Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mercedes chce pomáhat při nehodách. Hasiči ale nemají peníze

aktualizováno 
S nenápadným, ale velice účinným nápadem, jak pomoci záchranářům při dopravních nehodách, se představil výrobce mercedesů, německý Daimler. Na své vozy začal vylepovat QR kód, který by mohl výrazně zkrátit čas pro záchranu zraněných osob. Jednoduchý nápad ale u hasičů naráží na nedostatek financí.

Daimler začal na své vozy vylepovat QR kódy. Zdarma je můžete získat i vy, jedinou podmínkou je, že váš vůz byl vyroben po roce 1990. | foto: Daimler

Jako nejkritičtější bývá při nehodách na silnici uváděný dojezdový čas záchranných jednotek. O přežití nebo těžkých následcích při zranění mohou rozhodovat sekundy, sami hasiči ale přiznávají, že v budoucnosti už rychlejší zřejmě nebudou. "Uvědomujeme si, že naše auta už nebudou o mnoho rychlejší a úsporu času musíme hledat někde jinde," říká Luděk Prudil z Hasičského záchranného sboru.

Jednou z navrhovaných úspor má být systém eCall, který by měl v Čechách a na Moravě fungovat od 1. října 2015. eCall má v případě nehody vozidla sám zavolat na tísňovou linku a informovat operátora o přesném místě nehody. Přečtěte si: Havarovaný rapid volá o pomoc. Povinný zachránce zdraží auta

Skelet karoserie je sestavený z různých materiálů. Jednotlivé části maji přesně...

Skelet karoserie je sestavený z různých materiálů. Jednotlivé části maji přesně programovanou pevnost a deformují se při nehodě tak, aby mařily energii.

Hybridní vozy jsou problém

Automobily, které jsou kombinací několika různých zdrojů energie, hasičům práci zrovna neusnadňují. Každý zdroj energie představuje další potencionální nebezpečí. "S těmito vozy máme minimální zkušenosti a hasičům hrozí nebezpečí úrazu elektrickým proudem," říká tisková mluvčí hasičů Pavlína Adamcová.

Pro hasiče je ale důležitá ještě jedna další součást eCallu a sice VIN kód havarovaného vozidla, který systém pošle operátorovi. Hasiči díky němu budou přesně vědět, o jaký vůz se jedná a na co přesně se připravit ještě před příjezdem na místo zásahu.

"Nádrže na kapaliny a energetické zdroje jsou pro nás největším potenciálním nebezpečím," vysvětluje Prudil. Velitel zásahu se pak na základě údajů může lépe rozhodnout, jak bude samotný zákrok při nehodě vypadat.

Stačí telefon

S mnohem jednodušším a hlavně aktuálnějším řešením se pochlubil Daimler, výrobce mercedesů a vozů smart. Na auta začal zdarma vylepovat takzvaný QR kód s černými a bílými plochami. Kód pak stačí načíst pomocí tabletu nebo chytrého telefonu a uživatele automaticky převede na internetovou adresu.

Symbol, tvořený bílými a černými plochami, je určený k naskenování mobilním...

Symbol, tvořený bílými a černými plochami, je určený k naskenování mobilním telefonem nebo tabletem. V současnosti je téměř všudypřítomný, najdete ho na reklamních plakátech, obalech a dokonce i na navštívenkách. Jedná se o řetězec znaků, který funguje jako "Quick Response" (rychlá reakce) a přivede uživatele na vloženou internetovou adresu.

Na ní pak hasiči mohou najít takzvanou záchranářskou kartu vozidla s přesnými informacemi o umístění palivové nádrže nebo akumulátoru. Kromě toho je může upozornit na důležité detaily, například jak vyprostit osobu ze speciálního tříbodového pásu.

Daimler, který se chlubí pevnými karoseriemi z různých superpevných druhů oceli, upozorňuje hasiče i na konkrétní místa, kde mají stříhat hydraulickými nůžkami při vyprošťování osob. Na vyztužené karoserie moderních aut jsou totiž často nůžky krátké, mohou se poškodit a zbytečně se tak prodlouží doba zásahu.

Aby se dal kód lehce nalézt, umisťuje výrobce nálepku na víčko palivové nádrže a na protilehlý boční sloupek B. Obě oblasti jsou podle výsledků výzkumu nehod zvenčí snadno dosažitelné a jen ve vzácných případech dochází k těžkému poškození obou míst najednou.

Jak se hasiči připravují

Detailní informace o konkrétních modelech jsou pro hasiče klíčové, spolupráce s automobilkami ale v některých případech vázne. Za pražské hasiče odpovídá tisková mluvčí Pavlína Adamcová.

