Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čtyřkolková rolba vyřízne krásnou stopu, sněžné kyblíky jsou na nic

aktualizováno 
Když se v běžkařské stopě ozve burácení terénní čtyřkolky a z dálky jsou vidět gejzíry sněhu od pásů, většina běžkařů se pohoršeně ohlédne a začne hartusit, kdo to tady dělá kravál? V okolí krušnohorských Klínů turisté na lyžích naopak na čtyřkolky v lese nedočkavě čekají.

Redakční test čtyřkolek: nejprodávanější Journeyman Gladiator X8 si s pásy Tatou rozumí. Nemá problémy ani v hlubokém sněhu, ani v pomalé rychlosti a dost jezdci usnadňuje práci s vedením stroje. | foto: Jan Altner, motodenik.czpro iDNES.cz

Proč? Protože jim tu vyřezávají nádhernou běžeckou stopu po trase, kterou by jinak rolba neprojela.

Všeumělové

Čtyřkolky na pásech se v horských areálech objevují stále víc a víc. Při jízdě na sněhu představují zlatou střední cestu mezi rolbami a sněžnými skútry, navíc po jarním přezutí na normální kola dokážou posloužit i v terénu, zatímco rolby a sněžné skútry jen zabírají místo v garážích. A velkou roli tu hraje i cena. Výkonnější pracovní čtyřkolka s dvouválcovým motorem a sadou sněžných pásů se dá pořídit v ceně kolem 300 tisíc, tedy jako sněžný skútr. Ovšem taková rolba vyjde minimálně na desetkrát víc.

Fotogalerie

Teploměr v krušných horách ukazoval drsných třináct stupňů pod nulou a sněhové zpravodajství hlásilo 80 cm sněhu. Právě sem jsme vyrazili vyzkoušet kromě nových pracovních čtyřkolek také nové kanadské pásy Camso, boční „kyblíky“ Sand Snow Wheels a nakonec i stopovač, tedy speciální vlek na úpravu běžeckých stop.

Proti sobě jsme přitom postavili nejprodávanější stroj na trhu v této kategorii: Journeyman Gladiator X8, a nejsilnější V-Twin SMC Jumbo 850 s výkonem 73 koní a hlavně pořádným krouťákem 84 Nm. Právě po přezutí na sněžné pásy lze konečně plně využít výhod velkého dvouválcového motoru, ideálně doplněného posilovačem řízení. Sněžné pásy totiž kladou podstatně větší odpor než klasická terénní kola a hobby čtyřkolky s jednoválci 300-400 ccm už s nimi téměř nemají šanci uspět v náročnějším terénu.

Tchaj-wanský Jumbo

Letošní tchaj-wanská novinka se jmenuje SMC Jumbo 850 V-Twin EPS a samotný název vlastně prozrazuje skoro všechny hlavní údaje. Vodou chlazený dvouválec V-Twin o objemu 820 kubíků s výkonem 54 kW (73 k), točivým momentem 83 Nm a hmotností 364 kg, elektrický posilovač řízení EPS a jako bonus k tomu velká nádrž na 23,5 L benzinu, což stačí na celý den řádění a to i na pásech.

Na posilovači už je znát, že jde o čtvrtou generaci. Je tak akorát dimenzovaný a při jízdě na pneumatikách klade mírný odpor, takže funguje i jako tlumič řízení. Ale při nasazených pásech Camso je to pěkná posilovna. Laikovi by se velice jednoduše mohlo zdát, že Jumbo 850 je bez posilovače. Obzvláště v hlubokém sněhu a nižší rychlosti se s tím perete jako o život. Naopak zapnutý pohon 4x4 v řízení ani necítíte, přepnout si na 2x4 se na sněžných pásech kvůli velkému odporu celé konstrukce prakticky nedá.

Konzervativní design už je trochu starší, přestože má pár moderních prvků jako ledkové denní svícení. Moc parády s ní asi neuděláte, ale o to víc vám to vrátí při jízdě a je jedno jak a kolik jí naložíte.

Redakční test čtyřkolek: Letošní tchaj-wanská novinka se jmenuje SMC Jumbo 850...

Redakční test čtyřkolek: Letošní tchaj-wanská novinka se jmenuje SMC Jumbo 850 V-Twin EPS. Moc parády s ní asi neuděláte, ale o to víc vám to vrátí při jízdě a je jedno jak a kolik jí naložíte.

