Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Daewoo Lanos: Dobře vybavená laciná houpačka

Chcete auto a nemáte k dispozici ani sto tisíc korun? Slušný výběr je dnes i v této cenové hladině. Kromě nejprodávanější Škody Felicia můžete sáhnout téměř po jakékoli značce ve stáří kolem deseti let. My jsme vyzkoušeli Daewoo Lanos. Jeho hlavním lákadlem je velká výbava za málo peněz; má ale i řadu slabin.
Daewoo Lanos

Daewoo Lanos | foto: Lukáš ProcházkaMF DNES

Dobrá výbava láká
Malý korejský vůz stojí sice "papírově“ o třídu výše než Škoda Felicia (jeho konkurenty jsou tedy třeba Opel Astra F, Ford Escort či Peugeot 306), ale dnes se v bazarech prodává za obdobné ceny.

My jsme si k testu v autobazaru AAA Auto vybrali sedm let starý lanos ve čtyřdveřové verzi sedan (rozšířenější je pětidveřový hatchback) za necelých 70 tisíc korun.

Za ty peníze nabízí mnohem více muziky než zmíněná škodovka, která většinou nemá ani posilovač řízení, ani jediný airbag, o ABS nemluvě.

Lanos disponuje vším zmíněným, přidává ale i další vzduchový vak pro spolujezdce, elektrické ovládání předních oken, funkční klimatizaci, mlhovky, ale i takovou praktickou drobnost, jako jsou výsuvné držáky na kelímky v palubní desce.

Testovaný exemplář s benzinovým motorem 1.5 byl přivezen z Německa (u nás se spíše prodávaly verze s motorem 1.3 a chudší výbavou), a jeho majitel se o něj dobře staral. Dokonce má i servisní knížku, přičemž poslední prohlídka proběhla loni v květnu při stavu 109 tisíc kilometrů - nyní na tachometru svítí číslice 110 000.

Pozor na mořskou nemoc
První prohlídka ukazuje, že auto vypadá zvnějšku velmi zachovale, nenacházíme žádné šrámy - později jen ulomenou špičku výsuvné kovové antény.

Pohled do kufru o obsahu 340 litrů uspokojí městského člověka, ale už ne chalupáře: přestože velikost není špatná, malý vstupní otvor sedanu nemůže hatchbackům s výklopnou zádí konkurovat.

Uvnitř řidiče uvítá šedý plastový interiér, který je sice strohý, ale zato nadprůměrně prostorný, a to vpředu i vzadu.

Sedadlo řidiče lze výškově nastavovat, stejně jako volant, takže není problém se uvelebit. Sedadla samotná jsou korejsky menší, ale docela pohodlná, pouze postrádají boční oporu v zatáčkách. A že je jí potřeba!

Brzy po rozjetí se totiž ukáže největší slabina jinak zatím sympatického vozu: houpavý měkký podvozek, jehož náklony třeba na kruhovém objezdu způsobují mořskou nemoc.

Kdo šok překoná, zjistí s překvapením, že stopu auto drží docela dlouho, než mu začne "ustřelovat“ zadek. Pro běžnou jízdu to stačí, ovšem problém může nastat třeba v krizové situaci při prudkém vyhýbacím manévru.

Auto se chová na silnici gumově, nejpřesnější není řazení ani řízení, které je v rychlostech nad 100 kilometrů v hodině třeba neustále korigovat. Na nejisté jízdě se podílejí i pouze 13palcové a úzké pneumatiky. Poněkud zklamáním pro nás byly brzdy - nedá se říci, že by byly vysloveně slabé, ale jejich nástup je docela vlažný.

Tak jako námořník, i řidič lanosu si na náklony poměrně rychle zvykne, a pak ho čeká jízda v relativním poklidu - vůz je docela solidně odhlučněný od valivého hluku kol i bručení motoru; v interiéru nic neskřípe ani nevrže.

Jen na testovacích kostkách letenské pláně začne nepříjemně drnčet cosi v palubní desce - Letná ovšem "rozehraje“ i mercedes nejvyšší třídy...

Slušný motor se závadou
Motor táhne slušně, ochotně se vytáčí, na jeho výkonu ovšem trochu ubírá klimatizace. Na agregátu se během testu také objevila jedna závada: jeho volnoběžné otáčky najednou vyletěly nad hranici 1500, a občas i ke dvěma tisícům, zatímco normální jsou v rozmezí 800 – 900 otáček.

V servisu Chevrolet, jak se dnes Daewoo na českém trhu jmenuje, jsme se dozvěděli, že viníkem je špatná funkce škrticí klapky paliva.

