Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mercedes ukazuje budoucnost aut: bez řidiče a tankovat budou vodík

aktualizováno 
Německý koncern Daimler představil prototyp luxusního futuristického vozu. K jízdě nepotřebuje řidiče, takže se sedadla v interiéru dají otáčet tak, aby čtveřice pasažérů mohla sedět proti sobě.

Samořiditelný Mercedes F 015 Luxury in Motion se představil na největším světovém veletrhu spotřební elektroniky (CES) v Las Vegas.

Mercedes F 015 Luxury in Motion

Auto má sice pořád volant a místo, které je obvykle vyhrazeno řidiči, ale to se může otáčet. Takže se řidiči mohou otočit proti směru jízdy a v prostorné moderní kabině připomínající luxusní obývací pokoj třeba hrát se zbytkem posádky karty.

Může se hodit

Chcete se svézt mercedesem už dnes? Vyberte si ho ze široké nabídky modelů na Automodul.cz.

Prototyp na elektrický pohon je možné řídit manuálně volantem, nebo přepnout do autonomního módu. Auto pro jízdu bez řidiče používá kamery, radar a ultrazvuková čidla.

Šéf Daimleru Dieter Zetsche na otázku, kdy auto, které nepotřebuje řidiče, vyrazí na silnice, odpověděl: „V příští dekádě.“ Systémy, které umožňují částečné autonomní řízení, dnes nabízejí automobilky do těch nejpokročilejších aut, ale i podle Zetscheho je k autům bez řidiče stále ještě dlouhá cesta.

Mercedes F 015 Luxury in Motion

„Kdokoli se soustředí pouze na technologie, ještě nepochopil, jak autonomní řízení změní naši společnost,“ prohlásil Zetsche. Role auta se podle něj rozšiřuje. To přestává být pouhým dopravním prostředkem a „stane se nakonec mobilním životním prostorem“. Tam směřuje i vývoj dnešních aut, který se dnes ubírá výrazně směrem „internetu věcí“, komunikačních technologií a spotřební elektroniky.

„Před třiceti lety jsem se na takové obrázky díval a snil jsem o takových autech. Být u jeho realizace je fantastické,“ říká a věští, že auto bude „znovu vynalezeno“ kolem roku 2030. Bude vymyšlené jinak, bude jezdit bez emisí i řidiče.

Analytici se domnívají, že technologie autonomního řízení zásadním způsobem změní automobilový průmysl. Samořiditelná auta by mohla otevřít dveře novým hráčům na trhu, třeba internetovému gigantu Google, a znamenat ohrožení pro ty výrobce, kteří se změnami nedokážou držet krok. Google představil plně automatizované automobily bez volantu, plynu nebo brzd už loni. Zanedlouho vyrazí první prototyp do ostrého provozu - více čtěte zde.

Mercedes F 015 Luxury in Motion

MPV pro ufony

F 015 je vlastně MPV, odpovídá tomu tvar karoserie i variabilita interiéru. Chce být ovšem hlavně luxusním obývákem na kolech. Tvary má velmi čisté, organické, bez ostrých linek. Skoro chybí kapota. A kola jsou úplně v rozích, aby podběhy nepřekážely v kabině.

Kabina je kvůli lepší komunikaci s okolním prostředím a zábavě vybavena šesti digitálními displeji, které je možné uvést do chodu dotykem, gesty nebo pohyby očí. Anebo můžete sledovat okolí díky velkým proskleným plochám.

Fotogalerie

Designéři a vývojáři dělali všechno pro to, aby pobyt na palubě posádce co nejvíce zpříjemnili. Dřevo, kůže, leštěný hliník, sklo a měkké světlo LEDek jsou samozřejmostí. Ještě více se líbí konstrukce karoserie, která je díky použití uhlíkových vláken zesíleného plastu tak tuhá, že není třeba středový sloupek. Od sebe otevírané dveře tak interiér parádně otevřou (otevírají se do pravého úhlu) a usnadní nastupování, stačí si jen natočit sedačku.

Auto umí komunikovat také navenek, na silnici promítá různé signály, třeba pustí chodce a na vozovku mu promítne přechod. To doprovodí proměnlivým osvětlením z LEDek, kterým informuje ostatní řidiče vzadu.

