Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

D1 se staví už čtyřicet let, hotova bude v roce 2013

aktualizováno 
Dálnice je nejdelší, nejvytíženější, nejnebezpečnější a nedokončená... 8. září 1967 začala pražským úsekem Spořilov-Čestlice výstavba dálnice D1. Nejznámější "brněnská" dálnice slaví dnes čtyřicet let. Stále jí ale chybí šest let stavby.

Dálnice D1 - Úsek z Vyškova do Kroměříže. | foto: MF DNES

Dálnice byla schválena již 4. listopadu 1938 a vzápětí se začalo se stavbou "silniční magistály"  Praha – Jihlava – Brno – Zlín – slovenská hranice.

160 km/h už před 80 lety
"Dé-jednička" měla být zapojena do německé dálniční sítě a proto byl projekt upravený podle protektorátních pravidel. Počítal s návrhovou rychlostí 160 km/h a v některých úsecích s šesti jízdními pruhy. Poválečné úsporné varianty ovšem tyto velkorysé plány notně změnily.

Omezený stavební ruch panoval na dálnici mezi Prahou - Brnem až do roku 1942, kdy byla stavba zastavena. V té době stojí 77 kilometrů rozestavěné dálnice a víc než 60 mostů.

Po válce byla stavba v omezeném rozsahu obnovena, v roce 1950 však byla opět zastavena.

6,9 kilometr, směr Praha. Minulost a dnes.

Po jejím obnovení před čtyřiceti lety se počítalo s tím, že dálnice povede na Slovensko a končit bude na hraničním přechodu Starý Hrozenkov.

Prvních 20 kilometrů za tři roky
Výstavba vůbec prvního dálničního úseku u nás mezi Prahou a Mirošovicemi trvala tři roky. 8. září 1967 byla stavba zahájena, slavnostní otevření prvních 21,3 kilometrů dálnice se konalo 12. července 1971.

Z Prahy až do Brna bylo možné dojet po dálnici poprvé 8. listopadu 1980 po dokončení humpoleckého úseku D1. V roce 1992 se "Dé-jednička" protáhla až k Vyškovu.

Po rozpadu federace byla trasa D1 odkloněna od Brna na Ostravu s ukončením u Lipníka nad Bečvou. Poslední změnou bylo rozhodnutí, že se v D1 změní i budovaná D47, která spojí Lipník nad Bečvou s Ostravou a polskou hranicí. Celkem by D1 měla dosáhnout délky 377 km.

První návrhy s Prahou nepočítaly
První návrhy na stavbu dálnice napříč republikou se objevily v třicátých letech dvacátého století. První projekty počítaly s trasováním mimo obydlená území (například z Plzně do Košic, nebo z Chebu do Chrustu na Zakarpatské Rusi).

Zajímavou vizi představil Jan Baťa ve své knize "Budujeme stát pro 40 milionů lidí", který navrhoval vést dálnici z Chebu do Velkého Bočkova na dnešních ukrajinsko-rumunských hranicích, opět mimo městská centra, dokonce nechal na své náklady vypracovat projekt.

4,9 kilometr, směr Ostrava. Minulost a dnes.

Po Mnichovské dohodě bylo třeba pracovat na novém projektu, nový návrh trasy Praha - Jihlava včetně pražského okruhu byla připravena během 12 dnů.

Díky neustálému přetěžování dálnice jsou připraveny plány na rozšíření na šest jízdních pruhů, podobně jako na úseku Praha - Mirošovice. Bohužel projekt naráží na nedostatek financí a vysokou technickou náročnost.

Dálnice D1 je nechvalně proslulá také jako nejnebezpečnější dálnice. Kritickým úsekem je například Praha-Mirošovice, kde se stalo v posledních letech nejvíce nehod z celé D1 (v roce 2005 to bylo 71 a v roce 2006 potom 66). Nejvíce nehod se také stává v okolí Humpolce, Brna a na Jihlavsku.

České republice zbývá dobudovat 320 kilometrů dálnic a 800 kilometrů rychlostních silnic. Celkové náklady na dostavbu se podle údajů Ředitelství silnic a dálnic vyšplhají na 360 miliard korun. Síť by se měla dobudovat do roku 2013, překážkou je však nedostatek peněz. Nyní mají motoristé k dispozici necelých 630 kilometrů dálnic a 350 kilometrů rychlostních silnic.