"Je to poměrně častá závada u aut, jejichž řidiči motory dusí, klapka se pak zanáší nečistotami. Jsou to vysokootáčkové mašiny, a je třeba je vytáčet – bez obav, přetočit se nedají, protože mají omezovač,“ vysvětluje Jaroslav Šebek ze servisu Srba Chevrolet. Oprava podle něj vyjde na 1500 až 2000 korun.

Ani moc bezpečné, ani moc spolehlivé
Jak je na tom Daewoo Lanos s bezpečností? V roce 1999 dostal od EuroNCAP průměrné tři hvězdičky, jedna mu ale byla dodatečně škrtnuta (při zkoušce byly v ohrožení hlavně nohy předních pasažérů.

Co se týče spolehlivosti, nejsou k dispozici přesná data: německá organizace TÜV eviduje v tabulkách pouze o třídu větší Daewoo, Nubiru. Ta je ovšem na úplném chvostě v podstatě ve všech ročnících.

Ostatně stejně jako zmíněná česká konkurence, Škoda Felicia, která také patří k "lídrům“ konce žebříčků.
Podle oslovených českých servismanů však lanos není výrazně problematickým vozem, jeho nutná údržba však není tak levná, jako u felicie.

Jen pro nenáročné
Při úvahách o koupi malého korejce je dobré mít na paměti, že lovíme ve vodách aut už desetiletého konstrukčního stáří.

Pokud si ale občas rádi zpestříte nedělní výlet ostřejší jízdou, poohlédněte se raději u evropské či japonské konkurence. Na misce vah pak může v prospěch lanose převážit opravdu bohatá výbava, solidní vzhled a díky airbagům i vyšší bezpečnost, než u českého konkurenta.

Testované auto Daewoo Lanos

rok výroby

2000
motor 1,5i, 63 kW
najeto 110 000 km
cena 69 000 Kč
rozměry (d/š) 4235/1678 mm
Prům. spotřeba 8 l/100 km

PLUSY MINUSY
+ nízká cena ojetin, dobrá základní
výbava, solidní dynamika, nízké riziko
krádeže, zdařilý design
- horší dílenské zpracování, nízká
kvalita materiálů v interiéru, podprůměrné
jízdní vlastnosti

Daewoo LanosDaewoo LanosDaewoo Lanos



Daewoo LanosDaewoo LanosDaewoo Lanos




Servisní rady

Motor 1.5 má rozvodový řemen,
výměna po 60 tis. km nebo 48 měsících.
Cena: cca 5000 Kč.
Výměna oleje: co 15 tisíc km nebo
1 rok, cena cca 5000 Kč.
Hodina práce ve značkovém servisu
Chevrolet: 640 Kč s DPH.

Pohled experta

Daewoo Lanos spíš než technickou vyspělostí a kvalitou zpracování přesvědčuje zákazníky nízkou cenou za poměrně prostorný vůz s živým motorem. Nejčastějšími závadami jsou opotřebované čepy přední nápravy, závady osvětlení, netěsné chlazení, zlomené klíčky zapalování, nepravidelné sjíždění pneumatik, zvlněné brzdové kotouče.
Petr Suchánek manažer prodeje AAA AUTO

Náhradní díly (Kč)

před. nárazník

9 900
před. blatník 4 800
před. světlomet 5 600
brzd. destičky 1 200
brzd. kotouče 1 700/ks
zad. díl výfuku 5 200
zadní blatník 9 000

Ceny v Kč s DPH, zdroj: Auto Srba


Autoři: ,

Nejčtenější

Dacia Bigster je receptem na inflaci. První jízda „nej“ novinkou letoška

Pod půl milionu se nedostane, ale za ceny od 549 000 Kč chce být úplně nový model značky Dacia receptem na inflaci. Poprvé jsme se svezli Bigsterem, kterým Dacia zas rozšiřuje svou nabídku o chytlavý...

Video pro otrlé: policie varuje motorkáře před sezonou drastickými záběry

Policie v roce 2024 eviduje výrazný nárůst počtu nehod s účastí motocyklu. Usmrceno bylo celkem 83 motorkářů, z toho 81 řidičů a dva spolujezdci. Meziroční nárůst fatálních následků činil 12 procent,...

První kontakt: BYD Sealion ukazuje, o kolik jsou čínské elektromobily napřed

Čínská automobilka BYD zintenzivňuje své tažení Evropou, právě dnes, 1. dubna, oficiálně vstupuje na český trh. Jedním z klíčových modelů pro Evropu je nový elektrický crossover Sealion 7. Už jsme se...

Sovětský bizár. Po druhé světové válce vyvíjeli parní náklaďáky na dřevo

V Rusku i Sovětském svazu se často děly věci podivuhodné. Mezi ně patří i vývoj parních nákladních automobilů spalujících dřevo, do kterého se tam pustili v začátcích atomového věku. Omluvou pro...

