Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ojetá Dacia Duster je pohledná, levná, ale zázraky nečekejte

aktualizováno 
Laciné rumunské SUV s francouzskou technikou láká pozornost řady motoristů. Kdo a jak z nich bude spokojený, záleží na hlavně volbě motorizace. Aut je na trhu dostatek, ale zdaleka ne všechny mají pohon 4x4.

Dacia Duster | foto: Petr Lichtenbergpro iDNES.cz

Případ „Duster“, to je podobná písnička jako u řady jiných SUV. Terénně se tvářící automobil vůbec není určený do terénu. I když zdárně zvládne lehčí vyjížďky mimo zpevněné komunikace, je to typické auto, které terénně hlavně vypadá.

Fotogalerie

Na trhu je navíc přibližně polovina aut pouze s pohonem předních kol, což schopnosti vozu mimo silnice ještě více limituje. Motorista hledající čtyřkolku by si tak měl v první řadě dát pozor na to, co skutečně kupuje.

Brilantní tah

V případě dusteru je v první řadě důležité říct, že jde o levné auto. Kdo čeká interiér ze špičkových materiálů jako v mercedesu nebo komfort minimálně jako v japonské Toyotě RAV4, měl by se vrátit nohama na zem. Tento vůz byl od počátku stavěn jako levné SUV a musíme uznat, že z obchodního hlediska to byl tah brilantní. Vždyť duster přišel na trh v době, kdy hlad po vozidlech tohoto segmentu znatelně rostl, ale zdaleka ne každý řidič si z finančních důvodů mohl SUV dovolit. Nakonec i dnes zájem o auta na zvýšeném podvozku stále roste.

Duster zvládne lehčí terén:

Dacia Duster je vůz postavený na technice francouzské automobilky Renault, která rumunskou Dacii vlastní. Duster používá techniku známou už z jiných modelů značky, takže nejde o žádnou modernu. Na druhou stranu jednoduchost prostá přehršle elektronických vychytávek znamená méně prvků, které se mohou pokazit.

Dacia Duster

Pravda, ani tak není duster zdaleka nejspolehlivější. To, co vidí zájemce o ojetý vůz, je totiž především obal, tedy karoserie, která zejména u lépe vybavených variant působí často velice dobře.

Pro koho ano, pro koho ne

V interiéru je už situace poněkud horší. Palubní deska z tvrdých plastů a jednoduše tvarovaná sedadla jsou jasnou známkou levných vozů. Nakonec současná základní cena nového automobilu 249 900 Kč je na SUV opravdu nízká. Za takovou částku zkrátka nikdo nemůže chtít zázraky. Je na každém, aby si rozhodl, zda se vrhne na duster, nebo za stejné peníze pořídí starší ojetinu.

Může se hodit

Dacia Duster

Dacia Duster 1.5 dCi 2014. Cena 260 000 Kč.

Více vozů značka Dacia na Automodul.cz.

Dacii Duster volí zpravidla méně nároční motoristé, kteří u vozu umějí ocenit poměr ceny a užitné hodnoty. Stává se také cílem drobných živnostníků, jimž dokáže dělat společnost nejen ve volných chvílích, ale i při práci. Nakonec po sklopení zadních sedadel se do dusteru celkem dost vejde. Lze tak využít až 1 636 litrů prostoru.

Místa pro posádku nalezneme ve voze dost ve všech směrech. Těsno není ani na zadních sedadlech. Pětimístné SUV ale nabízí kufr o objemu 408 litrů, což v případě plně obsazeného automobilu není mnoho. Pokud jej naložíte až po střechu, dostanete do Dusteru 475 litrů nákladu. Výhodu představuje dobrý přístup k zavazadlům, což je dáno velkými pátými dveřmi, vyklápěnými nahoru, takže při nakládce nepřekážejí, jako je tomu u některých japonských SUV.

Dacia Duster
Dacia Duster

Ti náročnější, co chtějí pořídit pohodlné SUV, si za hledaný komfort ale budou muset připlatit a zvolit jinou značku. Tvrdé plasty v interiéru dusteru by jim jistě neseděly, stejně jako třeba slabé odhlučnění prostoru pro cestující. Pro někoho to jsou možná nepodstatné detaily, v porovnání s dražšími vozy je v těchto směrech ale propastný rozdíl.

