Na začátku celého příběhu stojí všímavý celník, na jeho konci pak soudní rozsudek a doklad o sešrotování karoserie nejhezčího mercedesu všech dob. Znají ho díky jeho racčím křídlům – vzhůru vyklápěným dveřím – i ti, kdo se o auta nezajímají.
"Proti padělkům budeme vystupovat rázně," nechal se slyšet zástupce automobilky Daimler. Čtyři fotografie z firemního šrotoviště jeho slova potvrzují. Na toho, kdo naruší Daimleru jeho patentová práva, nasadí firma drtičku.
Mercedes 300 SL z padesátých let minulého století patří mezi sběrateli k nejobdivovanějším modelům, jaké kdy z bran stuttgartské automobilky vyjely. Svědčí o tom i skutečnost, že dnes jezdí po světě mnohem víc "originálů", než jich automobilka stačila vyrobit.
K tomu přibývají i firmy, které automobil jednoduše napodobují. A Daimleru právě s takovými výrobci došla trpělivost. "Kopie poškozují dobré jméno naší automobilky a jejich výrobce budeme pronásledovat," vzkázal všem potenciálním pirátům Jürgen Wittmann, který se v automobilce specializuje na historická auta.
Tvar je duševní vlastnictví
Kauza začala nenápadně. Jedna německá firma chtěla před pár lety vyvézt Mercedes 300 SL řady W 198 do zahraničí. Vnímavý celník si ale všiml, že karoserie vozu není z oceli a hliníku, jak tomu je u originálu, ale ze sklolaminátu. Protože šlo o celníka, kterému ochrana duševního vlastnictví nebyla cizí, auto nechal zabavit.
Do případu se vložil také Daimler, který výrobce karoserie zažaloval. A stuttgartský soud dal koncem roku 2010 automobilce za pravdu. Tvar legendárního "flügetüreru" podle něj skutečně spadá pod zákon o ochraně duševního vlastnictví a nikdo cizí se nesmí na úkor původního výrobce obohatit. Pro pirátskou firmu rozsudek znamenal, že zabavenou karoserii už nikdy neuvidí. A co víc, musí zničit i všechny reklamní materiály, na kterých se výrobou repliky chlubí.
Exekuce karoserie se u Daimleru ujalo Centrum opotřebených dílů, které se zabývá šrotováním zkušebních aut. Jeho lis vyvine tlak třiceti tun, takže z původní 148 kilogramů vážící karoserie zbyla jen hromada třísek. Automobilka podle rozsudku zničila pouze ji, protože na jiné části repliky se ochrana nevztahuje.
Výstraha všem majitelům
Zatímco s německou firmou si Daimler poradit dokázal, na zámořského výrobce Gullwing America je zatím krátký. Gullwing také na svých stránkách nabízí kopii Mercedesu W 198, dokonce i s moderním osmiválcovým motorem AMG.
Šéf motorárny AMG Volker Mornhinweg všechny potenciální zájemce o gullwing varoval, že Mercedes nemá nic společného s dodávkou dílů pro Gullwing America a nenese za ně odpovědnost. Gullwing se nijak netají původem celého vozu, na autě však chybí třícípá hvězda a modelové označení. To si musí nový majitel připevnit sám.
Vykonaný rozsudek je pro automobilku mocným nástrojem, jak odradit případné další zájemce o koupi repliky. Majitel takového auta si napříště nemůže být jist, že jeho draze zaplacená chlouba nedopadne stejně.
Hvězdy ho milovalyLegenda jménem Mercedes 300 SL (Sport Leicht = sportovní lehký, jiné zdroje uvádějí Super Leicht) se začala psát v roce 1952, kdy ještě čistě závodní vůz vyhrál závod 24 hodin Le Mans. Do dvou let připravili ve Stuttgartu civilní verzi, v níž však zůstal závodní trubkový rám, takže dveře byly zavěšeny na střechu. Po jejich otevření vypadalo auto jako pták s křídly, proto se mu začalo přezdívat Gullwing (křídlo racka). Přidáme-li nádhernou aerodynamickou karoserii, nemohl mercedes nemít úspěch u soudobých celebrit. Pořídila si ho třeba Sophia Lorenová, Gina Lollobrigida, Romy Schneiderová, Clark Gable či dirigent Herbert von Karajan, ale i řada korunovaných hlav – třeba řecký kníže a jordánský král. |