Mercedes práskl kartel o sabotáži recyklace. Největší pokutu zaplatí VW

Hra, v níž nikdo nevítězí, ale také nikdo neprohrává. Tak pojalo šestnáct automobilek hospodářskou soutěž, v níž si předem smluvili výsledek a vlastní pravidla. Tím se ovšem dopustily kartelové...

Vtipná korejská kaše. Funky hatchback s lůžkovou úpravou cílí na mladé

Hyundai posílá k nabíječkám svůj nový malý model Inster. Funky hatchback v malém balení přiváží mnohé finesy svých větších sourozenců. Malé auto do města s originálním designem a překvapivě...

5. dubna 2025

Mercedes práskl kartel o sabotáži recyklace. Největší pokutu zaplatí VW

Hra, v níž nikdo nevítězí, ale také nikdo neprohrává. Tak pojalo šestnáct automobilek hospodářskou soutěž, v níž si předem smluvili výsledek a vlastní pravidla. Tím se ovšem dopustily kartelové...

5. dubna 2025

V Česku zemřelo za 20 let přes 1800 motocyklistů, počet nehod roste

Mezi lety 2004 a 2024 na českých silnicích zemřelo více než 1 800 motocyklistů. Počet nehod s účastí motocyklu v posledních letech roste, přibývá i smrtelných následků. Loni při dopravních nehodách...

4. dubna 2025

Čínská značka BYD vstoupila na český trh, nabídne dva elektromobily a hybrid

Největší čínská automobilka BYD (Build Your Dreams), která soupeří s Teslou o pozici globálního lídra na trhu s elektromobily, začala prodávat svá auta již také v Česku. Zpočátku nabídne...

4. dubna 2025

Elroq RS umí sprint nejlíp ze všech škodovek. Prohlédli jsme ho s designérem

Škoda představila sportovní verzi elektrického modelu Elroq pod označením RS, která dosahuje dosud největšího zrychlení ze všech sériových modelů značky. Z nuly na 100 km/h se Elroq RS rozjede za 5,4...

4. dubna 2025

Čtyři evropské firmy vytvoří největší síť nabíječek elektroaut v Evropě

Čtyři přední evropské firmy zaměřené na nabíjení elektromobilů se spojily s cílem vytvořit největší veřejnou síť nabíjecích stanic na kontinentu. Nová aliance se jmenuje Spark a jejími členy jsou...

3. dubna 2025  17:30

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Pro cement v montérkách od Gucciho? DR PK8 je Ital s čínským rodokmenem

Po osobních modelech se na české silnice dostávají také užitková auta italské značky DR Automobiles. Jedním z nich je model DR PK8, pick-up s dvojkabinou a pohonem všech kol, který nezapře asijské...

3. dubna 2025

Od mobilů k elektromobilům. Xiaomi chystá expanzi do Evropy, loví experty BMW

Před čtyřmi lety Lei Jun, šéfmanažer společnosti Xiaomi, přišel s nápadem, že by mohl své portfolio rozšířit o elektromobily. Za dva roky bylo hotovo, úspěch to byl nepopiratelný. Nyní plánuje...

3. dubna 2025

Test prodejců aut: Konečně změna! Dealery jsme naučili, že se musí snažit

Premium

Možná se poučily z mizerných výsledků našich testů, ale spíš na autosalony a bazary dolehly špatné časy. Pro zákazníky to ovšem znamená, že se při koupi auta budou cítit jako vážení hosté.

2. dubna 2025

První jízda: Škoda Enyaq mění tvář a dojede dál. Bude umět nabíjet domácnost

Je to modernizace, nebo nová generace? Škodovka v tiskových materiálech používá oba termíny. Ale je to vlastně jedno. Nová Škoda Enyaq se po čtyřech letech od premiéry vzhledově proměnila celkem...

2. dubna 2025

Podívejte se na Hyundai i30 kombi, který můžete vyhrát v Megahře iDNES.cz!

Hlavní výhrou v Megahře, které se mohou zúčastnit čtenáři iDNES.cz a Lidovky.cz, je sen českých rodin – Hyundai i30 kombi od autosalonu Louda Auto v hodnotě 500 000 Kč. Konkrétní exemplář s motorem...

2. dubna 2025

Video pro otrlé: policie varuje motorkáře před sezonou drastickými záběry

Policie v roce 2024 eviduje výrazný nárůst počtu nehod s účastí motocyklu. Usmrceno bylo celkem 83 motorkářů, z toho 81 řidičů a dva spolujezdci. Meziroční nárůst fatálních následků činil 12 procent,...

1. dubna 2025  14:31