Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Daewoo Tico: minináklady i minibezpečnost

  17:24aktualizováno  17:24
29. 11. 2000 - Na jedné straně lze jezdcům v maličkém Daewoo Tico závidět: na stovku kilometrů poklidné jízdy jim stačí do pěti litrů benzinu, platí laciné povinné pojištění a v hustém městském provozu se protáhnou či zaparkují i tam, kde drtivá většina ostatních nemůže.
Daewoo Tico

Daewoo Tico | foto: AAA Auto Praha

Titíž motoristé ale na druhé straně zaslouží soucit: jejich cestovní úspory jsou vykoupeny nejen prachmizerným pohodlím, ale hlavně mimořádným rizikem v případě vážnější havárie. Vždyť jestli je tico něčím opravdu typické, tak do šířky stísněným vnitřním prostorem, nekomfortním podvozkem a hlavně malou dávkou pasivní bezpečnosti.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Daewo můžete koupit na www.automodul.cz

Při tom všem korejský vůz, který vyšel z japonského Suzuki Alto z roku 1988, má na zdejším trhu ojetin dost vyznavačů. Ti za první z dovezených aut ročníku 1994 v dobrém stavu obvykle platí 70 tisíc a za exempláře z roku 1997, kdy model kvůli chybějícímu řízenému katalyzátoru dostal stop v importu do Česka, se dává kolem 100 tisíc korun. Cenové výjimky směrem nahoru i dolů existují. "Zrovna jsme vykoupili za dvacet tisíc korun Daewoo Tico, který za tři roky najel čtvrt milionu kilometrů. Je to extrém - jak cenový, tak výkonový. Tento automobil má podle mých zkušeností průměrnou životnost kolem 150 tisíc kilometrů," konstatuje Tomáš Pánek z bazaru AAA Auto Praha. Nástupcem modelu Tico se v roce 1998 stal kvalitnější a také o poznání bezpečnější Daewoo Matiz, který je v tuzemsku rovněž velice oblíben a v nejstarších dovezených exemplářích se prodává za 160 tisíc korun. U Daewoo Tico neexistuje možnost volby motoru - k dispozici je jen jedna verze 0.8 litru o výkonu 30 kilowattů (41 koní), která sice o sobě dává svým zvukem do kabiny nepřeslechnutelně vědět, ale s autem žádné divy nedělá. Vůz má oficiálně stanovenou rychlost 143 kilometrů v hodině, ale doma je zejména v hustém městském provozu, naprosto ne na dálkových silnicích. Za nejzásadnější bolest lze označit už zmíněnou malou dávku pasivní bezpečnosti - absenci airbagů, malou deformační zónu, špatnou tuhost karoserie... Ta je vůbec vyrobena velmi úsporně, což platí také o jejím vybavení a kvalitě zpracování. Z dalších potíží jetých vozů lze připomenout odcházející poloosy, velké vůle přední nápravy a řízení, stejně jako předčasně korodující výfuky. Komfortu jízdy nepřidávají malá a skromně odpružená kola. Zadní sedačky jsou spíš nouzové. Daewoo Tico, který ve své době patřil k vůbec nejlevnějším novým automobilům na tuzemském trhu, se však nekupuje kvůli komfortu. Je - jak už bylo uvedeno výš - obecně laciný v provozu. Ocenění hodná je pětidveřová karoserie, jejíž svislá záď, velká okna a nepříliš mohutné sloupky umožňují snadné a bezpečné parkování. Náhradní díly a mnohdy také opravářské práce patří k nejlevnějším. Výhodou ojetin bývá i fakt, že obvykle jsou zachovalé a nejčastěji absolvovaly od pěti tisíc do deseti tisíc kilometrů ročně. A ještě jedna nezanedbatelná přednost: tico prakticky nezajímá zloděje.