Dvoukolka vs. čtyřkolka

Asi polovina vozidel na trhu ojetin má pohon pouze předních kol. Kdo tedy hledá provedení 4WD, měl by si dát pozor na to, co kupuje. Pohon všech kol (elektromagneticky ovládaná spojka pochází stejně jako zadní víceprvková náprava od Nissanu) umožní vozidlu bezproblémový pohyb lehčím terénem, jako jsou lesní či polní cesty, ale kamzíka z SUV rozhodně neudělá. Kdo se ale potřebuje bez potíží dostat na hory nebo k lesní chatě, bude plně spokojen.

Pohod všech kol přitom lze navolit ručně, pak vozidlo přerozděluje točivý moment v poměru 50:50 mezi předení a zadní nápravu. Lze také nechat všechno na elektronice, která si pak bez zásahu řidiče poradí a točivý moment mezi přední a zadní nápravu přerozdělí podle svého uvážení. Řidič také může nastavit výhradně pohon přední kol, pokud nechce využívat výhod 4WD.

Důležité je vědět, že pohon všech kol funguje jen do rychlosti 80 km/h. Po překročení této hranice se vypne a z auta je klasická předokolka. To by však nemělo být zásadním problémem, vždyť v terénu se jezdí nižší rychlostí. Ale na zasněžené vozovce může čtyřkolka ve vyšších rychlostech chybět.

Motorová alchymie

Od začátku výroby se do dusteru montoval benzinový šestnáctiventilový motor o objemu 1,6 litru a výkonu 77 kW. Tento agregát odvádí dostačující práci a netrápí jej přílišný výskyt poruch. Dodával se i v provedení na LPG a zde je situace jiná, na čemž nese svůj podíl viny i LPG systém bez přímazu ventilů. Pod kapotu se také dostaly velice úsporné turbodiesely 1.5 dCi o výkonech 63, 65, 79 a 81 kW. Ty si s vozem dobře poradí, jejich renomé ale navádí minimálně k velké opatrnosti.

Dacia Duster

Postupem času se pod kapotu vozu nastěhovaly nové pohonné jednotky. V roce 2013 se stal základem přeplňovaný čtyřválec 1.2 TCe s výkonem 92 kW, který působí čile, ale ne tak úsporně, jak by motorista chtěl. Objevil se také turbodiesel 1.5 dCi/80 kW. Od roku 2015 se začal montovat nový motor 1.6 SCe disponující výkonem 84 kW, který se zdá být ideální pohonnou jednotkou. Příznivce alternativních pohonů pak jistě potěší, že je i ve verzi na LPG. Na trhu je teprve krátce, takže jeho spolehlivost nelze dost dobře posuzovat.

Každopádně předchůdce 1.6 16V v provedení na LPG, kterým je mimochodem nejlacinější polský systém dodávaný do nových vozidel za nehorázný příplatek 30 000 korun, si s plynem až tak moc nerozuměl. Při přepínání z benzinu na LPG auto citelně škubne a navíc se po čase objeví problém s ventily. Kromě toho se snahou jít za plynem rozhodně nepřetrhne. Rozdíl proti jízdě na benzin je dost citelný.

Spořiví motoristé teď jistě pošilhávají po turbodieselech 1.5 dCi, avšak jejich nespolehlivost je dobře známá. Trápí je například úniky motorového oleje, ale i závažnější poruchy. Známým problémem dusteru je také únik převodového oleje skrz gufero přední poloosy, při kontrole na zvedáku tedy hledejte mastné fleky. A také si všímejte, jestli není vůz poškozen neopatrnou jízdou mimo zpevněnou vozovku.

Dacia Duster podle odborníka z bazaru

Jan Šípek, jednatel Auto HP:
Při výběru vozu nepodceňte prohlídku na zvedáku. Stejně jako u jiných SUV i u dusteru se můžete setkat s poškozeným výfukem následkem neopatrné jízdy mimo zpevněné komunikace. Stejně tak existuje zvýšené riziko poškození třeba prahů či částí podvozku.

Kdo hledá turbodiesel, měl by být ostražitý. Motory 1.5 dCi totiž mohou trápit vadné vstřikovače a rizikový je také filtr pevných částic. Známé jsou i potíže s palivovým čerpadlem. Zásadní vliv na životnost motoru má interval výměny motorového oleje.

Kromě toho se můžete setkat s poruchami elektroniky nebo chybně ukazujícím palivoměrem. Zdánlivá banalita by tak mohla způsobit velkou nepříjemnost v podobě vozu odstaveného u krajnice. Proto buďte při seznamování s vozem ostražití a zejména při prvních jízdách palivoměr bedlivě sledujte.

Autoři:




VW Phaeton 6.0 W12 2011 ·...
VW Phaeton 6.0 W12 2011 ·...

r.v. 2011, naj. 64 623 km, benzín
770 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.