Daewoo se modlí za konečnou dohodu s GM

Nová nejistota se vznáší nad plánovaným převzetím jihokorejské firmy Daewoo americkým obrem General Motors. V září sice již došlo k předběžné dohodě, čímž zaměstnanci krachující jihokorejské automobilky získali alespoň nějakou perspektivu, nyní se však konečné rozhodnutí amerických šéfů začíná nečekaně oddalovat.

"Potřebujeme více času, čím déle to potrvá, tím lépe," šokoval víceprezident GM John Devine všechny zainteresované a nadobro tak rozptýlil očekávání podpisu smlouvy do konce roku. Slova uklidňující jihokorejskou veřejnost naopak přichází od členů vlády: "Američané jsou již před konečným rozhodnutím, máme jen dva, tři sporné body," nechal se slyšet ministr financí Jin Nyum.

Věřitelé, mezi kterými hraje prim Korea Development Bank, však jsou vyjednáváním korejské vlády unaveni a nutí ji k větším ústupkům. Dle KDB jsou šance na dokončení vstupu GM do konce roku minimální. I ostatní investoři se vyjadřují podobně: "Chceme, aby se transakce uskutečnila co nejrychleji. Nemůžeme si dovolit fiasko," prohlásil Seo Jung-ho ze společnosti Daeah Investment Trust Management.

Tiskový mluvčí korejské automobilky nově prohlásil, že věří v uzavření konečné dohody do konce ledna. Ale v případě, že by k ní nedošlo, jsou zde prý i jiní výrobci. "Není to otázka bytí s GM nebo smrti," nechal se slyšet management Daewa.

Analytici naopak varují, že v případě neúměrného prodlužování jednání nebo dokonce jejich krachu, se ekonomika Jižní Koreje dostane do vážných problémů. Komplikace se mohou přenést i do Egypta, Vietnamu, Polska a dalších zemí, kde se jihokorejské vozy vyvrábí.

Naši severní sousedé trpí tíživou situací automobilky Daewoo již několik měsíců. Varšavský závod propouští, nová továrna na užitkové vozy LD-100 v Lublině nemůže rozjet výrobu - chybí 120 miliónů dolarů. Navíc je polský automobilový trh v krizi, kromě Škody klesá prodej většině automobilek, nejvíce právě Daewoo-FSO.