NEJVĚTŠÍ KONKURENTI

Daewoo Tico v pěkném stavu a ročníku výroby 1997 stojí zhruba 100 tisíc korun a nejobvyklejší konkurenci mu tvoří stejně starý Fiat Cinquecento za 105 tisíc, Daihatsu Cuore za 105 tisíc a Seat Marbella za 80 tisíc korun. Z okruhu nelze vyjmout ani sice o dost větší, ale přece jen velmi rozšířenou a v úvahách mnoha potenciálních kupců ojetin zmíněného ražení rovněž figurující Škodu Felicia, která bude za cenu kolem 100 tisíc z roku 1994 a v ročníku 1997 stojí asi 145 tisíc korun. "Byť je felicia z jiné kategorie a také spotřebu má zhruba o dva litry větší než zmíněné miniautomobily, přece jen bych se pro ni z praktických důvodů rozhodl. Má širší využití, je pohodlnější i bezpečnější," říká Tomáš Pánek, šéf nákupu největšího tuzemského bazaru AAA Auto Praha. "Kdybych ale chtěl volit opravdu jen z miniautomobilů, tak bych vsadil na Fiata Cinquecento - je evropský a kvalitnější než tico i cuore. Daewoo Tico si umím představit jako vůz dejme tomu pro nepříliš zámožnou matku, která cestuje prakticky jen po městě s dvěma, třemi dětmi."

PLUSY
- pětidveřová karoserie
- úsporný provoz
- levné náhradní díly a servis
- levné povinné pojištění
- nízká cena na trhu ojetin
- minimální zájem zlodějů
- nabízené ojetiny mají většinou prodejní původ v tuzemsku
- bez obtíží lze sehnat zachovalá a málo jetá auta

MINUSY
- malá bezpečnost
- vhodné snad jen k cestám po městě či na velmi krátké vzdálenosti
- slabý a hlučný motor, vrzající karoserie
- omezený vnitřní prostor
- není možnost volby různých motorů a karosářských variant
- horší kvalita výrobního zpracování
- předčasně korodující výfuky
- málo trvanlivá přední náprava
- závadové osvětlení
Autor:




Nejčtenější

Škoda Rapid Monte Carlo
Ojetá Škoda Rapid: auto pro českou rodinu berte s benziňákem

Vzhledem se podobá větší a širší Octavii, pod kapotou může mít i stejný motor. Na podvozku však najdeme komponenty, jejichž původ sahá k modelům z devadesátých...  celý článek

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka
VIDEO: Saze ve výfuku znamenají problém s filtrem pevných částic

Filtr pevných částic je dnes noční můra mnoha majitelů dieselových aut. Jednoduchým testem s rukavicí jsme ověřovali, v jakém stavu mají výfukovou soustavu...  celý článek

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

Škoda Citigo
Obnovená Škoda Citigo se představuje, o nástupci není rozhodnuto

Nejmenší škodovka se dočkala po dlouhých šesti letech faceliftu, úpravy jsou opravdu jen kosmetické. Citigo je jediným evropským modelem značky, který se...  celý článek

Seat Arona
Arona je malé SUV Seatu. U Škody nahradí Fabii combi

Barcelona (Od zpravodaje iDNES.cz) Už aktuální provedení Seatu Ibiza udivuje svým velkým vnitřním prostorem. A teď Seat představil od Ibizy technicky odvozené malé SUV Arona a to dává na prostor...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Octavia RS 245 na okruhu
VIDEO: První jízda s nejrychlejší Octavií všech dob. Má 245 koní

Škoda Octavia RS dostává ještě silnější vrcholové provedení, oproti standardnímu RS má 15 koní navíc. Nový vrchol nabídky se jmenuje RS 245 a je to...  celý článek

Citroën C3 - porovnání generací
Starý vs. nový Citroën C3: překvapivé rozdíly, nečekané podobnosti

Citroën C3 je aktuálně ve své třetí generaci už tradičním zástupcem třídy malých vozů. Svým stylem a pojetím se vždy trochu vymykal trendu čím dál dospělejších...  celý článek

Seat Ibiza
Nový Seat Ibiza je malý rozměry, ale velký kabinou i chováním

Pokud nepotřebujete prostor na kočárek a celou rodinu, můžete zůstat o patro níže a pořádně si naložit výbavou malé auto. Seat Ibiza už totiž rozhodně „malé“...  celý článek

Subaru Outback 2,5 Active
Subaru Outback 2,5 Active

r.v. 2001, naj. 282 500 km, benzín
42 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.