Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Arktická puma: dravá jízda na závodních štaflích i terénní akrobacie

aktualizováno 
Kde neprojede terénní automobil, tam se prosmýkne terénní motorka. Jenže na té nic neodvezete ani neodtáhnete, proto na hranici mezi světem automobilů a motocyklů je ještě jedna kategorie, čtyřkolky neboli ATV – All Terrain Vehicle. Terénem jsme protáhli ten nejmodernější stroj, jaký lze na českém trhu pořídit.

Arctic Cat XR 700i LTD | foto: Jan Altnerpro iDNES.cz

Sedmistovka XR 700i LTD od renomované značky Arctic Cat přijela z Ameriky a předvedla se v tom nejlepším světle. Však taky jako první ATV na světě začala používat LED pásky v předních světlech v kombinaci se dvěma čočkami.

Fotogalerie

Stejně jako u aut to přineslo nové designérské možnosti. Výsledkem je atraktivní stroj s úzkou přední maskou a mřížkou chladiče, na které se pěkně vyjímá logo ve tvaru arktické pumy. Taky vám připomíná sošku na kapotách jaguarů? Ono tohle přirovnání docela sedí, Arctic Cat je na poli čtyřkolek a sněžných skútrů podobně prémiovou značkou jako Jaguar mezi automobily.

Tichá a bezúdržbová

Přestože v této objemové třídě už většina ostatních výrobců sahá po dvouválcích, čtyřkolka XR 700i je osazená vodou chlazeným jednoválcem 695 ccm s elektronickým vstřikováním. Tedy jednotkou, která má díky jednoduché konstrukci pověst spolehlivého nezničitelného agregátu.

Při jízdě do kopců vám sice nevytahá ruce jako dnešní litrové čtyřkolky, na nedostatek výkonu si ale stěžovat rozhodně nelze a celý stroj je díky jednoválci poměrně lehký. Motor sedmistovky má vedle CVT variátoru i přímou spojku, takže během jízdy není namáhaný řemen variátoru a celá konstrukce je kromě výměn oleje a filtrů prakticky bezúdržbová.

Arctic Cat XR 700i LTD

Odezva na páčku plynu je za jízdy okamžitá, jen při popojíždění na místě třeba při napojování vleku je trochu necitlivá a hůř se odhaduje, kdy už roztočený variátor zabere. Na motoru byl pro poslední generaci XR změněný jen vzduchový filtr a tišší výfuk a to s úpravou mapování přineslo i nižší spotřebu. Odhlučnění je docela znát, s touhle čtyřkolkou si to můžete bublat lesní těžařskou cestou, aniž byste probudili zvěř široko daleko.

Může se hodit

Arctic

Arctic Cat Thundercat. Cena 258 900 Kč.

Toužíte brázdit terén na své čtyřkolce? Vyberte si z nabídky čtyřkolek na Automodul.cz.

Tento model u Arctic Catu od základu postavili jako jednomístný, místo aby postavili univerzál a ten pak jen protáhli na dvoumístnou verzi. Ta je sice také v nabídce, ale má jinou konstrukci rámu. Nový model XR 2015 má díky tomu hodně vylepšený komfort jezdce. Na jízdní pozici, ovladačích a přístrojovce je hodně znát, že už za sebou mají desetiletí neustálého vylepšování a hledání optimální kombinace.

Trojúhelník řídítka-sedlo-stupačky dokonale vyhoví každému typu postavy a dostatek místa na nohy a chytře umístěné drážky dobře podporují jízdu ve stoje na hodně rozbitém povrchu. Přístrojovka je maximálně jednoduchá a přehledná, i tady ale pomocí tlačítka vyvoláte všechny údaje palubního počítače, jako jsou otáčky, teplota motoru, počítadlo provozních hodin, ukazatel množství paliva a další. Stroj vás upozorní i na potřebu servisu, který by měl být hodně snadný, protože všechny důležité součásti jako baterie, vzduchový či olejový filtr jsou pod snadno snímatelnými panely.

Jako přibitý

Co nás v porovnání s jinými ATV této kategorie okamžitě překvapilo, je vysoká stavba celého stroje. Na prvních metrech jako byste jeli na štaflích, XR má pořádnou světlou výšku i zdvihy odpružení a v porovnání s nimi působí rozvor kol jako docela úzký. Na hrbolech a hlavně v zatáčce tak stroj působí trochu rozkývaně a máte pocit, že bude mít sklony k převracení. Ale jakmile to dostanete „do ruky“, rychle objevíte, že skutečné fyzické limity jsou ještě hodně daleko.

Arctic Cat XR 700i LTD
Arctic Cat XR 700i LTD

Odpružení v tomto případě patří k tomu nejlepšímu v této kategorii a chvílemi jsem měl dojem, že je někdy až příliš dokonalé. Zadní kola totiž drží stopu jako přibitá a občas jsem měl potíže je utrhnout do driftu, když bylo nutné projet ostřejší zatáčku. Při výletním tempu bylo tovární nastavení možná až dost tuhé, ale ta jistota řízení a držení stopy při sportovnějším svezení za to rozhodně stojí.

