Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Test nejlevnější pracovní čtyřkolky na trhu. Gladiator X450 se povedl

aktualizováno 
U nového modelu značky Gladiator dostanete za necelých sto tisíc poměrně moderní zpracování i slušnou výbavu, kterou se ještě před pár lety mohly pyšnit jen ty nejdražší americké stroje.

Čtyřkolka Gladiator X450 | foto: Jan Altnerpro iDNES.cz

Čínské čtyřkolky se v dnešní době technikou dotahují na své japonské a americké vzory, ale současně si udržely nízkou cenu a na českém trhu dokonce jednoznačně vedou v prodejích.

Pod značkou Journeyman Gladiator se na našem trhu prodávají čtyřkolky obřího čínského koncernu CF Moto, který kromě quadů (čtyřkolek) a skútrů v posledních letech začíná koketovat i s velkými motocykly.

Fotogalerie

Podobně jako u automobilů se i u čtyřkolek pomalu začínají projevovat trendy downsizingu, proto je nástupcem loňského nejlevnějšího půllitru stejné značky dnešní Gladiator X450 sč čtyřstovkou osazenou elektronickým vstřikováním. Ten přitom umí nabídnout ještě o pár koňů vyšší maximální výkon než zmíněný půllitr 510.

Hlavně pro zábavu

Nová pohonná jednotka vznikla jednoduchým zkrácením zdvihu pětistovky z vyššího modelu a výsledná hodnota zdvihového objemu je dokonce jen 400 cm³. Výsledkem je sympatický živý a točivý motor, který sice v nízkých otáčkách moc síly nepobral, ale po vytočení je s ním docela zábava. Po otevření na plný výkon má 32 koní a to už na běžné využití v terénu i na silnici stačí.

Rozjezdy i manévrování jsou s novým variátorem bez rozběhové spojky jednoduché, menší točivý moment je znát v podstatě jen když si chcete vychutnat výjezd do svahu nebo potřebujete utrhnout zadní kola do driftu a otočit se efektním smykem. Tady se projeví menší síla oproti vyšší řadě 550, stejně jako třeba při tahání přívěsu.

Čtyřkolka Gladiator X450

Na prostupnost v terénu nebo výjezdy z bahna však má X450 sil až dost. Stačí tlačítkem na levé rukojeti připojit pohon obou náprav a v případě potřeby ještě zamknout diferenciál a gladiator dostojí svému názvu a přemůže každý terén. Limitem je jen vzorek pneumatik. A kde dojdou síly, je stále ještě v záloze sériově namontovaný elektrický naviják s ovládáním na pravém řídítku.

Může se hodit

Toužíte brázdit terén na své čtyřkolce? Vyberte si z nabídky čtyřkolek na Automodul.cz.

Na pracovní pojížďky X450 v pohodě stačí, ale pokud vám jde o pořádnou zábavu nebo tahání dřeva, přeci jen zvažte třeba robustnější X550. Ten má kromě vyššího krouťáku i odolnější podvozek a víc se hodí i pro jízdu se spolujezdcem.

Co se líbí, to se prodává

Hodně velký díl dosavadního prodejního úspěchu modelové řady Gladiator lze přičíst líbivému designu. Agresivní tvary světlometů v kombinaci se složitě tvarovanou mřížkou chladiče a s předním trubkovým nárazníkem prostě vypadají atraktivně. A co si budeme povídat, lákavý sportovní vzhled prodává.

Čtyřkolka Gladiator X450

Co na tom, že na práci to není nijak zvlášť praktické, nebo že směrovky schované v rozích světlometů nejsou ze strany vůbec vidět. Předek se prostě povedl a tváří se jako stroj o dvě skupiny vyšší cenové kategorie, zvlášť v atraktivní oranžové barvě a s příplatkovými litými koly. Ovšem na testovací projížďku jsme radši vytáhli základní černou verzi s obyčejnými disky, na které budou přeci jen méně vidět škrábance.

Gladiator X450 se může pochlubit i řadou nejnovějších hi-tech drobností, jako jsou dva USB konektory k připojení nabíječky mobilu či navigace, elektrická zásuvka nebo samostatný zámek řadicí páky. Na druhou stranu některé nápady jsou možná až trochu křečovité a na úkor odolnosti, to platí třeba pro sdružené zadní světlo, které je vyklápěcí a pod ním najdete malý odkládací prostor.