Elektronické vstřikování je v zimě hodně znát, moderní motor chytá na první ťuknutí startéru i ve velkých mrazech a citlivě reaguje na povely plynové páčky i během první čtvrthodinky, kdy se teprve pořádně prohřívá. Vývojářům už se podařilo perfektně sladit všechny komponenty, takže variátor v každé situaci zabírá bez cukání a celkové stroj působí dokonale kultivovaně. A jak se traduje, že čtyřkolka na pásech pocitově ztrácí polovinu výkonu v porovnání s klasickými koly, tak u Jumba 850 už to neplatí. Objem motoru a zvlášť na sněhu oceníte, že u čtyřkolek je opačný trend než u aut a v nabídce jsou stále větší a silnější motory.

Pásy dokonale rozloží váhu celé čtyřkolky, takže se při jízdě neboří a čím rychleji jedete, tím méně se propadáte. Když letíte 80km/h po zasněžené pláni, máte pocit, že se jen lehce dotýkáte horní vrstvy sněhu. Jen pozor na skryté nebezpečí číhající pod sněhovou peřinou, ať již to jsou zapadané kameny či pařezy. Kromě bolesti hrozí i riziko roztržení pásu. Je úplně jedno, jestli táhnete nahoru na horskou chatu zavazadla celého lyžařského výcviku i se saněmi nebo jen tak řádíte na pláních nebo pomáháte hledat v rámci záchranných složek ztracené osoby.

Nej Gladiátor

Druhý model, CF Moto Gladiator X8 DeLuxe EPS, je v reklamách ověšený samými „nej“ - nejprodávanější, nejoblíbenější a nejlevnější dvouválec na trhu... a asi i nejlíbivější. Parametry jsou jen o chlup slabší než u SMC, vodou chlazený dvouválec o objemu 800 kubíků, výkon 46 kV (63 k), krouťák 72 Nm a hmotnost 387 kg. Tahle čtyřkolka se prodává už od roku 2012 a jezdí třeba i u záchranných složek a policie. V loňském roce přišla verze DeLuxe s lehkým faceliftem na přední masce a s novými světly s ledkovým denním svícením.

Na pásech jsou jízdní vlastnosti srovnatelné s Jumbo 850 V-Twin, jen nastavení účinku posilovače je znatelně lepší. Nemá problémy ani v hlubokém sněhu, ani v pomalé rychlosti a dost jezdci usnadňuje práci s vedením stroje. Oproti Jumbu je Gladiator univerzálnější a bez debat designově atraktivnější. Jen reakce na plyn není tak sametová a občas láká spíš k razantnějšímu svezení, Jumbo proti tomu dělá čest svému názvu a působí za jízdy trochu těžším a klidnějším dojmem.

Redakční test čtyřkolek: nejprodávanější Journeyman Gladiator X8 si s pásy...

Redakční test čtyřkolek: nejprodávanější Journeyman Gladiator X8 si s pásy Tatou rozumí. Tahle čtyřkolka se prodává už od roku 2012 a jezdí třeba i u záchranných složek a policie.

Na pásech zafungovaly oba stroje bezproblémově a prakticky jsme nenašli místo, které by tyhle mašiny neprojely. Na rozdíl od jednoválců tady nikdy nechybí výkon a limitem může být jen vysoká vrstva mokrého sněhu. Tam hrozí, že přední pás zajede dolů pod horní krustu a doslova se sám „zakope“. Proto při řádění na horách nezapomeňte lopatu, alespoň malou skládací, před sezónou vyzkoušejte naviják a při tahání stopaře pod plným plynem se hodí i náhradní kanystr na benzin.

Tatou je teď Camso

Špičkové pásy Camso kanadského výrobce se dříve prodávaly pod značkou Tatou. V nové generaci už jde o univerzály, které kromě sněhu snesou i jízdu na asfaltu a betonu - jen vám pak ale rychleji ubývá vzorek, což by při jejich ceně přes sto tisíc za kompletní sadu byla docela škoda. Už několik let je používá horská služba i další záchranné a bezpečnostní složky. Pásy jsou bezúdržbové, prostě namontujete a jezdíte. Jen je potřeba dávat si pozor, abyste v rychlosti nenarazili na nějaký ten kámen či pařez pod sněhem, pak se pás může roztrhnout a čeká vás velká investice.

Stopovač na úpravu běžeckých stop

Co dříve zvládaly pouze velké rolby, to dnes zvládne přívěs připojitelný za každé tažné zařízení. Ty dražší mají ještě hydraulicko-elektrické ovládání a ty levnější pouze manuální. Existují však i exempláře vyrobené samo-domo: a to byl i náš případ na testování. A byl hodně povedený.

