Daewoo Motor je už americké

SOUL - Největší americká a světová automobilka General Motors dnes dokončí dlouho odkládané převzetí konkurenčního výrobce Daewoo Motor. Po dvou letech vyjednávání má totiž být podepsána smlouva, která potvrdí převzetí klíčových továren jihokorejské dvojky Američany. Věřitelé Daewoo Motor, tedy zejména velké jihokorejské banky, si tak mohou částečně oddychnout, že se zbaví těžkého břemene.

Vždyť dluhy a závazky samotné automobilky, která zkrachovala před dvěma lety, dosahují úrovně 17,5 miliardy dolarů. To je zhruba dvakrát více než v době bankrotu činila veškerá aktiva společnosti. Ovšem potřeba automobilku Daewoo prodat donutila její správce slevit z požadavků. Když odstoupil první zájemce, kterým byl americký Ford, začali jednat s General Motors. Ale ta si kladla podmínky.

Rozhodně nechtěla převzít všechna aktiva Daewoo Motor. Zvláště ne některé zastaralejší továrny, v nichž mají stále silnou pozici radikální jihokorejské odbory. A protože restrukturalizace firmy si vyžádá další propouštění, GM se nechtělo zamotat do obtížných vyjednávání s odborovými předáky. Americká automobilka nakonec koupí zřejmě pouze dvě ze čtyř jihokorejských továren a také jednu ve Vietnamu. Dohromady celkem za dvě miliardy dolarů převezmou Američané také devět provozů v západní Evropě.

Původně byla součástí dohody i továrna v Egyptě, ale nakonec nebude zahrnuta, stejně tak jako další provozy v Polsku, Uzbekistánu, Číně, Indii, Ukrajině a dalších zemích. V České republice kontroluje Daewoo Motor letňanského výrobce lehkých nákladních automobilů Daewoo Avia. Její osud však zatím zůstává nejasný. Američané přislíbili do jihokorejského výrobce investovat 400 milionů dolarů. GM také převezme dluhy za 250 milionů dolarů, které má Daewoo vůči zahraničním věřitelům, ale domácí závazky nikoliv.

Daewoo Motors vloni prodalo v Koreji 170 tisíc vozů a ovládá zhruba třetinu zdejšího trhu. Na něm mu konkurují Hyundai a Kia. Oproti této dvojici však Daewoo podle odborníků chybějí hlavně sportovně laděné modely, minivany a luxusnější typy vozů. Do problémů se automobilka dostala před dvěma lety, rok poté, co o ochranu před věřiteli požádal její mateřský koncern Daewoo.

O jeho koupi usiloval nejprve Ford, který nabídl ze tří zájemců, mezi nimiž byli i GM s Fiatem a DaimlerChrysler s Hyundai, nejvíce. Nabídku v hodnotě sedmi miliard dolarů nakonec Ford po prohlídce účetních knih Daewoo Motor stáhl. Řada tak přišla na GM, které po složitých jednáních nakonec v boji o jihokorejskou trojku zvítězilo.

Proč automobilka Daewoo zkrachovala?

* příliš rychlá expanze celého koncernu Daewoo, jehož je součástí
* problémy automobilky urychlila asijská finanční krize v roce 1997
* nebyla schopna splácet své závazky dosahující úrovně 17 miliard dolarů.
* v roce 2000 musela vyhlásit bankrot a hledat zájemce o své převzetí
Proč má General Motors o Daewoo zájem?
* Daewoo Motors je druhou největší automobilkou v Jižní Koreji, která je i přes určité problémy poměrně bohatým trhem, zatím izolovaným zahraničním automobilkám
* výrobní závody v Koreji se mohou stát odrazovým můstkem pro další asijské země, zejména pro velmi perspektivní čínský trh