Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Daewoo Lanos: Dobře vybavená laciná houpačka

aktualizováno 
Chcete auto a nemáte k dispozici ani sto tisíc korun? Slušný výběr je dnes i v této cenové hladině. Kromě nejprodávanější Škody Felicia můžete sáhnout téměř po jakékoli značce ve stáří kolem deseti let. My jsme vyzkoušeli Daewoo Lanos. Jeho hlavním lákadlem je velká výbava za málo peněz; má ale i řadu slabin.

Daewoo Lanos | foto: Lukáš ProcházkaMF DNES

Dobrá výbava láká
Malý korejský vůz stojí sice "papírově“ o třídu výše než Škoda Felicia (jeho konkurenty jsou tedy třeba Opel Astra F, Ford Escort či Peugeot 306), ale dnes se v bazarech prodává za obdobné ceny.

My jsme si k testu v autobazaru AAA Auto vybrali sedm let starý lanos ve čtyřdveřové verzi sedan (rozšířenější je pětidveřový hatchback) za necelých 70 tisíc korun.

Za ty peníze nabízí mnohem více muziky než zmíněná škodovka, která většinou nemá ani posilovač řízení, ani jediný airbag, o ABS nemluvě.

Lanos disponuje vším zmíněným, přidává ale i další vzduchový vak pro spolujezdce, elektrické ovládání předních oken, funkční klimatizaci, mlhovky, ale i takovou praktickou drobnost, jako jsou výsuvné držáky na kelímky v palubní desce.

Testovaný exemplář s benzinovým motorem 1.5 byl přivezen z Německa (u nás se spíše prodávaly verze s motorem 1.3 a chudší výbavou), a jeho majitel se o něj dobře staral. Dokonce má i servisní knížku, přičemž poslední prohlídka proběhla loni v květnu při stavu 109 tisíc kilometrů - nyní na tachometru svítí číslice 110 000.

Pozor na mořskou nemoc
První prohlídka ukazuje, že auto vypadá zvnějšku velmi zachovale, nenacházíme žádné šrámy - později jen ulomenou špičku výsuvné kovové antény.

Pohled do kufru o obsahu 340 litrů uspokojí městského člověka, ale už ne chalupáře: přestože velikost není špatná, malý vstupní otvor sedanu nemůže hatchbackům s výklopnou zádí konkurovat.

Uvnitř řidiče uvítá šedý plastový interiér, který je sice strohý, ale zato nadprůměrně prostorný, a to vpředu i vzadu.

Sedadlo řidiče lze výškově nastavovat, stejně jako volant, takže není problém se uvelebit. Sedadla samotná jsou korejsky menší, ale docela pohodlná, pouze postrádají boční oporu v zatáčkách. A že je jí potřeba!

Brzy po rozjetí se totiž ukáže největší slabina jinak zatím sympatického vozu: houpavý měkký podvozek, jehož náklony třeba na kruhovém objezdu způsobují mořskou nemoc.

Kdo šok překoná, zjistí s překvapením, že stopu auto drží docela dlouho, než mu začne "ustřelovat“ zadek. Pro běžnou jízdu to stačí, ovšem problém může nastat třeba v krizové situaci při prudkém vyhýbacím manévru.

Auto se chová na silnici gumově, nejpřesnější není řazení ani řízení, které je v rychlostech nad 100 kilometrů v hodině třeba neustále korigovat. Na nejisté jízdě se podílejí i pouze 13palcové a úzké pneumatiky. Poněkud zklamáním pro nás byly brzdy - nedá se říci, že by byly vysloveně slabé, ale jejich nástup je docela vlažný.

Tak jako námořník, i řidič lanosu si na náklony poměrně rychle zvykne, a pak ho čeká jízda v relativním poklidu - vůz je docela solidně odhlučněný od valivého hluku kol i bručení motoru; v interiéru nic neskřípe ani nevrže.

Jen na testovacích kostkách letenské pláně začne nepříjemně drnčet cosi v palubní desce - Letná ovšem "rozehraje“ i mercedes nejvyšší třídy...

Slušný motor se závadou
Motor táhne slušně, ochotně se vytáčí, na jeho výkonu ovšem trochu ubírá klimatizace. Na agregátu se během testu také objevila jedna závada: jeho volnoběžné otáčky najednou vyletěly nad hranici 1500, a občas i ke dvěma tisícům, zatímco normální jsou v rozmezí 800 – 900 otáček.

