Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mercedes bojuje proti pirátům. Plastový padělek šel do lisu

  14:00aktualizováno  14:00
Vyrábět a prodávat kopie se nevyplácí ani v automobilovém průmyslu. Automobilka Daimler uspěla u soudu v boji proti pirátské kopii svého legendárního "racka" a sklolaminátová karoserie šla do lisu. A další můžou brzy následovat.

Německá policie zabavila na hranicích kopii SL z plastu a Mercedes ji nechal sešrotovat. | foto: Daimler

Na začátku celého příběhu stojí všímavý celník, na jeho konci pak soudní rozsudek a doklad o sešrotování karoserie nejhezčího mercedesu všech dob. Znají ho díky jeho racčím křídlům – vzhůru vyklápěným dveřím – i ti, kdo se o auta nezajímají.

"Proti padělkům budeme vystupovat rázně," nechal se slyšet zástupce automobilky Daimler. Čtyři fotografie z firemního šrotoviště jeho slova potvrzují. Na toho, kdo naruší Daimleru jeho patentová práva, nasadí firma drtičku.

Mercedes 300 SL z padesátých let minulého století patří mezi sběrateli k nejobdivovanějším modelům, jaké kdy z bran stuttgartské automobilky vyjely. Svědčí o tom i skutečnost, že dnes jezdí po světě mnohem víc "originálů", než jich automobilka stačila vyrobit.

Německá policie zabavila na hranicích kopii SL z plastu a Mercedes ji nechal

Německá policie zabavila na hranicích kopii SL z plastu a Mercedes ji nechal sešrotovat.

K tomu přibývají i firmy, které automobil jednoduše napodobují. A Daimleru právě s takovými výrobci došla trpělivost. "Kopie poškozují dobré jméno naší automobilky a jejich výrobce budeme pronásledovat," vzkázal všem potenciálním pirátům Jürgen Wittmann, který se v automobilce specializuje na historická auta.

Tvar je duševní vlastnictví

Kauza začala nenápadně. Jedna německá firma chtěla před pár lety vyvézt Mercedes 300 SL řady W 198 do zahraničí. Vnímavý celník si ale všiml, že karoserie vozu není z oceli a hliníku, jak tomu je u originálu, ale ze sklolaminátu. Protože šlo o celníka, kterému ochrana duševního vlastnictví nebyla cizí, auto nechal zabavit.

Do případu se vložil také Daimler, který výrobce karoserie zažaloval. A stuttgartský soud dal koncem roku 2010 automobilce za pravdu. Tvar legendárního "flügetüreru" podle něj skutečně spadá pod zákon o ochraně duševního vlastnictví a nikdo cizí se nesmí na úkor původního výrobce obohatit. Pro pirátskou firmu rozsudek znamenal, že zabavenou karoserii už nikdy neuvidí. A co víc, musí zničit i všechny reklamní materiály, na kterých se výrobou repliky chlubí.

Německá policie zabavila na hranicích kopii SL z plastu a Mercedes ji nechal

Exekuce karoserie se u Daimleru ujalo Centrum opotřebených dílů, které se zabývá šrotováním zkušebních aut. Jeho lis vyvine tlak třiceti tun, takže z původní 148 kilogramů vážící karoserie zbyla jen hromada třísek. Automobilka podle rozsudku zničila pouze ji, protože na jiné části repliky se ochrana nevztahuje.

Fotogalerie

Výstraha všem majitelům

Zatímco s německou firmou si Daimler poradit dokázal, na zámořského výrobce Gullwing America je zatím krátký. Gullwing také na svých stránkách nabízí kopii Mercedesu W 198, dokonce i s moderním osmiválcovým motorem AMG.

Šéf motorárny AMG Volker Mornhinweg všechny potenciální zájemce o gullwing varoval, že Mercedes nemá nic společného s dodávkou dílů pro Gullwing America a nenese za ně odpovědnost. Gullwing se nijak netají původem celého vozu, na autě však chybí třícípá hvězda a modelové označení. To si musí nový majitel připevnit sám.

Vykonaný rozsudek je pro automobilku mocným nástrojem, jak odradit případné další zájemce o koupi repliky. Majitel takového auta si napříště nemůže být jist, že jeho draze zaplacená chlouba nedopadne stejně.

Hvězdy ho milovaly

Legenda jménem Mercedes 300 SL (Sport Leicht = sportovní lehký, jiné zdroje uvádějí Super Leicht) se začala psát v roce 1952, kdy ještě čistě závodní vůz vyhrál závod 24 hodin Le Mans.

Do dvou let připravili ve Stuttgartu civilní verzi, v níž však zůstal závodní trubkový rám, takže dveře byly zavěšeny na střechu.

Po jejich otevření vypadalo auto jako pták s křídly, proto se mu začalo přezdívat Gullwing (křídlo racka). Přidáme-li nádhernou aerodynamickou karoserii, nemohl mercedes nemít úspěch u soudobých celebrit.

Pořídila si ho třeba Sophia Lorenová, Gina Lollobrigida, Romy Schneiderová, Clark Gable či dirigent Herbert von Karajan, ale i řada korunovaných hlav – třeba řecký kníže a jordánský král.

Mercedes-Benz 300 SL, muzeum Malaga, Španělsko

Mercedes-Benz 300 SL, muzeum Malaga, Španělsko

Autoři:




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Výstava amerických bouráků upravených ve stylu „lowrider“ v Petersenově...
Autofotka týdne: Podvozek proklatě nízko

Chvilku dřou břichem po zemi, pak zas jako by měly chůdy; speciální odnoži tuningu aut se dostalo pocty, má extra výstavu ve slavném automobilovém muzeu v Los...  celý článek

Audi Asso di Picche
VIDEO: Pikové eso je zapomenutá designová perla

Pikové eso, italsky Asso di Picche, je jeden z prvních konceptů Audi. Kdo se rád dívá na auta, pozná v něm na první pohled tužku jednoho z nejslavnějších...  celý článek

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.