Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z terénního draka multifunkční pomocník: čtyřkolka se sněhem zatočí

aktualizováno 
Když jste si do garáže pořizovali novou terénní čtyřkolku, určitě jste doma argumentovali řadou praktických důvodů. A teď, když pořádně nasněžilo, přišel čas obhájit, že ATV nemáte jenom pro zábavu a výlety. Vyzkoušeli jsme, jak se dá s pracovní čtyřkolkou bojovat se sněhovou nadílkou, ale třeba taky vytáhnout auto z příkopu.

Čtyřkolka není jen zábavným společníkem do terénu, v zimě z ní může být multifunkční pomocník - ohrne závěje sněhu, posype chodníky. | foto: Jan Altner, motodenik.cz

Základní pomocník, který z pracovní čtyřkolky udělá bojovníka se sněhovou kalamitou, je přední radlice. Stojí kolem deseti tisíc a díky moderním materiálům i konstrukci zavěšení je to hodně odolná věc. Kov potažený polyetylenem je připojený zespodu k rámu čtyřkolky, vepředu je upevněný na háku od navijáku.

Fotogalerie

Celá radlice se dá díky navijáku zvedat nahoru a dolů podle hloubky sněhu a podle toho, jak mají kola dobrý záběr. Na mokrém sněhu budete muset těžký sníh „ukusovat“ po vrstvách, naopak lehkého prašanu si čtyřkolka ani nevšimne.

Radlici jsme testovali na jedné z nejprodávanějších čtyřkolek na našem trhu, Journeyman Gladiator s čtyřstovkovým jednoválcem. Kombinace výkonu 33 koní a točivého momentu 35 Nm na přívaly sněhu bohatě stačila. Na trhu jsou i o dost větší a silnější dvouválce, ale při pluhování jde spíš o kvalitní vzorek na terénních pneumatikách než o maximální výkon. Při práci je samozřejmě dobré si zapojit pohon 4x4, kromě lepšího záběru stroj neklouže a drží stopu. A když sníh ztěžkne, má většina čtyřkolek ještě redukovaný převodový režim LOW s pomalejším převodem a silnějším zátahem.

Na zahradě a poli si radlice neporadí

Hrnout sníh jen před sebe by nemělo smysl, proto se dá pomocí závlačky se radlice natočit na levou či pravou stranu a sníh odhazovat do boku.

Čtyřkolka není jen zábavným společníkem do terénu, v zimě z ní může být...

Čtyřkolka není jen zábavným společníkem do terénu, v zimě z ní může být multifunkční pomocník.

Nevýhodu je, že se radlice hodí jen na rovné plochy bez nerovností, třeba chodníky či parkoviště atd. Nedoporučuje se používat ji na třeba na polní cesty, kde můžou být zmrzlé kusy hlíny či kořeny. V takovém případě hrozí v případě nárazu deformace pluhu nebo závěsu, takže musíte jet tak pomalu, že práce už skoro ztrácí smysl. Čtyřkolka je ideální na prohrnutí chodníku ve městech, na velká firemní parkoviště nebo třeba výjezd z garáže na chalupě. A ještě si při tom užijete...

Obcím vypomůže čtyřkolka se sypačem

Mezi pokročilejší zimní doplňky, po kterých už sáhnou spíš firmy nebo menší obce pro údržbu chodníků, jsou pak závěsné nebo vlečné sypače a rozmetače. První možností je nesený sypač s plastovým zásobníkem namontovaným přímo na čtyřkolce. Opěrný bod je na tažném zařízení, na kterém celý stroj sedí, vrchní část je jen decentně přichycená popruhem k zadnímu nosiči. Napájení 12 V je napojené na baterii čtyřkolky a je vedené dlouhým kabelem k ovládací jednotce. Pak jen navolíte stupnici intenzity rozmetání a podle materiálu máte délku rozmetu 2 až 6 metrů.

Ke čtyřkolce lze připojit sypače a rozmetače. Mechanická páka se stupnicí 1 až...

Ke čtyřkolce lze připojit sypače a rozmetače.

Mechanická páka se stupnicí 1 až 8 slouží k nastavení úhlu rozmetání tzn. jak moc budete posypový materiál sypat do stran či jen jako čáru za sebou. S neseným sypačem s elektrickým rozsypem se výborně manévruje i couvá, sypač se dá použit celoročně a to nejen v zemědělství jako rozmetač sypkých hnojiv nebo setí, ale i na stavbách při rozsévání travních semen. Nevýhodou je ale vyšší cena, se stolitrovým zásobníkem se šplhá k třiceti tisícům.

Jednodušší a levnější řešení je vlečný posypový vozík na velkých kolech, který funguje čistě mechanicky a nepotřebuje žádné připojování na baterii či jiný externí zdroj energie. Proste „táhnete a sypete“. Celý systém funguje přes hřídel a ozubená kola. Za jízdy kola roztáčí otočnou plošinu s lopatkami, které následně rozmetají posypový materiál. Nastavit se dá pouze množství směsi dopadající na rozmetací plošinu. Je to jednoduché ale přitom velice účinné, hodí se však spíš na delší rovné úseky, otáčení a couvání mezi sněhovými bariérami už je náročnější.

Ke čtyřkolce lze připojit sypače a rozmetače. Takové vylepšení využijí firmy...

Ke čtyřkolce lze připojit sypače a rozmetače. Takové vylepšení využijí firmy nebo menší obce.

Ke čtyřkolce lze připojit sypače a rozmetače. Takové vylepšení využijí firmy...

Ke čtyřkolce lze připojit sypače a rozmetače. Takové vylepšení využijí firmy nebo menší obce.

Naviják vytáhne auto ze závějí

Poslední úkol, který dokáže čtyřkolka v zimě docela dobře zastat, je tahání aut uvízlých v závějích. Samotná čtyřkolka je dost lehký stroj a i přes náhon 4x4 by asi se zapadlým autem většinou neměla šanci pohnout. Naštěstí většina pracovních čtyřkolek má na předním rámu namontovaný elektrický naviják s kovovým lanem a tahem obvykle hodně přes 1000 kg. Takže stačí čtyřkolku zapřít za něco pevného nebo uvázat tažným lanem za strom nebo jiné auto, a pak už jen pomalu navíjet a sledovat, jak se zapadlý vůz pomalu sune ze závěje.

Většina pracovních čtyřkolek má na předním rámu namontovaný elektrický naviják...

Většina pracovních čtyřkolek má na předním rámu namontovaný naviják.

Všechny výše zmíněné zimní doplňky dokážou ze čtyřkolky udělat hodně výhodného pomocníka i ve sněhu a rostoucí zájem ze strany firem i obcí ukazuje, že si to uvědomuje stále víc lidí.

A pro silnější čtyřkolky s posilovačem řízení jsou pak na trhu i sněžné pásy, které z ní udělají prakticky rolbu.

Autoři:




Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Další z rubriky

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Tahat rovné linky zvládne jen málokdo, do grafického programu BMW se mohli...
Budoucnost motorek: tablet místo přístrojovky a křivé linky

Vývoj v motocyklové oblasti jde někdy zdánlivě nelogicky proti sobě, honbu za nejvýkonnějšími supersporty na druhou stranu vyvažuje stále větší poptávka po...  celý článek

Herec David Matásek a jeho vespa
David Matásek je milovník vos. Každý rok jede přes Alpy do Itálie

Pokud z rovna nechumelí, potkáte ho v Praze v sedle žlutého skútru. Populární herec David Matásek je pravověrný vespař. A každé léto osedlá svou „vosu“...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.