Mitsubishi Lancer, Subaru Impreza a maličká Toyota iQ.

Ochrana dětí - nejhorší i nejlepší toyota

V ochraně dětí, které v autosedačkách simulují figuríny odpovídající věku šesti měsíců a tří let, si nejlépe vedla Toyota Avensis. V této kategorii dostala 86 procent možných bodů. Na opačném pólu v šestici testovaných aut stojí další toyota - tentokrát městský model iQ, který se však v Česku neprodává a v nejbližší budoucnosti se s ním podle mluvčího českého zastoupení Toyoty Tomáše Vaňka ani nepočítá.

model celkové hodnocení ochrana dospělých (%) ochrana dětí (%) ochrana chodců (%) aktivní bezp. prvky (%)
Toyota iQ 5***** 91 71 54 86
Toyota Avensis 5***** 90 86 53 86
Mitsubishi Lancer 5***** 81 80 34 71
Mazda 6 5***** 77 81 49 71
Subaru Impreza 4**** 84 73 72 57
Citroën C3 Picasso 4**** 81 76 43 40
Zdroj: EuroNCAP



DALŠÍ VIDEA NEJNOVĚJŠÍCH CRASHTESTŮ ZDE







Nejčtenější

Díky dnu bez aut se lidé mohli projít i po slavném pařížském bulváru Champs...
Čtyři světové metropole chtějí vyhnat diesely do roku 2025

Starostové Paříže, Mexico City, Madridu a Atén podepsali deklaraci, ve které se zavázali vyhnat dieselová auta ze svých měst do roku 2025.  celý článek

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Renault-Nissan vyměnil šéfa vývoje motorů. Čeká velký problém s diesely

Philippe Brunet je nový šéf vývoje motorů aliance Renault-Nissan. Ta zpráva na pohled moc zajímavá není, ale informace ze zákulisí odhalují velmi zajímavé...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Evropa popotahuje Česko za laxnost při trestání VW za dieselgate

Evropská komise oznámila, že otevře řízení pro nesplnění povinnosti proti sedmi členským státům v souvislosti s kauzou dieselgate, mezi hříšníky je i Česká...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.