Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová móda do bahna od KTM: přátelské čtyřtakty a dvoutaktní rodeo

aktualizováno 
Ve světě motokrosových a endurových motorek to tak chodí: modely pro další závodní sezonu se představují již během té aktuální a jsou hned k dispozici pro případné zájemce. Pravděpodobně nejvíce ze všech výrobců se vývoji offroadových motorek věnuje KTM.

Terénní novinky KTM 2011 | foto: KTM

Čtyřtakty jen modifikované

Celá čtyřtaktní řada si prošla svou velkou proměnou v minulém roce, letos se tedy jen ladilo a dolaďovalo. Největší proměnou si prošla dvěstěpadesátka, která jako poslední čtyřtaktní KTM dostala elektrický startér. Řeknete si, že na tak malý objem je zbytečný, ale kdo někdy dlouhé vteřiny šlapal na zhasnutou motorku v závodě a koukal se na soupeře projíždějící okolo, dal by v tu chvíli za startér cokoliv.

Terénní novinky KTM 2011

Pokud vám ale přece jen kilo a půl navíc vadí, dá se motorka vybavit pouze "nakopávačkou". Dvěstěpadesátka je vybavena inovovaným vstřikováním. To by mělo napomoci především průběhu výkonu v nízkých a středních otáčkách. KTM také nabízí možnost volby více palivových map dle typu povrchu.

Beze změn zůstala pro letošní sezonu loňská novinka o objemu 350 ccm, naopak největší "kroska" dostala novou spojku s ocelovým košem a pružícím talířkem nahrazujícím klasické pružiny. Z katalogu si nyní můžete pořídit příslušenství pro ladění řídící jednotky z notebooku a nastavování režimů vstřikování přímo za jízdy. Hodně zajímavá je také inovace vstřikovací jednotky, do které přibyl palivový filtr nejjemnějších nečistot, který zvyšuje spolehlivost motorky v extrémních podmínkách.

Revoluční dvoutakty

Zatímco japonské fabriky vývoj dvoutaktních strojů zastavily, KTM tuto řadu stále inovuje. Před rokem byly dvoutakty osazeny zadním odpružením PDS, letos dostaly stejně jako čtyřtakty přepákování. Důvodem je samozřejmě unifikace dílů a v neposlední řadě snadnější nastavení zadního tlumení, které má kratší rozsah. Dvoutakty jsou samozřejmě i nadále vybaveny karburátory. Ladil se ale průběh výkonu, který by měl dvoutakty udělat použitelnější v širším rozsahu otáčkového pásma.

Inovací prošlo i samotné uložení motoru, ten dostal výstuž mezi hlavu a rám. Tím se podstatně zvýší tuhost celé motorky. Stejně jako u čtyřtaktů, i u dvoutaktů přibyl velký chránič na řidítkách. Stejně tak dostaly všechny motokrosy modifikované plasty s tvrdším zadním blatníkem a spolehlivější zadní brzdovou pumpu.

KTM SX 350 F

K seznámení se se superkrosovou tratí za přistávací dráhou mnichovského letiště jako první dostáváme loňskou novinku, která je z celé testovací flotily "nejhodnější". Očekávání se vyplnila dokonale.

Třistapadesátka je dokonalým kompromisem mezi točivou a lehkou dvěstěpadesátkou a "nakoňovanou" čtyřistapadesátkou. Motor je neuvěřitelně pružný a nenutí jezdce řadit při každé sebemenší změně tempa. I při lehkém podtočení má motor dost síly.

Terénní novinky KTM 2011

Podvozek vybavený přepákováním byl vzhledem k charakteru až téměř superkrosové trati nastaven hodně natvrdo, což nebylo úplně ideální při přejíždění menších nerovností. Na druhou stranu na velkých rychlých roletách se obě kola stíhají vracet a dávají jezdci velice dobrou odezvu.

Samostatnou kapitolou jsou nové pneumatiky Pirelli. Dokázaly motorku udržet jak na sypkém kamení, tak na uklouzaném mokrém bahně, tahle změna se KTM rozhodně povedla. KTM SX 350 zůstává skvělým nářadím pro hobby jezdce.

KTM SX 250 F

Hodně změn se událo na čtvrtlitrovém čtyřtaktu, mimochodem nejprodávanější krosce od KTM vůbec. Elektrický start funguje výborně a motorka chytala na prvních pár protočení v jakémkoliv režimu, od úplně studeného motoru po motor přehřátý dlouhou jízdou.

Reakce na plyn je vynikající a absenci karburátoru pozná snad jen opravdu zkušený jezdec. Co se podvozku týče, platí to samé jako u třistapadesátky. Výhodou přepákování je podstatně snadnější nastavení jen v několika krocích, takže při změně povrchu vás nečekají hodiny laborování. Podvozek má tedy za jedna.