Redakční test čtyřkolek: Co dříve zvládaly pouze velké rolby, to dnes zvládne...

Redakční test čtyřkolek: Co dříve zvládaly pouze velké rolby, to dnes zvládne přívěs připojitelný za každé tažné zařízení - stopovač s drtičem sněhu a ledu.

Každý stopovač musí být vybavený drtičem ledu či zmrzlého sněhu. V našem případě to zastanou ocelové nože, za nimi je široký plastový finisher, co dělá ten správný manžestr. A nakonec to hlavní: hydraulicky ovládaný stopovač který na konci vyřezává do sněhu běžeckou stopu. Hydraulika tu nastavuje hloubku vyřezávané stopy dle potřeby.

A co je ještě podstatné u stopovače, je jeho váha. Čím těžší, tím lepší. Levnější varianty jsou vybaveny dokonce betonovým kvádrem. Takže suma sumárum celý stopovač při používání může dosáhnout klidně i hmotnosti přes půl tuny. Váha v tomto případě je velice důležitá protože je potřeba uhladit hlavně stopy po čtyřkolce. Když se nehlídáte a vezmete za plyn, pásy se protočí a nechávají po sobě pořádně hluboké koleje, které samozřejmě na běžeckou trať nepatří.

Náš stopovač byl ještě vybaven přídavnými kolečky pro snadnější manipulaci. Cena takového stopovače se může pohybovat podle použitých dílů od 40 tisíc až klidně po desetinásobek za plně profesionální stroje dovážené z Kanady.

Stopovač jsme zapojili jak za Gladiatora X8 tak i za Jumbo 850 V-Twin a zpočátku jsme se rozjížděli s velkým respektem, ale oba dva modely si s půltunovým přívěsem hravě poradily. Poprvé jsme se rozjížděli na zařazený pomalý převod L, ale zkusili jsme i klasické H, stroje si s tím poradily bez větších problémů.

SMS Sand Snow wheels, efektní, ale neefektivní

A ještě taková legrace na konec. Novinka na trhu pod jménem Sand Snow wheels nebo po česku „kyblíky“ do písku a sněhu: jsou to jednoduše plastové nástavce na kola připevněné dvěma šrouby, které mají pomoci záběru, když zapadnete do bahna, písku nebo sněhu. A my to vyzkoušeli přímo v praxi na sněhu v extrémních podmínkách.

Redakční test čtyřkolek: Novinka na trhu pod jménem Sand Snow wheels - plastové...

Redakční test čtyřkolek: Novinka na trhu pod jménem Sand Snow wheels - plastové nástavce na kola připevněné dvěma šrouby mají pomoci záběru, když zapadnete do bahna, písku nebo sněhu.

Nástavce Sand Snow byly namontované na Gladiatoru X520-A ESP tedy s posilovačem řízení, což se později ukázalo jako dobrá volba. Vyrazili jsme do terénu plni očekávání, pěkně zostra pod plynem a sotva jsme minuli roh chalupy a najeli na sníh, okamžitě jsme zapadli. Čtyřkolka si sedla na břicho na sníh a kola se jen na prázdno protáčela. Na pomoc jsme si museli vzít jednu z dalších testovacích čtyřkolek a Gladiatora X520-A jsme vysvobodili ze zajetí sněhu pomocí navijáku.

Takto obutá čtyřkolka patří pouze na upravený a tvrdý povrch maximálně do 15cm sněhu. Jakmile si sednete na břicho, končíte. Už potom není rozdíl, jestli máte klasická kola nebo i tyto přídavné „kyblíky“. Umím si představit, že v bahně asi fungují lépe, ale tady na sněhu se vůbec neosvědčily.

Další podstatná nevýhoda je šířka stroje, kterou musíte mít na paměti ať už při vyhýbacích manévrech, nebo i v klasickém silničním provozu. A i zde platí rovnice, že čím rychleji jedete, tím hůře se zatáčí a čitelnost řízení se snižuje. Při ceně šestnácti tisíc za sadu bych asi raději volil zateplené rukojeti nebo vyhřívané sedlo.

Autoři:




Nejčtenější

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Další z rubriky

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Moderní dobu prozrazuje čirý světlomet.
První jízda na Jawě 350 OHC z Číny: mírný pokrok v mezích socialismu

Žádná motorka na silnici nepřitahuje tolik zájmu starších generací jako nová Jawa 350 OHC. Češi prostě Jawu stále milují a dotazy na cenu a původ motorky na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.