Koncept FC Deco Deck dodržuje parametry Kei Cars, na délku má 3,395 metru, na šířku 1,475 metru a na výšku 1,985 metru (limitem pro autíčka kei jsou dva metry). Minikamion představený v roce 2013 pohání palivové články.

Koncept FC Deco Deck dodržuje parametry Kei Cars, na délku má 3,395 metru, na šířku 1,475 metru a na výšku 1,985 metru (limitem pro autíčka kei jsou dva metry). Minikamion představený v roce 2013 pohání palivové články. | foto: Daihatsu

Toyota koupí Daihatsu a udělá z ní globální značku

  • 4
Největší japonská i světová automobilka Toyota Motor se stane stoprocentním vlastníkem japonského výrobce minivozů Daihatsu Motor.

Toyota oznámila, že odkoupí zbylých téměř 50 procent Daihatsu v hodnotě kolem tří miliard dolarů (74 miliard Kč), aby ve snaze udržet si první příčku na světovém trhu posílila své pozice na rozvíjejících se trzích a na rostoucím trhu malých vozů. Obě firmy nyní chtějí udělat z Daihatsu globální značku.

Toyota nyní vlastní v Daihatsu 51,2 procenta a zbylý podíl převezme formou výměny akcií. Daihatsu po plném převzetí získá větší možnosti expanze a bude moci snadněji přejímat nejnovější technologie, které vyvíjí Toyota. „Vstupujeme do nového období růstu a vyzvedneme značku Daihatsu na globální úroveň,“ citovala ze sdělení Daihatsu agentura Reuters.

Daihatsu Kopen Xmz

Daihatsu se zaměřuje na auta s motorem o objemu 660 kubických centimetrů, což je japonská specialita. Jejím hlavním konkurentem na tomto trhu je Suzuki Motor, která stejně jako Daihatsu ovládá asi 30 procent japonského trhu těchto vozů. Maloobjemové motory s nízkou úrovní vypouštěných škodlivin by také mohly Toyotě pomoci s celkovou emisní bilancí automobilky, což je dnes velmi důsledně sledovaný údaj.

Toyota v minulých dnech popřela zprávu japonského podnikatelského listu Nikkei, že jedná se Suzuki o partnerství a kapitálovém propojení. Automobilky podle listu zkoumají například možnosti spolupráce v oblasti malých vozů určených pro rozvíjející se trhy, jako je Indie.

Japonský trh minivozů ale kvůli stárnutí obyvatelstva a menšímu zájmu mladých o vlastnictví auta upadá a jejich japonští výrobci jsou nuceni poohlížet se v zahraničí. Daihatsu získala významné podíly na trzích v Malajsii a v Indonésii, kde vyrábí minivozy ve společných podnicích s místními partnery. Exportuje i do Evropy a Severní Ameriky, kde se některé její modely prodávají pod značkou Toyota Scion.

Samotné Daihatsu Evropu opustilo. Už v roce 1992 se stáhlo ze Severní Ameriky a v roce 2006 z Austrálie. Nový expanzivní strategie diktovaná Toyotou by tedy mohla značku do Evropy vrátit.

Sirion Daihatsu 4×4
Sirion Daihatsu 4x4

Daihatsu Sirion 4X4

Globální prodej vozů skupiny Toyota loni klesl o 0,8 procenta na 10,151 milionu. Firma si nicméně již čtvrtým rokem za sebou udržela vedoucí pozici na světovém automobilovém trhu před německým koncernem Volkswagen a americkou General Motors.

Značka vyrábí automobily také v České republice, kde provozuje společný podnik TPCA s francouzskou automobilkou PSA Peugeot Citroën.

,