Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Franta a další dakarské speciály řádily v Sosnové

aktualizováno 
Už vyšplhání do kabiny je výkon. Jsou tu tři anatomické sedačky, do té pravé se kurtuji a nasazuji helmu. Přijde mi to trochu zbytečnost, kvůli pár kolům. Aspoň budeme styloví. Pilot usedá a až pak nasazuje volant. Zděšeně se ptá, jestli chci jet s foťákem v ruce. Uklidňuji ho, ať se nebojí. Směje se a ví, že bát se budu brzy já.

O průjezd zatáčky driftem nebyla nouze. | foto: Jan Altnerpro iDNES.cz

Dakarský speciál Liaz, kterému Macík se svým týmem dali přezdívku Franta, s námi vystřelí jako raketa a už se neslyšíme. Hluk motoru občas přehluší jen řev slečny sedící vedle mě. Já neřvu jen proto, abych si zachoval tvář. Stroj má neuvěřitelné zrychlení a Martin Macík si s tímhle kolosem pohrává jako s motokárou.

Snažím se udělat pár fotek z kabiny, ale troufám si jen na rovinách, v terénu svírám svůj fotoaparát v náruči. Brzy chápu, že helma na mé hlavě není jen ozdoba a schytávám několik ran, nejčastěji o dveře nebo o rám. Podvozek funguje skvěle v zatáčkách i v terénu. Na některých skocích jdeme do vzduchu všemi čtyřmi, ale podvozek pobírá návrat na zem výborně, i když v kabině lítáme jako hadroví panáci. V duchu jsem rád, že jsem si stáhnul pásy opravdu pevně. Na výbornou fungují I brzdy, které zastaví osm a půl tuny celkem přesvědčivě. Jízda v dakarském speciálu je opravdovým zážitkem, který stojí za to.

Ani tato sympatická slečna nedokázala třináctilitrový šestiválec překřičet.

Ani tato sympatická slečna nedokázala třináctilitrový šestiválec překřičet.

Srdcem sedm metrů dlouhého a osm a půl tuny vážícího dakarského speciálu Liaz týmu BigShock racing, kterému tým říká Franta, je řadový šestiválec o objemu 12 700 ccm disponující výkonem 970 koní. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 140 km/h. Zajímavostí je 16 stupňová převodovka ZF. Objem nádrže je 900 litrů nafty a spotřeba tohoto stroje se podle podmínek a způsoby jízdy pohybuje mezi 30 až 150 litry na 100 km.

Setkání dakarských dobrodruhů

Ten adrinalinový zážitek byl vrcholem setkání týmů specializujících se na dálkové offroadové rallye - Dakar a Africa ECO Race - autodromu v Sosnové. Dorazila v podstatě celá naše špička, takže nemohli chybět Buggyra Racing, Big Shock Racing, Bonver Dakar Project, Barth Racing, Ultimate Dakar Racing, Adria Karavany Sedlčany, Moto Rracing Group a motocyklisté Ondřej Klymčiw a Lukáš Kvapil

Ani Tatrovky se nedaly na trati zahanbit.
Občas je to na hraně, ale to už k jejich práci patří.

Počasí přálo, takže na třetí ročník tohoto setkání dorazilo osm tisíc fanoušků, kteří si mohli prohlédnout vozy jak v akci na trati, tak v depu, kde si mohli popovídat nejen se závodníky, ale i se členy týmů. Návštěvníci tuto možnost hojně využívali a depo bylo neustále v bležení. Zájem nebyl jen o závodní techniku, ale i zázemí a doprovodná vozidla. Na trati se střídaly v jednotlivých blocích právě doprovodné vozy, historické závodní stroje Liaz a Tatra a samozřejmě i současná vozidla.

Součástí programu bylo i představení nového vozu týmu South racing. Tento tým sice sídlí v Jižní Africe, ale prezentuje se jako globální tým a má v úmyslu zvýraznit své aktivity i v České republice. To, že to myslí vážně, doložil i představením dvou čekých posádek pro nový vůz. South racing spolupracuje s automobilkou Ford, pro kterou připravuje dakarské speciály a právě nový speciál Ford Ranger odhalil na setkání v Sosnové. Jedná se o monstrum, které má se sériovou verzí jen málo společného. Hlavní hvězdou představení vozu byl Xavier Pons, který v minulosti působil jako týmový kolega Sebastiana Loeba v Citroenu a v posledním ročníku Dakaru na sebe výrazně upozornil, když se propracoval na fantastické druhé místo, z kterého bohužel po nehodě závod opustil.

Milan Engel z týmu MRG za řidítky KTM

Milan Engel z týmu MRG za řidítky KTM

Zdeněk Tůma řádí se svou čtyřkolkou na trati v Sosnové.

Zdeněk Tůma řádí se svou čtyřkolkou na trati v Sosnové.

Nám se nechtělo na celou akci jen dívat a proto jsme využili možnosti absovovat trať s týmem Moto Racing Group v jejich doprovodných vozidlech. I doprovodný tým, jede na Dakaru tak trochu svůj vlastní závod, protože přesouvat se stovky kilometrů mezi jednotlivými místy závodu je opravdu náročné.

Fotogalerie

Mezi jednotlivými etapami nejsou vyjímkou ani přesuny okolo sedmi set kilometrů. Pokud není tým na přesunech a pokud nejsou na cestách, pracují na závodních motocyklech. Na spánek a odpočinek zbývá minimum času, jak nám sami členové týmu potvrdili. Lidem s kterými jsme se setkali rozhodně nasazení nechybí a nadšení z nich čiší. Po pár hodinách v jejich společnosti pochopíte, že tohle není povolání, ale spíš diagnóza. Ervín Krajčovič (šéf týmu MRG) potvrdil, že prioritou pro nadcházející sezónu je samozřejmě Dakar, ale tým by rád absolvoval i další přípravné závody v Maroku a v Řecku.

Diváci si mimo zajímavé exhibice užili i opravdové závody, protože pauzy mezi jednotlivými exhibicemi vyplňovaly závody MOGUL Driving cupu. Děti, ale i tatínci se pro změnu bavili u trati pro rádiem řízené modely trucků. Obrovský zájem byl i o autogramiádu jezdců.

Autoři:




Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.