Nenápadný přítel

K jistému řízení hodně pomáhá i chytrý posilovač řízení s průběžným monitorováním. Průběžně mění svůj účinek a při rychlé jízdě po rovině místo posilování dokonce funguje jako tlumič řízení. I tady Arctic Cat vede, zatím jsem nejel se strojem s tak vyváženou elektronikou, o které skoro nevíte, a až v mezních situacích zjistíte, že vám vlastně celou dobu vydatně pomáhá.

Arctic Cat XR 700i LTD

Převody jdou řadit snadno a lehce, můžete volit mezi rychloběhem H, těžkým převodem L a zpátečkou R, po zastavení stačí zařadit parkovací polohu P a čtyřkolka je zajištěná proti rozjetí. Převodová páka má ale docela krátký chod a stupně jsou těsně za sebou, proto se při řazení vyplatí sledovat spíš ukazatel na displeji než odhadovat převody podle polohy páky.

Přepínač na pravém řídítku umožňuje volit mezi náhonem na zadní kola a 4x4 i za jízdy, vysunutím přepínače nahoru a doleva pak ještě uzamknete diferenciál na přední nápravě. Pak už Arctic Cat XR s dobrým obutím vyjede naprosto všechno a díky relativně nízké váze 344 kg a poměrně kompaktním rozměrům se s ním v terénu nemůže poměřovat žádné terénní auto.

Když je třeba zpomalit, přijdou na řadu kotoučové brzdy: dva kotouče vepředu ovládané levou páčkou na řídítkách, jeden kotouč na zadní nápravě ovládaný kombinovaným brzdovým systémem na všechna kola a ovládaným pravou páčkou.

Arctic Cat XR 700i LTD

Za zmínku stojí i standardní výbava obsahující kromě kovových nosičů potažených plastem i elektrický naviják pro tahání zapadlých kolegů z bahna, a pak samozřejmě tažné zařízení i s homologací. Pár věcí na cestu si můžete uložit do schránky v zadní části stroje za poznávací značkou, většinu toho ale přikurtujete na přední a zadní nosič.

Se čtyřkolkou Arctic Cat XR 700i na český trh přibyla téměř dokonalá kombinace pracovního stroje do terénu, který ale kromě práce na farmě dokáže nabídnout i výborné jízdní vlastnosti pro sportovnější svezení. Jen těžko najdete nějaké nedostatky, hodí se zkrátka na všechno. Výlety do zasněžené krajiny, trialové řádění v opuštěném lomu, ale třeba i nějaký ten závod ATV v kategorii hobbíků. V tom všem je sedmistovka XR na špičce své kategorie. Nevýhodou je pořizovací cena 280 tisíc korun.

Arctic Cat XR 700i LTD

Motor
Typ motoru: čtyřdobý jednoválec, SOHC, 4 ventily, EFI
Objem: 695 ccm
Vrtání x zdvih: 102x85 mm
Zapalování: CDI
Chlazení: kapalinové, elektrický ventilátor

Hnací systém
Pohon: 2x4 / 4x4, elektricky přepínatelný
Převodovka: automatická Duramatic, L/H/N/R, brzdění motorem
Uzávěrka př. diferenciálu: ano, elektrické ovládání
Koncový převod: kardanem

Podvozek
Zavěšení přední: nezávislá dvojitá A-ramena
Zavěšení zadní: nezávislá dvojitá A-ramena
Pérování přední: hydraulické tlumiče, pětipolohově nastavitelné přepětí pružin
Pérování zadní: hydraulické tlumiče
Zdvih pérování P/Z: 254 / 254 mm
Brzdy přední: 2x hydraulická kotoučová
Brzdy zadní: 1x hydraulická kotoučová
Pneu přední: 25 x 8-12
Pneu zadní: 25 x 10-12

Rozměry a hmotnosti
Celková délka: 2195 mm
Celková šířka: 1257 mm
Celková výška: 1232 mm
Hmotnost bez náplní: 344 kg
Palivová nádrž: 24,6 litrů

Ostatní vlastnosti
Tažná síla: 476 kg
Posilovač řízení: ano
Tachometr / otáčkoměr: analogový / digitální

Legislativa a osvědčení
Homologace: ano
Registrační značka (SPZ): v ceně
Řidičské oprávnění: skupina B (osobní automobil)

Výbava v ceně: elektronický posilovač řízení, přední a zadní nosič SpeedRack II, naviják 3000 lbs Arctic Cat/WARN® Provantage, tažné zařízení (homologované), hliníkové disky, el. přepínání pohonu 2/4 WD s uzávěrkou předního diferenciálu, světlomety Dual LED Projector Beam, zadní LED světla.

Autoři:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.