Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čtyřicítka k nakousnutí − Italdesign Quaranta

aktualizováno 
Žijící a stále aktivně tvořící velikán automobilového designu Giorgetto Giugiaro letos slaví čtyřicet let fungování studia Italdesign. Pan Designér si k výročí nadělil dárek v podobě studie Quaranta, což v italštině znamená čtyřicet.

Italdesign Quaranta | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Ženevská studie jednoduchými proporcemi a ráznými linkami vzpomíná na studii Bizzarrini Manta, kterou Giugiaro namaloval právě před čtyřiceti lety v roce 1968. Manta, postavená na základech speciálu z Le Mans s osmiválcem od Chevroletu, stojí v Ženevě na stánku Italdesignu také.

Studie Quaranta si namísto hrubé síly vybrala hybridní soustrojí od Toyoty. 3,3litrový šestiválec (155 kW/211 koní) spolupracuje s elektromotorem v systému Hybrid Synergy Drive. Hybridní soustrojí pohání zadní kola, přední kola roztáčí pouze elektromotor. Dohromady dávají nabízí 200 kW (272 koní) výkonu a 288 kroutících newtonmetrů. Výkony jsou podle prohlášení Italdesignu na úrovni osmiválcového benziňáku, ovšem spotřeba a emise na úrovni čtyřválcového motoru.

Quaranta vystřelí z nuly na stovku za čtyři sekundy, dojezd je při 7,1litrové spotřebě až tisíc kilometrů a maximálku elektronicky omezili na 250 km/h.

Ještě zajímavější je ale pohled do třímístné kabiny. Uspořádáním 3+1 (3 dospělí + 1 dítě) už ohromovala před čtyřiceti lety Manta. Stejné řešení použil Giugiaro ve svém nejnovějším díle. Trojčlenná dospělá posádka sedí téměř v jedné řadě, řidičovo prostřední sedadlo je ale o něco povysunuté vpřed, za něj se pak vejde ještě dítě. Rám z uhlíkových vláken a hliníku a elektropohon umožnily použít speciální architekturu bez středového tunelu.

Bizzarrini Manta

Nekonvenční kupé je dlouhé 445 centimetrů, široké je 198 centimetrů. Výška je 1 230 mm. Rozchod předních kol 275/35 R20 je 1 759 mm, zadní kola 275/40 R20 jsou od sebe daleko 1 697 mm a rozvor je 262 centimetrů. Hmotnost je 1 400 kilogramů.

Celkem 268 hybridních koní schovaných za zády posádky pohání všechna čtyři kola. Inteligentní systém E-Four hospodaří se silou motorů podle potřeby. Při akceleraci, brzdění nebo jízdě v zatáčce jsou poháněna všechna čtyři kola, při nižších rychlostech a jízdě v přímém směru jsou poháněna pouze zadní kola, šetří se tak spotřeba a emise. O přenos síly se stará planetový variátor.

Za pozornost stojí výškově stavitelný podvozek, díky kterému auto přejede bez úhony až 23 centimetrů vysoké překážky. Solární panely na střeše napájejí palubní elektroniku, a když je slunečních paprsků přebytek, dobíjejí také akumulátory.

Zpětná zrcátka nahradily kamery. Na noční vyjížďku posvítí bixenonová světla, ostatní světla jsou složená z LEDek.

Giugiaro se chtěl pochlubit také vývojářskou divizí Engineering di Italdesign Giugiaro. Přední náprava tak dostala netradiční konstrukci s jedním centrálním tlumičem. Podobné řešení použili u Italdesignu už ve studiích Volta a Scighera. Řešení, které nahrazuje klasickou víceprvkovou nápravu, má garantovat dokonalou stabilitu v každé situaci.

Italdesign Quaranta v číslech 
délka x  výška x rozvor (mm) 4 450 x 1 230 x 2 620
šířka vpředu/vzadu (mm) 1 980/1 982
pneumatiky 275/35  R20 − vpředu
275/35 R20 − vzadu
motor V6 3311 ccm
max. výkon hybridního systému (kW/k) 20/272
max. krouticí moment (Nm) 288
max. rychlost (km/h) 250
zrychlení 0-100 km/h (s) 4,05
spotřeba kombinovaná (l) 7,1
hmotnost (kg) 1 400
emise CO2 (g/km) 180
 

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet
Největší šílenost autosalonu Ženeva: superluxusní gazík

Na celém světě se terénní auta označují jako "džíp", ale u nás se jim často říká "gazík". Je to na počest legendárního sovětského vozu GAZ-69. Mercedes G dnes...  celý článek

Mazda CX-5
První jízda: Mazda CX-5 okouzlí i odpůrce SUV

Samotné Mazdě o právě představené CX-5 s velkým čumákem občas ujede, že to velký facelift. Na druhou stranu provedli konstruktéři tolik změn, že by takový vůz...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.