Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mercedes ukazuje budoucnost aut: bez řidiče a tankovat budou vodík

aktualizováno 
Německý koncern Daimler představil prototyp luxusního futuristického vozu. K jízdě nepotřebuje řidiče, takže se sedadla v interiéru dají otáčet tak, aby čtveřice pasažérů mohla sedět proti sobě.

Samořiditelný Mercedes F 015 Luxury in Motion se představil na největším světovém veletrhu spotřební elektroniky (CES) v Las Vegas.

Mercedes F 015 Luxury in Motion

Auto má sice pořád volant a místo, které je obvykle vyhrazeno řidiči, ale to se může otáčet. Takže se řidiči mohou otočit proti směru jízdy a v prostorné moderní kabině připomínající luxusní obývací pokoj třeba hrát se zbytkem posádky karty.

Může se hodit

Chcete se svézt mercedesem už dnes? Vyberte si ho ze široké nabídky modelů na Automodul.cz.

Prototyp na elektrický pohon je možné řídit manuálně volantem, nebo přepnout do autonomního módu. Auto pro jízdu bez řidiče používá kamery, radar a ultrazvuková čidla.

Šéf Daimleru Dieter Zetsche na otázku, kdy auto, které nepotřebuje řidiče, vyrazí na silnice, odpověděl: „V příští dekádě.“ Systémy, které umožňují částečné autonomní řízení, dnes nabízejí automobilky do těch nejpokročilejších aut, ale i podle Zetscheho je k autům bez řidiče stále ještě dlouhá cesta.

Mercedes F 015 Luxury in Motion

„Kdokoli se soustředí pouze na technologie, ještě nepochopil, jak autonomní řízení změní naši společnost,“ prohlásil Zetsche. Role auta se podle něj rozšiřuje. To přestává být pouhým dopravním prostředkem a „stane se nakonec mobilním životním prostorem“. Tam směřuje i vývoj dnešních aut, který se dnes ubírá výrazně směrem „internetu věcí“, komunikačních technologií a spotřební elektroniky.

„Před třiceti lety jsem se na takové obrázky díval a snil jsem o takových autech. Být u jeho realizace je fantastické,“ říká a věští, že auto bude „znovu vynalezeno“ kolem roku 2030. Bude vymyšlené jinak, bude jezdit bez emisí i řidiče.

Analytici se domnívají, že technologie autonomního řízení zásadním způsobem změní automobilový průmysl. Samořiditelná auta by mohla otevřít dveře novým hráčům na trhu, třeba internetovému gigantu Google, a znamenat ohrožení pro ty výrobce, kteří se změnami nedokážou držet krok. Google představil plně automatizované automobily bez volantu, plynu nebo brzd už loni. Zanedlouho vyrazí první prototyp do ostrého provozu - více čtěte zde.

Mercedes F 015 Luxury in Motion

MPV pro ufony

F 015 je vlastně MPV, odpovídá tomu tvar karoserie i variabilita interiéru. Chce být ovšem hlavně luxusním obývákem na kolech. Tvary má velmi čisté, organické, bez ostrých linek. Skoro chybí kapota. A kola jsou úplně v rozích, aby podběhy nepřekážely v kabině.

Kabina je kvůli lepší komunikaci s okolním prostředím a zábavě vybavena šesti digitálními displeji, které je možné uvést do chodu dotykem, gesty nebo pohyby očí. Anebo můžete sledovat okolí díky velkým proskleným plochám.

Fotogalerie

Designéři a vývojáři dělali všechno pro to, aby pobyt na palubě posádce co nejvíce zpříjemnili. Dřevo, kůže, leštěný hliník, sklo a měkké světlo LEDek jsou samozřejmostí. Ještě více se líbí konstrukce karoserie, která je díky použití uhlíkových vláken zesíleného plastu tak tuhá, že není třeba středový sloupek. Od sebe otevírané dveře tak interiér parádně otevřou (otevírají se do pravého úhlu) a usnadní nastupování, stačí si jen natočit sedačku.

Auto umí komunikovat také navenek, na silnici promítá různé signály, třeba pustí chodce a na vozovku mu promítne přechod. To doprovodí proměnlivým osvětlením z LEDek, kterým informuje ostatní řidiče vzadu.

Karoserie je z lehkého a pevného karbonu, mercedes budoucnosti je totiž pořádný kus auta. Na délku má 5,22 metru, široký je 2 018 mm, vysoký 1 524 mm a rozvor je 3,61 metru.

Mercedes F 015 Luxury in Motion

Auto používá vodíkový pohon, ke kterému se vývojáři automobilek po letech útlumu vracejí jako k energetickému zdroji budoucnosti.

Na zadní nápravě má koncept dva elektromotory, každý z nich má výkon 136 koní a 200 newtonmetrů, celkový výkon pohonu je tedy 272 koní. Z nuly na stovku má umět F 015 vysprintovat za 6,7 sekundy a maximálka je 200 km/h. Mercedes udává i spotřebu paliva: na sto kilometrů jízdy má tomu hodně futuristickému konceptu stačit 600 gramů vodíku, třílitrová nádrž tedy vystačí na 1 100 kilometrů.

Mercedes F 015 Luxury in Motion není klasický koncept, který je rád, že dojede na autosalonové podium. Tento koncept se při CESu vydal do ulic Los Angeles, aby ohromoval kolemjdoucí, protože přímo na CES má veřejnost vstup zakázán.

Mercedes F 015 Luxury in Motion
Mercedes F 015 Luxury in Motion
Mercedes F 015 Luxury in Motion


Témata: Mercedes-Benz


Nejčtenější

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

BMW NineT Racer
Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější...  celý článek

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Maserati Ghibli Diesel
Maserati Ghibli Diesel

r.v. 2015, naj. 41 800 km, diesel
1 560 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.