Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Crashtesty dětských autosedaček: pozor na děti na předním sedadle

  11:00aktualizováno  11:00
Jediná z deseti dětských autosedaček dostala výborné hodnocení za ochranu dětských pasažérů při bočním nárazu v nejnovějších testech evropských autoklubů.

Test dětských sedaček | foto: ADAC

Nejlépe vyšla z testu autosedačka Brio Primo určená dětem do 13 kilogramů, která byla vybavena systémem isofix. Z bočních crashtestů si jako jediná odváží výborné hodnocení. "Ostatní by si zasloužily vylepšení," píše v hodnocení testu německý ADAC.

ADAC zjistil, že autosedačky jsou mnohem lépe konstruovány pro ochranu při čelním nárazu, než pro boční náraz. Nejhůře v testu dopadly autosedačky I´Coo C-Care Plus a Chicco Neptun. V bočním nárazovém testu naprosto propadly a dostaly hodnocení "nedostatečné".

Nejhorší výsledky ze simulace čelního střetu si odváží Recaro Start, protože existuje nebezpečí, že dítě při nárazu podklouzne pod pásem.

Pro čelní nárazový test stanovily autokluby přísnější podmínky, než jaké předepisuje legislativa. Testovací náraz se uskutečňuje v 64kilometrové rychlosti. Homologační procedury nezahrnují boční crashtest, autokluby právě na něm ukazují na nedostatky autosedaček. Přihlíží se navíc k rozdílnému vzrůstu dítěte či k pevnosti uchycení autosedačky k sedadlu ve voze.

Pokud autosedačka propadne v čelním nebo bočním crashtestu, nemá šanci na úspěch v celkovém hodnocení testu.

Kromě bezpečnosti test zkoumal také komfort, jednoduchost montáže a náročnost údržby autosedaček. Nedostatky odhalili zkoušející také u sedaček HTS Besafe iZi Combi X2 a Britax Multi-Tech. Testeři jim strhli body za příliš komplikovanou instalaci v autě.

Pozor na předním sedadle

Autokluby Švýcarska, Rakouska, Německa a dalších zemí zkoumaly v crashtestech také bezpečnost dětí usazených v autosedačce na sedadle spolujezdce.

Výsledky ukazují, že největšímu nebezpečí jsou vystaveny děti v sedačce upevněné proti směru jízdy (tzv. kolíbce), určené pro děti do jednoho roku. Pokud je airbag deaktivován, je miminko ochráněno dobře i při crashtestu v 64kilometrové rychlosti. Když ovšem upevníte sedačku na sedadlo spolujezdce a nevypnete čelní airbag, vystavujete dítě velkému nebezpečí.

Vystřelený nafukovací polštář totiž přimáčkne autosedačku do sedadla. "Dítě by utrpělo s nejvyšší pravděpodobností smrtelná poranění hlavy a krku," uvádí Steffan Kerbl z rakouského autoklubu ÖAMTC. Velká zranění hrozí i při nehodách v malých rychlostech. Airbagy se totiž nafukují už při nárazech ve třicetikilometrové rychlosti.

Větší děti usedají do autosedaček, upevněných ve směru jízdy. Z crashtestů vyplynulo jednoznačné doporučení: odsuňte sedadlo spolujezdce dozadu, jen tak může airbag dobře fungovat. Když je příliš blízko palubní desce, může vybuchující airbag dítě vážně zranit. Crashtesty odhalily nebezpečí popálenin od horkého plynu v airbagu a dokonce i zlomeniny.

Test dětských autosedaček 
podzim 2009
bezpečí obsluha komfort údržba výsledek

do 13 kilogramů (0+), do jednoho a půl roku dítěte

BRIO Primo (Go)+ base isofix ++ + + o +
NANIA Be-One SP + + + + +
BRIO Primo (GO) + + + o +
I'Coo C-Care -- - o + --
do 18 kilogramů (0/I), do čtyř let dítěte
HTS Besafe iZi Combi X2 o - + + -
9 až 25 kilogramů (I/II), od jednoho roku do sedmi let dítěte
BRITAX Multi-Tech o - o + -
9 až 36 kilogramů (I/II/III), od jednoho roku do 12 let dítěte
CHICCO Neptun -- o + + --
15 až 36 kilogramů (II/III), od čtyř do dvanácti let dítěte
SUNSHINE KIDS Monterey Booster (Isofix) + + + + +
JANÉ Montecarlo Plus (Isofix) o + + + o
RECARO Start 2.0 o + ++ ++ o

Hodnocení: ++ velmi dobrý, + dobrý, o uspokojivý, - dostatečný,
-- nedostatečný

Poznámka: Celkové hodnocení vychází z výsledků crash testů (v tabulce kolonka bezpečí) a obsluhy sedačky - jak jednoduše ji lze v autě upevnit a poté uvolnit. Komfort sedaček a náročnost údržby celkové hodnocení nezohledňuje.

Autoři:




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.