Motor má ve srovnání s loňským modelem víc síly ve středním pásmu, ale spodek je stále hodně slabý a když nestihnete včas podřadit, bude vás to stát drahocenné vteřiny. Naopak ve vysokých otáčkách se probudí všechny spící koně a zátah motoru je opravdu impozantní.

Terénní novinky KTM 2011

Abychom to tedy shrnuli, dvěstěpadesátka má vynikající čitelný motor, který dokáže být opravdu hodný, ale když ho podržíte pod krkem, umí zazlobit. Díky startéru motorku natočíte za každé situace a 1,5 kg centralizované hmoty pozná jen málokdo. Motor je uložený v tuhém rámu s výborně fungujícím podvozkem.

KTM SX 450 F

První dojem po usednutí na velký čtyřtakt je obrovská hmotnost. Oproti dvěstěpadesátce je rozdíl opravdu markantní. U čtyřistapadesátky je třeba výrazně upravit styl jízdy. Místo lehkého přehazování do zatáček je potřeba hodně pracovat s plynem a nechat motorku jezdit ideální stopou. Vynikající je průběh motoru, oproti prvním čtyřtaktům se významně vyhladil a není problém motorku na trati kontrolovat. Když si náhodou "vrknete" plynem, nemusí to nutně znamenat opuštění stroje, reakce na plyn je jemná, ale rozhodně ne nijak zběsilá. Díky startéru není problém čtyřistapadesátku za jakékoliv situace natočit, tady už jeho váhu skutečně nepoznáte.

Dvoutaktní rodeo

Pak přišly na řadu dvoutakty. Jako první ekvivalent ke čtyřtaktní dvěstěpadesátce a bylo hodně zajímavé srovnat tyto stroje poměrně krátce po sobě. Stopadesátka nabídne vše, co milovník dvoutaktů ocení. Minimální hmotnost, prudký nástup výkonu a celkový agresivní projev.

KTM SX 150

Zatímco na čtyřtaktu si můžete dovolit hodně chybovat, dvoutakt potrestá vše, co se mu nelíbí. Na druhou stranu je třeba uznat, že stopadesátka je letos opět o něco příjemnější motorkou. Oproti stopětadvacítce si nechá líbit i mírné podtočení a dá se tu už mluvit o nějakém středním pásmu otáček. To je hodně příjemné v technických pasážích, kde umí být stopadesátka díky své váze hodně rychlá.

KTM SX 125

Dvoutaktní stopětadvacítka je pro většinu jezdců vstupenkou do velkého motokrosu. KTM si to uvědomuje a stále pracuje na vývoji, který je každý rok znát. Letos se věnovali samozřejmě především podvozku. Ale i motor je rok od roku příjemnější, zdokonaloval se průběh výkonu, který je o něco čitelnější než u předchozí generace: stopětadvacítka si nechá líbit i drobné podtočení, ale vaším nejlepším přítelem na trati bude spojka. Jde sametově lehce a hodně usnadňuje ovládání zrychlení.

Podvozek funguje velice dobře, ale s jeho nastavením je třeba si vyhrát, lehká motorka nezatěžuje tlumiče tolik, jako čtyřtakty a jejich chod musí být jemnější.

Terénní novinky KTM 2011

KTM SX 250

Kdo si zahrává s ďáblem, většinou špatně skončí. Jen pár lidem se podařilo rohatého přelstít a hodně podobné je to i s touhle bestií. Psát něco o chování podvozku bohužel nelze, protože dostat tento stroj na hranu je práce spíše pro jezdce mistrovských závodů.

Motor má opravdu mizerný "spodek" plný vibrací. Jakmile ale překročíte magickou hranici otáček, KTM zběsile vystřelí vpřed s naprosto nekontrolovatelným nástupem. Dávkování plynu v kritické hranici je hodně citlivé a vyžaduje hodně zkušeností a pevnou ruku. S tím samozřejmě souvisí fyzička. Tu musíte mít na dvěstěpadesátku lepší než Roman Šebrle, jinak skončíte špatně. Dvoutaktní dvěstěpadesátka rozhodně není stroj pro začátečníky, ve zkušených rukou je to lehké a hodně rychlé nářadí, ale v rukou "hobíka" může znamenat jen trápení s přebytkem výkonu.

Autoři:




Nejčtenější

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Další z rubriky

Na pražském koupališti Džbán se sešli majitelé skútrů Vespa
VIDEO: V Praze je vosí rojení. Slavné vespy mají sraz

Tento víkend se čeká v Praze vosí rojení. V Campu Džbán se koná tradiční mezinárodní sraz motocyklů Vespa z celé Evropy. PragoVespa 2017 je největším srazem...  celý článek

Masivní odlitek z hliníkové slitiny tvoří páteř japonského supersportu.
Slavná Honda CBR Fireblade slaví, dnes je to počítač na kolech

Model Fireblade slaví v letošní sezoně neuvěřitelné pětadvacáté výročí své existence. A protože čtvrt století je skutečně slušný kus života, rozhodla se Honda...  celý článek

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.