Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čtyřkolky jen nemasakrují lesy. Mají je i záchranáři

aktualizováno 
Čtyřkolky nejsou mezi veřejností zrovna populární a většinou jsou spojovány s vandaly v přírodě nebo hlučným závoděním. Rozhodli jsme se proto podívat se na ně i z druhé strany a vypravit se za horskými záchranáři na cvičení, při kterém čtyřkolky zachraňují životy.

V mlze nemohl létat vrtulník. Záchranáři se tak musí dopravit po zemi. | foto: Matěj Oliva, skutrmania.czpro iDNES.cz

Scénář je jasný, parta kamarádů si ráno ve slunečném počasí vyrazí na horskou túru na nedalekou chatu. Je pěkně, jdou na lehko, ale jak to tak na horách bývá, počasí se rychle mění a je zasáhne sněhová vánice. Do toho se může utrhnout lavina a neštěstí je na světě.

Do akce v tu chvíli vyráží horská záchranná služba a my s ní. Budeme mít šanci vyzkoušet, co její práce obnáší. Naším úkolem bude doprava materiálu, záchranářů a psovodů na místo neštěstí.

Čtyřkolky si poradily s každým nákladem.

Čtyřkolky si poradily s každým nákladem.

K tomu nám poslouží stroje Journeyman Gladiator X8 vybavené sněžnými pásy a dalšími nezbytnostmi nutnými pro zimní provoz.

Fotogalerie

Čtyřkolky jsou osazené silným dvouválcem, který by neměl mít problém uvézt ani těžší náklad potřebný k záchraně pohřešovaných. Počasí se při nácviku vyplnilo přesně dle našeho zadání, takže celá akce stála za to. Lavina naštěstí nepřišla, nicméně figuranti byli ve vykopaných dírách pouze s čelovkou a termoskou. Nezáviděl jsem jim to.

V obrovských závějích měly i čtyřkolky co dělat, jejich práce spočívala nejen v odvozu záchranářů a materiálu, ale také ve vyprošťování zapadlých aut, která v mlze sjela z cesty, a záchranářského sněžného skútru, který v třímetrové závěji neměl moc šancí na úspěšnou jízdu. Celá akce nakonec dopadla na výbornou, figuranty jsme včas našli a dopravili do bezpečí.

Figuranty jsme nakonec "zachránili".

Figuranty jsme nakonec "zachránili".

Celý den jsme vozili záchranáře, psy i techniku.

Celý den jsme vozili záchranáře, psy i techniku.

Čtyřkolky opět ukázaly, že nejsou jen nástrojem zkázy a drahé zábavy, ale hlavně dokážou projet terénem, kterým se jiný dopravní prostředek probít nedokázal.

Vrtulník do vzduchu nemohl kvůli mlze. Pro rolbu jsou zase lesní cesty příliš úzké. I sami záchranáři potvrdili, že čtyřkolka je jim velmi dobrým pomocníkem, ostatně řada záchranářských a hasičských sborů už čtyřkolky ve své výbavě má.

Autoři:




Nejčtenější

auto odhalení
VIDEO: Převlékání auta v podání mistra světa

Koho nebaví barva auta, může ho převléknout. Změna auta pomocí samolepicí folie je stále populárnější. Podívejte se, jak vůz převléká mistr světa v car...  celý článek

Kawasaki Z 650
Pokušitel i učitel. Kawasaki Z 650 okouzlí lehkostí a ovladatelností

V nabídce Kawasaki vyplnil Z 650 místo po superpopulární ER6n. To mu situaci rozhodně neusnadňuje. Svádí to k neustálému poměřování, ale stačí se projet a...  celý článek

Kolony na dálnici D11 před Prahou.
Stát zvažuje částečný zákaz předjíždění kamionů, zkoumá chování řidičů

Až dva kilometry za dálničním omezením by v budoucnu mohl platit pro nákladní auta zákaz předjíždění. S nápadem si pohrává ministerstvo dopravy, které už změnu...  celý článek

Tvorba designové studie vozu - exteriér
Od skici k finálnímu autu: tužka, počítač, hlína, sklo a barvy

Jak vzniká design auta? I přes přísné utajení, které v atelieru Škody vládne, jsme mohli nahlédnout do tvorby nejnovějšího konceptu značky. Na tvorbě...  celý článek

Zakladatel značky ESO Jaroslav Simandl se narodil před sto deseti lety, 24....
ESO byla světová motocyklová značka navzdory Únoru 1948

Motocyklové ESO, později známé jako Jawa Divišov, získalo bezpočet světových titulů na krátké, dlouhé i ledové ploché dráze. Továrna ovšem vyráběla i špičkové...  celý článek

Lynx Rave RE 800R E-TEC
Lynx Rave RE 800R E-TEC

r.v. 2015, naj. 0 km
432 111 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.