Karoserie je z lehkého a pevného karbonu, mercedes budoucnosti je totiž pořádný kus auta. Na délku má 5,22 metru, široký je 2 018 mm, vysoký 1 524 mm a rozvor je 3,61 metru.

Mercedes F 015 Luxury in Motion

Auto používá vodíkový pohon, ke kterému se vývojáři automobilek po letech útlumu vracejí jako k energetickému zdroji budoucnosti.

Na zadní nápravě má koncept dva elektromotory, každý z nich má výkon 136 koní a 200 newtonmetrů, celkový výkon pohonu je tedy 272 koní. Z nuly na stovku má umět F 015 vysprintovat za 6,7 sekundy a maximálka je 200 km/h. Mercedes udává i spotřebu paliva: na sto kilometrů jízdy má tomu hodně futuristickému konceptu stačit 600 gramů vodíku, třílitrová nádrž tedy vystačí na 1 100 kilometrů.

Mercedes F 015 Luxury in Motion není klasický koncept, který je rád, že dojede na autosalonové podium. Tento koncept se při CESu vydal do ulic Los Angeles, aby ohromoval kolemjdoucí, protože přímo na CES má veřejnost vstup zakázán.

Mercedes F 015 Luxury in Motion
Mercedes F 015 Luxury in Motion
Mercedes F 015 Luxury in Motion


Témata: Mercedes-Benz


Nejčtenější

Walter de Silva
Číňané skupují evropské mozky. Teď mají kapitální úlovek

V Evropě jde do tuhého: nejsou lidi a nejen ve výrobě. V autoprůmyslu začíná být situace kritická, po každém, kdo vypadá, že by ho lepší podmínky dokázaly...  celý článek

Úřednice odboru dopravy ašské radnice Pavlína Vítková nechává klienty vybrat si
Konec útrpných přepisů: auto od června přeregistrujete kdekoli

Registrace nového či dovezeného auta, změna majitele nebo umístění vozu do depozitu. Doposud se daly veškeré změny v registru vozidel hlásit a provádět pouze...  celý článek

Audi A5 Sportback
Audi A5 Sportback je pro manažery, kterým nechtějí koupit sporťák

Audi A5 je ideální volbou pro manažera, který chce něco víc než „obyčejnou“ limuzínu. Sporťák mu ve firmě neprojde, ale chce něco, co aspoň sportovně vypadá a...  celý článek

Mazda CX-5
Mazda CX-5 patří k nejpovedenějším SUV, ale v Praze tohle auto nechtějí

Tichý motor, živé reakce na plyn a kultivovaná lehkost při průjezdu zatáček – to je nová Mazda CX-5 v základním provedení s pohonem předních kol, které jsme...  celý článek

Ilustrační snímek
Domácí rádce: Jak se rychle a zadarmo zbavit pneumatik

Kdo hodí ojetou pneumatiku do přírody, je barbar. Když už máte na to jezdit autem, máte jistě pár korun na likvidaci ojetých gum. Navíc nově existuje svozový...  celý článek

Další z rubriky

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet
Největší šílenost autosalonu Ženeva: superluxusní gazík

Na celém světě se terénní auta označují jako "džíp", ale u nás se jim často říká "gazík". Je to na počest legendárního sovětského vozu GAZ-69. Mercedes G dnes...  celý článek

Mazda CX-5
První jízda: Mazda CX-5 okouzlí i odpůrce SUV

Samotné Mazdě o právě představené CX-5 s velkým čumákem občas ujede, že to velký facelift. Na druhou stranu provedli konstruktéři tolik změn, že by takový vůz...  celý článek

Volkswagen I.D. Buzz
Hipíci natankují ze zásuvky a nebudou muset řídit. VW vymýšlí nový bus

Budoucnost je elektrická, oznámil loni na podzim Volkswagen, když představil svůj koncept na baterky a k němu celou vizi mobility budoucnosti. Na autosalonu v...  celý článek

Renault Mégane 1.9 DCI...
Renault Mégane 1.9 DCI...

r.v. 2002, naj. 132 000 km, diesel
39 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.