Zato motorky uchované ve svém základním duchu a s platnými doklady včetně řádně zaplaceného povinného pojištění nezůstávají na trhu ojetin nepovšimnuty. Kupce nacházejí za částky od zhruba tří tisíc do deseti tisíc korun - to podle stavu a kvality. Do budoucna jejich hodnota zvlášť u nejstarších a zcela původních exemplářů zřejmě vzroste, leč vzhledem k obrovským sériím vyrobených kývaček nelze čekat horentní částky,k nimž se už nyní dostaly kupříkladu nesrovnatelně vzácnější Jawy 500 OHC. Ty se - pro ilustraci uvedeno - prodávají v solidním stavu i za 70 tisíc korun. Od staré a poměrně lehce ovladatelné ČZ 175 lze čekat příjemné a klidné svezení, ale o nějakém razantnějším zážitku nemůže být řeč. Motor s výkonem osmi koní má devadesátikilometrovou maximální rychlost a také věk je na koncepci samozřejmě znát. Stroj v dobrém stavu jezdí se spotřebou mezi třemi až čtyřmi litry benzinu, s nímž se olej mísí v dnes neobvyklém poměru 1:25. U starého stroje může být špatné prakticky cokoliv: motor, karburátor, převodovka, brzdy, tlumiče... Na druhé straně však zůstává skutečností, že jednoduchou techniku opraví snad každý zručnější motorista. Navíc je dobré, že dodnes lze sehnat některé originální náhradní díly, a to hlavně u obchodníků, kteří v minulých letech koupili likvidované sklady někdejší Mototechny či opravárenských firem. I důležité kusy přitom jsou obvykle laciné - například píst se dá pořídit za cenu kolem dvou set korun, asi 40 korun stojí pístní kroužky, 80 korun chtějí opraváři za nalepení nového brzdového obložení na čelist. Na trhu se objevily dokonce i repliky originálních výfuků: ale to už je záležitost ne stovek, ale tisícovek korun. Zájemci o koupi staré ČZ 175 by tedy měli sledovat především původnost vyhlédnutého stroje a přitom ocenit také originální lak, byť zřejmě bude mít vady. Kdo se ale nehodlá hned pustit do práce, ten se musí zaposlouchat, zda neklepe motor. Důležité je sledovat také elektroinstalaci a zvláště dobíjení akumulátoru, který velmi pravděpodobně bude špatný. Vysloužilé mohou být i nepříliš pevné vidličky řazení, volná bývá ve svém uložení řadicí páka. Servisů, které jsou ochotny přijmout zmíněné motorky k opravě,ubývá. Zůstávají hlavně mimo největší města a na venkově,kde strojů ČZ 175 jezdí v nejběžnějším provozu pořád ještě dost. Kdo by se rozhodl starou ČZ 175 renovovat tak, že bude skutečně jako nová, ten se musí činit jen pro svoji radost. Při současných cenách chromování a individuální výroby součástí a dílů, které budou k nesehnání, se totiž náklady vyšplhají až na desítky tisíc korun, tedy do sfér, kdy na rentabilitu nelze pomýšlet.
-
- celkově zastaralá koncepce
- menší výdrž ve srovnání s modernějšími stroji
- nedostupnost některých náhradních dílů
- nutnost častější údržby a oprav
- málo servisů, kde stroj ještě opraví
+
- nízká pořizovací cena
- v případě zachovalých a původních kusů cena poroste
- navzdory stáří solidní jízdní vlastnosti
- laciné náhradní díly a provoz
- jednoduchá údržba a poměrně snadné opravy
Jan Čech