Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dálnice je stále spíš závodní dráha

  14:48aktualizováno  14:48
Nový silniční zákon sice donutil řidiče zpomalit v obci nebo ve městě, v případě dálnic a rychlostních silnic to však neplatí. Někteří ze "závodníků" se dál klidně řítí dálnicí i rychleji než 230 kilometrů v hodině. MF DNES přináší údaje o tom, jak rychle jezdí řidiči na dálnicích.
Někteří se dál řítí dálnicí i rychleji než 230 kilometrů v hodině. Ilustrační foto.

Někteří se dál řítí dálnicí i rychleji než 230 kilometrů v hodině. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Například na obchvatu Olomouce si podobným způsobem "testovalo" své auto v prvních červencových dnech v průměru 88 lidí za den.

"Mám pocit, že někteří lidé si rychlou jízdou na dálnici kompenzují to, že v obci museli zpomalit, aby se vyhnuli trestu," řekl v úterý Rostislav Plachý z ředitelství republikové dopravní policie.

"Naštěstí teď není na dálnicích příliš hustý provoz, takže tito závodníci nejsou takovým rizikem pro ostatní řidiče," dodal.

Pro některé řidiče zákony stále neplatí
Údaje o tom, jak se řidiči na dálnicích a rychlostních silnicích začali chovat po novinkách v dopravě, vycházejí z měření Ředitelství silnic a dálnic. MF DNES má jeho výsledky k dispozici.

Testy proběhly hned dva. Nejprve silničáři sledovali, jak lidé jezdí na dálnici u Brna a na obchvatu Olomouce ve dnech od 26. do 30. června, kdy ještě nový zákon neplatil.

Druhé měření proběhlo od 1. do 9. července, tedy už po zavedení změn. Na tom, jak danými úseky řidiči jezdí, se však změnilo jen málo. Zpomalit donutily přísné tresty za překročení rychlosti pouze některé lidi.

"Vliv to mělo hlavně na řidiče, kteří jezdili na dálnici do sto padesáti, sto šedesáti. Ti zpomalili a jezdí nyní podle pravidel," řekl mluvčí silničářů Jan Hoření. "Majitelé dražších aut a silných motorek si však z novinek moc nedělají. První zřejmě věří, že mají dost peněz, aby případnou pokutu s úřady nějak vyřešili, a ti druzí doufají, že policejním kontrolám snadno ujedou," dodal.

Jeho slova potvrzují údaje z měření. Nejvíc zpomalili ti, kteří dřív jezdili do 160 kilometrů v hodině. V červnu u Olomouce každý den takovou rychlostí projelo téměř šestnáct set řidičů. O týden později to bylo už "jen" necelých osm set.

U "závodníků" to dopadlo přesně naopak. Více než dvoustovkou se tu řítilo poslední červnový týden v průměru každý den 88 řidičů. V červenci jich bylo 112. Obdobné zkušenosti mají s řidiči policisté i z jiných dálnic. "Pro část řidičů prostě nová pravidla neplatí," řekl Vladimír Doležal, šéf dálničního oddělení Bernartice na dálnici z Prahy do Brna.

Čekání na nové "stroje"
Policisté věří, že situaci na dálnicích a rychlostních silnicích se podaří ještě změnit díky nákupu nových aut a rychlých motorek. Nyní se totiž většinu "závodníků" ani nesnaží pronásledovat, když je zastihnou při překročení rychlosti.

"Je to příliš riskantní. Moc to neděláme," připustil Plachý. "Většinou se snažíme přestupek zdokumentovat, řidiče s jeho autem vyfotografovat a snímky pak posíláme na příslušnou radnici. A pak jen doufáme, že se úředníkům podaří přestupek vyřešit," dodal.

Nová auta a motorky má policie dostat na podzim. Dnes má na dálnicích k dispozici jen několik rychlých fordů.

Další změnu by mělo přinést posílení dálničních oddělení. To však přijde ještě později. Až příští rok na podzim, kdy se Česko zapojí do schengenského systému. Díky němu už nebude muset být na státních hranicích tolik policistů. Ti by se pak měli přesunout na dálnice a silnice.

Jak jezdíme po dálnici

Autor:




Nejčtenější

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.