Čtyřicet tisíc kilometrů napoví, zda je lepší nová škodovka, nebo starší zahraniční vůz

- Koupit nejlevnější, ale novou Škodu Felicii, nebo za stejné peníze vsadit na modernější, lépe vybavenou a komfortnější zahraniční ojetinu? Tuto nesmrtelnou otázku nikdo s určitostí nezodpoví, neboť odpověď může ovlivnit řada předvídatelných i naprosto nečekaných okolností. MF DNES se rozhodla do této diskuse vstoupit. Z loňska má k dispozici výsledky testu dlouhého čtyřicet tisíc kilometrů s nejobvyklejší 1,3litrovou Škodou Felicií. Ty v příštích měsících při stejné porci kilometrů porovná se starším vozem o třídu vyšším. Vybrán byl Ford Mondeo, tedy vůz, který se stal Automobilem roku 1994. Pro volbu tohoto typického reprezentanta střední automobilové třídy hovořilo i to, že dodnes zůstává ve výrobě. A značku Ford mají navíc nejprodávanější zahraniční osobní auta v České republice.
Protože v polovině loňského února nevyšel záměr na koupi absolutně nejlevnější Škody Felicie s padesátikilowattovým motorem ve výbavě LX, neboť mladoboleslavská firma tou dobou vyráběla jen vybavenější verze, pořídila redakce za 253 550 korun pro test Škodu Felicii LXi Special. Fordu ale při pořizování dopřála jen zhruba tolik, kolik v těchto dnech žádá investice do nejlevnější škodovky: Mondeo 1,8 GLX 16 V byl v pražském autobazaru spolupracujícím s oficiálním dealerem značky zakoupen za 225 000 korun. Ve srovnání s nejobyčejnější škodovkou má ve výbavě mnohem víc. Vůz je z podzimu roku 1994, původně byl za více než šest set tisíc korun pořízen u oficiálního prodejce v České republice. Pečlivě vedené záznamy v servisní knížce potvrzují, že v době zahájení srovnávacího testu měl na kontě 46 027 kilometrů.
S cenou nad dvěstětisícovou hranicí počítá pro Ford Mondeo 1,8 GLX ročníku 1994 také oficiální ceník Eurotax pražské společnosti Mobil Data, přiměřené výši částky odpovídají i zkušenosti z inzertních rubrik, které jsou spolehlivým barometrem cen starších automobilů. Při hledání vhodného tipu po autobazarech v různých místech republiky se redaktoři dozvěděli, že právě Fordy Mondeo patří k žádaným ojetinám, které při cenách přibližně srovnatelných s novou Škodou Felicia zpravidla na zájemce dlouho nečekají. Pražské a například i plzeňské bazary sice žádají za Mondea ročníků 1993 až 1994 kolem dvou set tisíc korun, ovšem z drtivé většiny se jedná o auta s více než sty tisíci kilometry na kontech, nebo o vozy s podezřelou minulostí. Při koupi takového auta by však redakce měla - jak se ukázalo při hledání nejvýhodnějšího havarijního pojištění - první potíže, neboť nejedna tuzemská pojišťovna odmítá brát záhadné zboží do péče. Několik tisíc korun také ušetří za prověrku původu vozu. Přiměřenou výši zaplacené částky potvrdili i obchodníci, kteří právě vozům s prokazatelnou minulostí a poprvé uvedeným do provozu v tuzemsku přidávají na ceně až dvacet procent.
Škoda Felicia 1,3 LXi si vyžádala včetně nákladů na koupi a na čtyřicet tisíc kilometrů během loňských osmi měsíců 350 tisíc korun. Pětapadesát tisíc stál benzin, sedm tisíc pravidelné servisní prohlídky. Další ivestice představovaly opravy a údržba zahrnující kromě jiného i nové pneumatiky a výměnu čelního skla či brzdového obložení. Dvakrát se na autu vyřádili zloději, nástrahy běžného provozu se promítly v podobě nutnosti opravy havarovaných dveří a podobně.
Co bude stát do letošního podzimu, kdy by měl srovnávací redakční test skončit, Ford Mondeo? Redakce o tom bude čtenáře průběžně informovat.

Nová škodovka, nebo starší zahraniční vůz?