Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dacia bude šplhat na slavný kopec. Duster na to dostal 862 koní

  12:40aktualizováno  12:40
Nejvýkonnější a zároveň nejšílenější dacia vyjede na trať už za necelý měsíc. Speciální Duster No Limit chce vyhrát v legendární jízdě na vrchol Pikes Peak v USA. Výkon auta je velkolepý, hmotnost naopak muší. Tohle rumunské monstrum bude pekelně rychlé.

Dacia Duster 'No Limit' | foto: Dacia

Legendární závod na americkou horu Pikes Peak sledují automobiloví nadšenci především kvůli kategorii monster bez omezení jejich konstrukce. Na vrchol se tak ženou speciály, které sériové produkty jen vzdáleně připomínají, aby jim mohly udělat dobrou reklamu.

A přesně v této kategorii chce letos uspět speciál rumunské Dacie, který bude pilotovat francouzský jezdec Jean-Philippe Dayraut. S šílenými závody má hodně zkušeností, je totiž trojnásobným vítězem zimní Andros Trophy, v které jezdí speciály po ledové ploše.

Se sériovým modelem Duster má speciál pramálo společného. Ale vzdáleně ho připomíná a jmenuje se stejně. Jinak ale máme před sebou zcela od začátku zkonstruovaný speciál, který má téměř osmkrát vyšší výkon než nejsilnější sériový duster z prodejny. Jiný je podvozek i karoserie a ovšemže konstruktéři použili i jinou převodovku. Sériová by si s obřím výkonem neporadila ani náhodou.

Dacia Duster 'No Limit'

Pod kompozitní kapotou Dusteru No Limit trůní motor s Nissanu GT-R, který je sám o sobě velmi silný. Z objemu 3,8 litru dává v sérii tento dvakrát přeplňovaný šestiválec 390 kW (530 koní). Jenže to by na úspěch v kategorii speciálů závodu Pikes Peak nestačilo, a tak ho konstruktéři od Renaultu (kam Dacia i Nissan patří) a spolupracujících firem Tork Engineering a Sodemo naladili až na šílených 634 kW, což je 862 koní. Točivý moment pak vrcholí na hodnotě 900 Nm. Motory Nissanu GT-R jsou oblíbeným nářadím pro úpravce. Uvedené výkony v závodním speciálu Dacie pak patří mezi ty nejsilnější, za podobné úpravy pro Nissan by bylo nutné zaplatit okolo milionu korun.

Výkon je jedna věc, druhým podstatným parametrem je pak hmotnost auta. I v tomto směru se konstruktérům podařilo ohromit soupeře. Díky lehké konstrukci a kompozitní karosérii váží Duster No Limit jen 950 kilogramů a poměr výkonu a hmotnosti se tak velmi přiblížil k poměru jeden kůň na jeden kilogram. Bohužel, Dacia nezveřejnila zrychlení ani maximální rychlost auta. V každém případě bude obří výkon motoru rozdělovat na všechna čtyři kola speciální závodní převodovka.

Dacia Duster 'No Limit'

Silueta speciálu No Limit sice původní Duster připomíná, ale výraznou podobu najdeme jen u přední masky a světel. Auto je jen třídveřové, střecha se v zadní části doprostřed zužuje a až za autem trůní obří spoiler, jehož šířku mohou dnešní oškubané Formule 1 autu jen závidět. Velký spoiler je i vpředu, a to hodně nízko.

Auto leží téměř na zemi, na českých silnicích by mu oplastování asi dlouho nevydrželo. Z boku zaujmou výrazně vytažené blatníky a pak také po obou stranách vyvedené výfuky. Ty se musely přestěhovat na bok před zadní kola, protože vzadu vespod je umístěný obrovský difuzor. Aerodynamiku testovala Dacia (tedy spíš mateřský Renault) v aerodynamickém tunelu, což u podobných speciálů nebývá obvyklé. Duster No Limit tak má poměrně velké šance závod vyhrát.

Téměř dvacetikilometrový závod Pikes Peak s převýšením 1 439 metrů v minulosti vyhrálo několik slavných jezdců a aut. Připomenout můžeme rekord japonského jezdce Nobuhiro Tajimy se speciálem Suzuki SX7, který trať v roce 2007 zdolal za 10 minut a jednu a půl sekundy. Koncem osmdesátých let se po trati proháněly legendární speciály Audi Quattro S1 s Michele Moutonovu nebo Walterem Röhrlem, či Peugeot 405 T16 s Ari Vatanenem. Letošní ročník bude už 89. a závodit se bude 26. června.

Autoři:




Nejčtenější

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Další z rubriky

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.