Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nárazové testy mají smysl, potvrzují to statistiky nehod

  14:14aktualizováno  14:14
Lidé víc umírají v autech, která dopadla špatně v crash testech, potvrdili Američané. Evropanům radí s nákupem bezpečného auta zkoušky mezinárodní asociace Euro NCAP; ta vyhlásila pětici nejbezpečnějších aut loňského roku.

Boční nárazový test | foto: iihs.org

Americký institut pro bezpečnost na silnicích (Insurance Institute for Highway Safety – IIHS) provádí crash testy automobilů a podle výsledků je hodnotí. Při srovnání statistik úmrtnosti při nehodách a výsledků nárazových testů zjistil, že výsledky zkoušek odpovídají reálnému životu.

"Od roku 2003, kdy jsme začali s bočními nárazovými testy, nám nyní výsledky začaly souhlasit se statistikami bouraček. A závažnost nehod potvrzuje údaje, které jsme změřili," uvádí David Zuby z IIHS. Čelní testy provádí nezisková organizace od roku 1995. 

IIHS spočítal, že řidiči aut, která v bočním crash testu dopadla jako dobrá, mají o 70 procent větší šanci přežít než ti, kteří řídí auto s nedostatečnou známkou z nárazových zkoušek. Podle statistik v roce 2009 zapříčinil 27 procent úmrtí na amerických silnicích právě boční střet s jiným autem.

V Evropě provádí nárazové testy renomovaná nezávislá organizace EuroNCAP. Loni "rozbila" 29 automobilů, aby prozkoumala, jak jsou bezpečné. Na maximální pětihvězdičkové hodnocení dosáhlo 65 procent z nich i přesto, že Euro NCAP loni zpřísnila kritéria hodnocení. Ještě v roce 2009 si odvezlo pět hvězd z crashtestu 90 procent testovaných aut.

True

Euro NCAP vyhlásila pět nejbezpečnějších aut, která jeho technikům přišla pod ruku. Mezi manažerskými vozy je to BMW řady 5, které si za ochranu posádky odvezlo 95 procent maxima možných bodů. Mezi malými auty je nejbezpečnější hybridní Honda CR-Z a mezi rodinnými Alfa Romeo Giulietta.

Crashtest BMW 5 s přednárazovým systémem

Crashtest BMW 5 s přednárazovým systémem

Nejbezpečnějším SUVčkem roku 2010 je podle Euro NCAP Kia Sportage, mezi MPV pak Toyota Verso.

Ve vysvědčení za loňský rok Euro NCAP ještě zmiňuje jako obzvláště bezpečné vozy Suzuki Swift, Kia Venga, BMW X1, VW Sharan, Seat Alhambra a Citroën C4, protože všechny dosáhly na víc než 80 procent maxima.

Naopak propadákem roku byl v laboratořích Euro NCAP čínský Landwind CV9 se dvěma hvězdičkami. Jen o jednu víc si odvezl Citroën Nemo.

Autoři:




Nejčtenější

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Další z rubriky

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.