Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Daewoo Motor je už americké

  10:15aktualizováno  10:15
SOUL - Největší americká a světová automobilka General Motors dnes dokončí dlouho odkládané převzetí konkurenčního výrobce Daewoo Motor. Po dvou letech vyjednávání má totiž být podepsána smlouva, která potvrdí převzetí klíčových továren jihokorejské dvojky Američany. Věřitelé Daewoo Motor, tedy zejména velké jihokorejské banky, si tak mohou částečně oddychnout, že se zbaví těžkého břemene.

Vždyť dluhy a závazky samotné automobilky, která zkrachovala před dvěma lety, dosahují úrovně 17,5 miliardy dolarů. To je zhruba dvakrát více než v době bankrotu činila veškerá aktiva společnosti. Ovšem potřeba automobilku Daewoo prodat donutila její správce slevit z požadavků. Když odstoupil první zájemce, kterým byl americký Ford, začali jednat s General Motors. Ale ta si kladla podmínky.

Rozhodně nechtěla převzít všechna aktiva Daewoo Motor. Zvláště ne některé zastaralejší továrny, v nichž mají stále silnou pozici radikální jihokorejské odbory. A protože restrukturalizace firmy si vyžádá další propouštění, GM se nechtělo zamotat do obtížných vyjednávání s odborovými předáky. Americká automobilka nakonec koupí zřejmě pouze dvě ze čtyř jihokorejských továren a také jednu ve Vietnamu. Dohromady celkem za dvě miliardy dolarů převezmou Američané také devět provozů v západní Evropě.

Původně byla součástí dohody i továrna v Egyptě, ale nakonec nebude zahrnuta, stejně tak jako další provozy v Polsku, Uzbekistánu, Číně, Indii, Ukrajině a dalších zemích. V České republice kontroluje Daewoo Motor letňanského výrobce lehkých nákladních automobilů Daewoo Avia. Její osud však zatím zůstává nejasný. Američané přislíbili do jihokorejského výrobce investovat 400 milionů dolarů. GM také převezme dluhy za 250 milionů dolarů, které má Daewoo vůči zahraničním věřitelům, ale domácí závazky nikoliv.

Daewoo Motors vloni prodalo v Koreji 170 tisíc vozů a ovládá zhruba třetinu zdejšího trhu. Na něm mu konkurují Hyundai a Kia. Oproti této dvojici však Daewoo podle odborníků chybějí hlavně sportovně laděné modely, minivany a luxusnější typy vozů. Do problémů se automobilka dostala před dvěma lety, rok poté, co o ochranu před věřiteli požádal její mateřský koncern Daewoo.

O jeho koupi usiloval nejprve Ford, který nabídl ze tří zájemců, mezi nimiž byli i GM s Fiatem a DaimlerChrysler s Hyundai, nejvíce. Nabídku v hodnotě sedmi miliard dolarů nakonec Ford po prohlídce účetních knih Daewoo Motor stáhl. Řada tak přišla na GM, které po složitých jednáních nakonec v boji o jihokorejskou trojku zvítězilo.

Proč automobilka Daewoo zkrachovala?

* příliš rychlá expanze celého koncernu Daewoo, jehož je součástí
* problémy automobilky urychlila asijská finanční krize v roce 1997
* nebyla schopna splácet své závazky dosahující úrovně 17 miliard dolarů.
* v roce 2000 musela vyhlásit bankrot a hledat zájemce o své převzetí
Proč má General Motors o Daewoo zájem?
* Daewoo Motors je druhou největší automobilkou v Jižní Koreji, která je i přes určité problémy poměrně bohatým trhem, zatím izolovaným zahraničním automobilkám
* výrobní závody v Koreji se mohou stát odrazovým můstkem pro další asijské země, zejména pro velmi perspektivní čínský trh

Autor:




Nejčtenější

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.