Dacia Logan

Dacia Logan | foto: Dacia/Renault

Dacia nebude sama, levných aut přibude

  • 133
Dacia brzy nemusí být jediným výrobcem levných prostorných aut. Úspěch rumunské značky patřící pod křídla Renaultu nenechává konkurenty v klidu, plány o levném autě rozkrývá Fiat a Toyota. Podobně jako Dacia mají tyto automobilky v plánu vyrábět malý čtyřdveřový sedan postrádající nejnovější hity techniky.

Ale přesto chtějí nabídnout kromě prostoru a nízké ceny bezpečí, jízdní pohodlí a snadné ovládání.

Rumunský útok
Levné a velké auto, v tomto případě za cenu okolo 7000 eur neboli něco přes 200 tisíc korun, je žádaným zbožím všude tam, kde výdělky zaostávají za západní částí Evropy, Japonskem či Spojenými státy.

Ale úspěch Dacie ve Francii, jež se po Rumunsku stala druhým největším trhem pro tuto značku, ukázal, že zájem o levná auta nepatří jen k chudším zemím.

Renault přišel s levným prostorným autem, které je technologicky o krůček zpátky oproti zavedeným značkám, jako první. A jeho obrozená značka Dacia se má čile k světu. "V roce 2006 prodáme přes 200 000 vozů," uvedl na ženevském autosalonu podle portálu Autonews Luc Alexandre Menard, šéf značky.

Letos na podzim se Logan začne prodávat poprvé i s dieselovým motorem. Od tohoto kroku si automobilka slibuje ještě větší zájem o levný automobil nejen ve Francii, ale i na dalších trzích západní Evropy. Rumunský závod brzy nezůstane samotný. Ještě letos se výroba loganů rozjede v Rusku a Maroku, v roce 2007 se otevřou závody Dacie v Brazílii a Indii.

Dacia zatím nabízí jen čtyřdveřový sedan, ale i to se má změnit. "Velké auto za malé peníze," odhalil plány na březnové ženevské výstavě Menard. Studie představená na švýcarském autosalonu má karoserii kombíku a v sériovém provedení dostane dokonce sedm sedadel. Navíc začínají prosakovat neověřené zprávy o levném modelu s pohonem všech kol.

Fiat za hubičku
Fiat oznámil útok na třídu levných aut s prostornou karosérií v lednu. Plány se nápadně podobají úspěšné Dacii Logan. Fiat chce přepracovat svůj čtyřdveřový sedan albea tak, aby byl ještě levnější.

Čeští motoristé albeu zatím neznají, v tuzemsku ji Fiat nenabízí. Ale její verzi kombi, která se na českých silnicích objevuje pod jménem Palio Weekend, běžně potkáte.

Albea sjíždí z pásů turecké sesterské továrny Fiatu Tofas, výroba se má však rozšířit i do továren v Rusku, Brazílii, Číně a Indii. Aby mohla konkurovat Dacii Logan, je její výrobu ještě zapotřebí zlevnit.

"Náš velmi ambiciozní plán zní snížit výrobní náklady o 1000 eur. Ale nevíme, jestli se nám to podaří," uvedl na detroitském lednovém autosalonu ředitel Fiatu Sergio Marchionne. I pak by Fiat Albea stál okolo 10 tisíc eur, což je ve srovnání s Dacií Logan pořád hodně.

Toyota zbrojí
Do roku 2010 chce uvést na trh levné prostorné auto Toyota. Automobilka svůj záměr představila na autosalonu v Ženevě. Opět se mluví o malém sedanu s velkým zavazadlovým prostorem, který Toyota bude prodávat buď pod novou značkou, nebo třeba pod hlavičkou dceřiného Daihatsu.

Fiat Albea v číslech

délka x šířka x výška: 
4186 x 1703 x 1490 mm
rozvor: 2439 mm
kufr: 515 l

1,2 8V (benzin)
výkon: 44/60 k/kW
moment: 102 Nm
spotřeba: 7.1 l/100 km

1,2 16V (benzin)
výkon: 59/80 k/kW
moment: 114 Nm
spotřeba: 7.0 l/100 km

1,3 Multijet (diesel) 
výkon: 51/70 k/kW
moment: 180 Nm
spotřeba: 4.7 l/100 km

1,6 16V (benzin)
výkon: 76/103 k/kW
moment: 145 Nm
spotřeba: 8.3 l/100 km


"Studie ukazují, že vzroste poptávka po levných autech na nových a rozvojových trzích," uvedl v Ženevě na tiskové konferenci prezident Toyoty Katsuaki Watanabe. Japonský výrobce zvažuje vedle malého sedanu s délkou přes čtyři metry i prostorný minivan typu Škoda Roomster nebo Citroën Berlingo.

Hra o miliony chudých
Důvodů, proč chce více automobilek nabídnout levné auto, je stále více. Východoevropským zemím, Číně nebo Brazílii se v poslední době zlepšují hospodářské výsledky a automobilky tuší, že se tam zvedne poptávka po nových autech. Vozy, které ale nyní vyrábějí, jsou pro většinu obyvatel těchto států drahé.

Navíc přibývá zpráv o vznikajících automobilkách v Číně a v Indii, které mohou chudší části Evropy nabídnout co potřebuje – velké auto za malou cenu. Žádná automobilka si však nechce nechat ujít svou šanci. Začíná velká celosvětová hra o miliony zákazníků s chudým měšcem.