Crossblade: další hračka od Smartu

Necelý rok po ženevském autosalonu 2001, kde Smart prezentoval odvážný kabriolet jen jako koncept s nejasnou budoucností, se extravagantní novinka dostává do výroby. Dle představitelů americko-německého výrobce se tak stalo především kvůli obrovskému zájmu veřejnosti, který loňská studie vzbudila. Přesto však k evropským zákazníkům poputuje omezené množství -pouze 2 tisíce exemplářů. Češi v tuzemsku Smarty zatím koupit nemohou.

Neobvyklý miniautomobil nemá střechu ani dveře, navíc chybí i klasické přední sklo. To je nahrazeno nízkým štítem, jenž zabraňuje nepřiměřenému proudu vzduchu podobně, jako je tomu u motocyklů. Tyto úpravy však dle výrobce nijak neubírají na bezpečnosti crossbladu. "Kostra i podvozek byly oproti civilní verzi Smartu ještě více vystuženy. Absence dveří se zákazník také nemusí obávat, neboť proti bočnímu nárazu dostatečně chrání silné torzní tyče," prohlásil mluvčí společnosti Smart.

Autíčko crossblade, jež je určeno především pro moderní mladé řidiče, bude vybavováno známým turbomotorem Suprex ze současně vyráběných verzí. Agregát disponuje 70-ti koňskými silami a točivý moment vrcholí na 100 Nm. Tyto parametry by sice lehkému autíčku dovolily jet rychleji než 135 km/h, ale z důvodu bezpečnosti inženýři výrobce rychlost na této hodnotě elektronicky omezili. Atraktivní vzhled dodávají crossbladu šestnáctipalcová hliníková kola s pneumatikami 195/40 vpředu a 215/35 vzdadu.

První Evropané usednou do kokpitu minivozu v červnu letošního roku, ale exempláře z omezené série musí zamlouvat již od pátého března. Později by se na ně prý již nemuselo dostat. Sranda na silnici v podobě crossblade přijde v EU průměrně na nemalých 21 tisíc euro.

Pocit motocyklisty při zachovaném bezpečnostním standartu běžných minivozů bude moci prožívat 2 tisíce zákazníků.