DÁLNICE D1 V ČÍSLECH

Předpokládaný konec výstavby: 2013, úsek Říkovice-Přerov

Dálnice má dva jízdní pruhy v každém směru, vzhledem k vysoké intenzitě dopravy bylo prvních 21 km z Prahy do Mirošovic přebudováno v letech 1996 - 1999 na dvakrát tři pruhy, stejné rozšíření je plánováno i okolo Brna

Počet mimoúrovňových křižovatek: 37

Počet odpočívek: 31

Nadmořská výška:
- nejvyšší 655 m. n. m. na 104. v km 
- nejnižší 203 m. n. m. na 196. km

Intenzita dopravy:
- nejvyšší - přes 100 000 automobilů za 24 hodin u Prahy
- nejnižší - cca 38.000 automobilů za 24 hodin u Humpolce

Nejvyšší most: most Vysočina ve Velkém Meziříčí, 76 m vysoký

Nejdelší most: most přes Sázavu u Hvězdonic, 462 m dlouhý

Počet nehod:
2000 - 2966
2001 - 3060
2002 - 2709
2003 - 2653
2004 - 3227
2005 - 2907
2006 - 2831

Některé kritické úseky D1:
-  úsek z Prahy do Mirošovic, v posledních dvou letech bylo nejvíce nehod z celé D1 na 11. km (71 v roce 2005 a 66 v roce 2006) 
-  kritický úsek na Vysočině se táhne v délce kolem 50 kilometrů, nejvíce nehod je v okolí Humpolce a na Jihlavsku - okolí Brna

Ostatní:
- stavba D1 si vyžádala nejhlubší zářez do okolní krajiny - Lensedelský zářez u hvězdonického mostu přes Sázavu je až 38 metrů hluboký a 500 metrů dlouhý
- "dvoupatrový" most - most přes řeku Želivku u Vojslavic na D1 je postaven nad původním dálničním mostem ze 40. let minulého století, který je využíván jako místní silnice
- letiště - úsek D1 u Náměště nad Oslavou byl vybudován jako provizorní vojenské letiště, a proto zde nebyl zřízen klasický střední dělící pás se svodidly apod.

Podél D1 je řada nevyužitých dálničních staveb z let 1939-42 a 1945-50, nejvíce na úseku kolem vodní nádrže Želivka mezi Souticemi a Humpolcem (rozestavěné mosty, náspy ap.) a v moravském pohoří Chřiby, naopak především v blízkosti Prahy byla řada těchto starších staveb pro D1 využita.

Zdroj: ŘSD

Nový úsek dálnice D1

Postup otevírání jednotlivých úseků dálnice D1

12. července 1971

Otevřen první dálniční úsek na území
tehdejšího Československa - úsek dálnice
D1 Praha-Mirošovice (délka 21,3 km)

6. září 1972

Kývalka - Brno-západ (8,2 km)

3. listopadu 1973

Velká Bíteš - Kývalka (19,5 km)

Květen 1975

Velké Meziříčí-východ - Lhotka (5,1 km)

Prosinec 1975

Lhotka - Velká Bíteš (9,2 km)

28. října 1976

Řehořov - Měřín (7,2 km) a
Brno-západ - Brno-centrum (3,7 km)

Prosinec 1976

Měřín - Velké Meziříčí-západ (6,5 km)

Červenec 1977

Mirošovice - Hořice (54,1 km)

30. září 1978

Brno-centrum - Brno-jih (2,5 km)

28. listopadu 1978

Velké Meziříčí- západ - Velké Meziříčí- východ (7,5 km)

6. října 1979

Hořice - Jiřice (10,2 km); v polovičním profilu
byl úsek v provozu již od 6. května 1979

22. listopadu 1979

Pávov - Řehořov (15,3 km)

7. listopadu 1980

Jiřice - Humpolec (6,1 km); v polovičním
profilu byl otevřen 22. listopadu 1979

8. listopadu 1980

Humpolec - Pávov (20,7 km); stavba byla posledním
zprovozněným úsekem mezi Prahou a Brnem

Prosinec 1982

Brno-východ - Holubice (7,6 km)

9. září 1983

Brno-jih - Brno-východ (6,8 km)

11. listopadu 1988

Holubice - Tučapy (9,1 km)

30. července 1992

Tučapy - Vyškov (9,6 km)

24. října 2005

Vyškov - Vrchoslavice (17,5 km); D1 se prodloužila
na současných 247,5 km

Rozestavěné a připravované úseky D1 délka předpokládaný termín zprovoznění

Mořice - Kojetín

6,6 km

podzim 2009
Kojetín - Kroměříž západ 4 km listopad 2008
Kroměříž západ - Kroměříž východ 3 km 2008
Kroměříž východ - Říkovice 11,3 km 2010
Říkovice-Přerov 10,1 km 2013
Přerov-Lipník nad Bečvou 14,3 km 2011
D47: Lipník nad Bečvou - Ostrava - Polsko 80,2 km 2009


Autoři: ,




Nejčtenější

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.