Čtyřkolka Gladiator X450
Čtyřkolka Gladiator X450

Přístrojovou výbavu tady zastupuje malý displej s palubním počítačem, kde najdete vše potřebné. Ovládání je klasické, jen na levé rukojeti řídítek budete marně šátrat po brzdové páčce, X450 má pouze přední brzdu na pravé rukojeti a kombinovanou nožní brzdu. Brzdy jsou přitom kotoučové na předních kolech doplněné jedním centrálním kotoučem na zadním kardanu.

Firemní pracant

X450 je celkově jen nepatrně menší, než je u půllitrové kategorie obvyklé, mimo jiné za to můžou nižší 24palcové pneumatiky obuté na 12palcových discích. Bohužel je také zhruba stejně těžký jako půllitry a se všemi náplněmi se váha přehoupne přes 350 kg.

Ale důležitá není celková hodnota, hlavní je výška těžiště a to je tady pěkně nízko. Gladiator je díky tomu dobře ovladatelný a podle mého názoru se příplatek 15 tisíc za posilovač řízení vyplatí spíš jen u prodloužené verze pro jízdu ve dvou.

Čtyřkolka Gladiator X450

Tento model si za příplatek dalších deseti tisíc lze objednat i ve verzi X450A s rozvorem prodlouženým o 20 mm a poctivým dvoumístným sedlem. Za X450 v základu zaplatíte necelých sto tisíc bez DPH, protože ji asi koupíte „na firmu“. Pracovní čtyřkolky jsou totiž opravdu univerzální pracanti a na finančním úřadě se dají snadno obhájit jako pracovní nástroj.

Gladiator X450

Motor
Typ motoru: 4-taktní, 4-ventilový jednoválec, SOHC
Výkon motoru: 14,8 kW / 5 600 ot.
Točivý moment: (off-road úprava) 35 Nm/5900 ot./min
Vrtání x zdvih: 91 mm x 61,5 mm
Objem motoru: 400 cm3
Chlazení motoru: kapalinou a nezávislým olejovým okruhem
Plnění motoru: elektronické vstřikování Bosch EFI
Benzinová nádrž: 15 litrů

Rozměry
Délka (standard/prodoužený): 2 100/2 300 mm
Šířka: 1 100 mm
Výška: 1 350 mm
Rozvor (standard/prodloužený): 1 260/1 460 mm
Suchá hmotnost (standard/prodloužený): 335/350 kg

Systém pohonu
Převodovka: automatická CVT-variátor/uzamykatelný přední diferenciál
Náhon kol: kardanovými hřídeli
4x4 pohon: odpojitelný
Přední pneu: 24x8-12
Zadní pneu: 24x10-12

Autoři:




Nejčtenější

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Lochkovský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek)
Jízda v tunelu: Pětina řidičů zápasí s úzkostí a řídí nepředvídatelně

Síť evropských dálnic je protkaná tisícovkami tunelů. Podle expertů nehrozí v tunelu vyšší riziko nehody, nezbytné je ovšem striktní dodržování rychlostních...  celý článek

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

Další z rubriky

Kulatý světlomet s klasickými proporcemi je nabitý moderními technologiemi.
Parádní výlet do 70. let. Honda CB1100RS je retro se vším všudy

Před několika lety jsem protáhl po jižních Čechách neoretro CB100EX. Byla to velká paráda a kdekoli jsem zastavil, sklízel jsem komplimenty za pěknou motorku....  celý článek

Kamil Holán na Tourist Trophy 2017
Fascinuje mě rychlost, i když na ni člověk není stavěný, říká závodník

Jeden z nejrychlejších českých motocyklových závodníků Kamil Holán se vrátil z nejslavnějšího závodu Tourist Trophy na ostrově Man. Je to náramná podívaná a...  celý článek

Nehoda a zranění mě nakonec paradoxně zrychlilo, říká Gabriela Novotná.
Špičky dun strojem prorážíme, říká jezdkyně, která se chystá na Dakar

Je potřeba fyzická síla, jezdkyně přece krotí pekelně těžkou mašinu. Pak i sebevědomí a nezbytná je také technická dovednost. Klíčem k rally je však podle...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.