"V oblasti teoretické přípravy nám někteří výrobci aut poskytují elektronické příručky pro záchranáře. V našem případě se jedná o VW, Škoda, Mercedes (Daimler pouze německy a anglicky). Pracovní karty pro HZS ČR vydala i automobilka Audi. Tyto pracovní karty nám ještě před dvěma lety poskytoval i výrobce Hundai, Honda a Nissan, spolupráce však samovolně zanikla."

"V rámci praktické činnosti jezdíme na cvičení do automobilky v Mladé Boleslavi, kde stříháme pomocí hydrauliky nové i starší typy vozů, které nám poskytuje výrobce. Dá se tedy říci, že české osobní automobily známe nejlépe, a to jak teoreticky, tak prakticky."

QR kód mohou mít na autě i majitelé starších mercedesů, pokud byl automobil vyroben po roce 1990. Stačí dojít do autorizovaných servisů Mercedes-Benz a smart, kde ho bezplatně přilepí na karoserii. Kód bude mít okamžitou platnost.

Dostupný pro všechny

"Nálepky pro záchranáře lze jednoduše dodatečně nalepit i do starších vozidel. Vyšší úroveň bezpečnosti tak nenabízíme pouze majitelům nových vozidel," říká Christian Treiber, ředitel oddělení Servis a díly pro osobní vozy v divizi Mercedes-Benz Global Service & Parts.

Kód QR je od konce roku 2013 součástí standardní výbavy všech nových osobních vozů Mercedes-Benz, u vozů smart to platí od ledna letošního roku.

Záchranářská karta (její aktuální podobu ve formátu PDF si můžete prohlédnout zde) je nyní k dispozici v sedmi a od února ve 23 jazykových verzích, které se zobrazí v závislosti na nastavení jazyka na přenosném koncovém přístroji.

Fotogalerie

Pravděpodobně do konce června 2014 bude spuštěna aplikace vyvinutá speciálně pro záchranářské sbory. Ještě je nutné podotknout, že Daimler se zřekl patentové ochrany a chce tento systém zpřístupnit všem výrobcům automobilů.

Kdyby byly peníze

Hasiči mají z nápadu Daimleru radost, jenže to má háček. "Tuto aktivitu plně vítám a považuji ji za významný posun ve směru informování velitele zásahu u dopravní nehody, tedy pokud budou naše vozy vybaveny tablety a systém QR kódů bude zaveden plošně u všech výrobců," říká Jiří Királyi z IT oddělení HZS Praha.

Bohužel, okleštěný státní rozpočet není k hasičům zrovna vstřícný. A to i přesto, že záchranné jednotky budou od letošního roku dostávat příspěvky od pojišťoven z povinného ručení.

Daimler umisťuje nálepku na víčko palivové nádrže a na protilehlý střešní...

Daimler umisťuje nálepku na víčko palivové nádrže a na protilehlý střešní sloupek B. Při dopravní nehodě by jedno z těchto mít mělo zůstat nepoškozené.

Tablet nebo chytrý telefon sice vlastní většina českých řidičů, pro samotné hasiče je nákup moderních technologií stále velký problém. Například v Praze je celkem 11 hasičských stanic, ale pouze dvě z nich vlastní dva tablety.

"Pokud chceme zjistit, které koncové zařízení by bylo pro naši práci nejvhodnější, je třeba ho nejdříve od výrobce zakoupit. Pomohlo by nám, kdybychom dostali zdarma testovací sady hned od několika výrobců a mohli porovnat jejich využití v praxi," dodává tisková mluvčí hasičů Pavlína Adamcová.

Pilotní test E-call navede hasiče, kde stříhat karoserii:

Autor:






Nejčtenější

Autobaterie
Nenastartovali jste? Autobaterii vám zabil mráz, ale může za to horko

Zimní období je pro akumulátory kritické. Ke koupi nové baterie se však řidiči většinou rozhodnou, až když mrazy trvají delší dobu nebo jsou opravdu tuhé....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Namrzlé auto se sněhovou čepicí nesmí na silnici, policie bude přísná

Dopravní nehody způsobené padajícím ledem z návěsů kamionů evidují policisté v kraji každý rok. Letošní novela zákona přitom zakazuje řídit vozidlo, na kterém...  celý článek

Crashtest deformačních zón
VIDEO: Test deformačních zón ukázal, že měkčí auto může lépe chránit

Deformační zóny aut chrání posádku, ale mohou efektivně zmírnit následky nehody i u vozidla, do kterého bourají. Netradiční crashtest německého autoklubu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.