V servisu Chevrolet, jak se dnes Daewoo na českém trhu jmenuje, jsme se dozvěděli, že viníkem je špatná funkce škrticí klapky paliva.

"Je to poměrně častá závada u aut, jejichž řidiči motory dusí, klapka se pak zanáší nečistotami. Jsou to vysokootáčkové mašiny, a je třeba je vytáčet – bez obav, přetočit se nedají, protože mají omezovač,“ vysvětluje Jaroslav Šebek ze servisu Srba Chevrolet. Oprava podle něj vyjde na 1500 až 2000 korun.

Ani moc bezpečné, ani moc spolehlivé
Jak je na tom Daewoo Lanos s bezpečností? V roce 1999 dostal od EuroNCAP průměrné tři hvězdičky, jedna mu ale byla dodatečně škrtnuta (při zkoušce byly v ohrožení hlavně nohy předních pasažérů.

Co se týče spolehlivosti, nejsou k dispozici přesná data: německá organizace TÜV eviduje v tabulkách pouze o třídu větší Daewoo, Nubiru. Ta je ovšem na úplném chvostě v podstatě ve všech ročnících.

Ostatně stejně jako zmíněná česká konkurence, Škoda Felicia, která také patří k "lídrům“ konce žebříčků.
Podle oslovených českých servismanů však lanos není výrazně problematickým vozem, jeho nutná údržba však není tak levná, jako u felicie.

Jen pro nenáročné
Při úvahách o koupi malého korejce je dobré mít na paměti, že lovíme ve vodách aut už desetiletého konstrukčního stáří.

Pokud si ale občas rádi zpestříte nedělní výlet ostřejší jízdou, poohlédněte se raději u evropské či japonské konkurence. Na misce vah pak může v prospěch lanose převážit opravdu bohatá výbava, solidní vzhled a díky airbagům i vyšší bezpečnost, než u českého konkurenta.

Testované auto Daewoo Lanos

rok výroby

2000
motor 1,5i, 63 kW
najeto 110 000 km
cena 69 000 Kč
rozměry (d/š) 4235/1678 mm
Prům. spotřeba 8 l/100 km

PLUSY MINUSY
+ nízká cena ojetin, dobrá základní
výbava, solidní dynamika, nízké riziko
krádeže, zdařilý design
- horší dílenské zpracování, nízká
kvalita materiálů v interiéru, podprůměrné
jízdní vlastnosti

Daewoo LanosDaewoo LanosDaewoo Lanos



Daewoo LanosDaewoo LanosDaewoo Lanos




Servisní rady

Motor 1.5 má rozvodový řemen,
výměna po 60 tis. km nebo 48 měsících.
Cena: cca 5000 Kč.
Výměna oleje: co 15 tisíc km nebo
1 rok, cena cca 5000 Kč.
Hodina práce ve značkovém servisu
Chevrolet: 640 Kč s DPH.

Pohled experta

Daewoo Lanos spíš než technickou vyspělostí a kvalitou zpracování přesvědčuje zákazníky nízkou cenou za poměrně prostorný vůz s živým motorem. Nejčastějšími závadami jsou opotřebované čepy přední nápravy, závady osvětlení, netěsné chlazení, zlomené klíčky zapalování, nepravidelné sjíždění pneumatik, zvlněné brzdové kotouče.
Petr Suchánek manažer prodeje AAA AUTO

Náhradní díly (Kč)

před. nárazník

9 900
před. blatník 4 800
před. světlomet 5 600
brzd. destičky 1 200
brzd. kotouče 1 700/ks
zad. díl výfuku 5 200
zadní blatník 9 000

Ceny v Kč s DPH, zdroj: Auto Srba


Autoři:




Nejčtenější

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Další z rubriky

Mazda CX-5
První jízda: Mazda CX-5 okouzlí i odpůrce SUV

Samotné Mazdě o právě představené CX-5 s velkým čumákem občas ujede, že to velký facelift. Na druhou stranu provedli konstruktéři tolik změn, že by takový vůz...  celý článek

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

Audi A8 při světové premiéře v Barceloně
Nové Audi A8 je nejmodernější auto světa, už jsme v něm seděli

Auto pro pány ředitele, prezidenty, celebrity - Audi A8 je výstavní skříň moderních technologií německé značky. Model patřící společně s BMW řady 7 a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.