Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čtyřkolky jen nemasakrují lesy. Mají je i záchranáři

aktualizováno 
Čtyřkolky nejsou mezi veřejností zrovna populární a většinou jsou spojovány s vandaly v přírodě nebo hlučným závoděním. Rozhodli jsme se proto podívat se na ně i z druhé strany a vypravit se za horskými záchranáři na cvičení, při kterém čtyřkolky zachraňují životy.

V mlze nemohl létat vrtulník. Záchranáři se tak musí dopravit po zemi. | foto: Matěj Oliva, skutrmania.czpro iDNES.cz

Scénář je jasný, parta kamarádů si ráno ve slunečném počasí vyrazí na horskou túru na nedalekou chatu. Je pěkně, jdou na lehko, ale jak to tak na horách bývá, počasí se rychle mění a je zasáhne sněhová vánice. Do toho se může utrhnout lavina a neštěstí je na světě.

Do akce v tu chvíli vyráží horská záchranná služba a my s ní. Budeme mít šanci vyzkoušet, co její práce obnáší. Naším úkolem bude doprava materiálu, záchranářů a psovodů na místo neštěstí.

Čtyřkolky si poradily s každým nákladem.

Čtyřkolky si poradily s každým nákladem.

K tomu nám poslouží stroje Journeyman Gladiator X8 vybavené sněžnými pásy a dalšími nezbytnostmi nutnými pro zimní provoz.

Fotogalerie

Čtyřkolky jsou osazené silným dvouválcem, který by neměl mít problém uvézt ani těžší náklad potřebný k záchraně pohřešovaných. Počasí se při nácviku vyplnilo přesně dle našeho zadání, takže celá akce stála za to. Lavina naštěstí nepřišla, nicméně figuranti byli ve vykopaných dírách pouze s čelovkou a termoskou. Nezáviděl jsem jim to.

V obrovských závějích měly i čtyřkolky co dělat, jejich práce spočívala nejen v odvozu záchranářů a materiálu, ale také ve vyprošťování zapadlých aut, která v mlze sjela z cesty, a záchranářského sněžného skútru, který v třímetrové závěji neměl moc šancí na úspěšnou jízdu. Celá akce nakonec dopadla na výbornou, figuranty jsme včas našli a dopravili do bezpečí.

Figuranty jsme nakonec

Figuranty jsme nakonec "zachránili".

Celý den jsme vozili záchranáře, psy i techniku.

Celý den jsme vozili záchranáře, psy i techniku.

Čtyřkolky opět ukázaly, že nejsou jen nástrojem zkázy a drahé zábavy, ale hlavně dokážou projet terénem, kterým se jiný dopravní prostředek probít nedokázal.

Vrtulník do vzduchu nemohl kvůli mlze. Pro rolbu jsou zase lesní cesty příliš úzké. I sami záchranáři potvrdili, že čtyřkolka je jim velmi dobrým pomocníkem, ostatně řada záchranářských a hasičských sborů už čtyřkolky ve své výbavě má.

Autoři:




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Miroslav Čada
Otec Masarykova okruhu málem přilákal do Brna formuli 1

Nejprve závodník, který bez tovární podpory porážel Frantu Šťastného. Potom tajemník Velké ceny. Ale především otec novodobého Masarykova okruhu. To je málo...  celý článek

Honda CMX 500 REBEL
Rebel je hodný jako beránek. Ideál pro slečny i motorkářský potěr

Rebelem je obvykle nazýván jedinec, který si neláme hlavu se zákony a pravidla mu mnoho neříkají. Prostě někdo, kdo umí tak trochu zlobit. Je tohle ale...  celý článek

Ángel Nieto závodil v Brně naposledy v roce 1971, kdy vyhrál třídu do 125 ccm.
Závodní legenda Ángel Nieto je v kómatu, srazilo ho auto

Třináctinásobný mistr světa v závodech silničních motocyklů Ángel Nieto je po nehodě na čtyřkolce v umělém spánku v nemocnici. Sedmdesátiletý legendární jezdec...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.