Někteří se dál řítí dálnicí i rychleji než 230 kilometrů v hodině. Ilustrační foto.

Někteří se dál řítí dálnicí i rychleji než 230 kilometrů v hodině. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Dálnice je stále spíš závodní dráha

  • 238
Nový silniční zákon sice donutil řidiče zpomalit v obci nebo ve městě, v případě dálnic a rychlostních silnic to však neplatí. Někteří ze "závodníků" se dál klidně řítí dálnicí i rychleji než 230 kilometrů v hodině. MF DNES přináší údaje o tom, jak rychle jezdí řidiči na dálnicích.

Například na obchvatu Olomouce si podobným způsobem "testovalo" své auto v prvních červencových dnech v průměru 88 lidí za den.

"Mám pocit, že někteří lidé si rychlou jízdou na dálnici kompenzují to, že v obci museli zpomalit, aby se vyhnuli trestu," řekl v úterý Rostislav Plachý z ředitelství republikové dopravní policie.

"Naštěstí teď není na dálnicích příliš hustý provoz, takže tito závodníci nejsou takovým rizikem pro ostatní řidiče," dodal.

Pro některé řidiče zákony stále neplatí
Údaje o tom, jak se řidiči na dálnicích a rychlostních silnicích začali chovat po novinkách v dopravě, vycházejí z měření Ředitelství silnic a dálnic. MF DNES má jeho výsledky k dispozici.

Testy proběhly hned dva. Nejprve silničáři sledovali, jak lidé jezdí na dálnici u Brna a na obchvatu Olomouce ve dnech od 26. do 30. června, kdy ještě nový zákon neplatil.

Druhé měření proběhlo od 1. do 9. července, tedy už po zavedení změn. Na tom, jak danými úseky řidiči jezdí, se však změnilo jen málo. Zpomalit donutily přísné tresty za překročení rychlosti pouze některé lidi.

"Vliv to mělo hlavně na řidiče, kteří jezdili na dálnici do sto padesáti, sto šedesáti. Ti zpomalili a jezdí nyní podle pravidel," řekl mluvčí silničářů Jan Hoření. "Majitelé dražších aut a silných motorek si však z novinek moc nedělají. První zřejmě věří, že mají dost peněz, aby případnou pokutu s úřady nějak vyřešili, a ti druzí doufají, že policejním kontrolám snadno ujedou," dodal.

Jeho slova potvrzují údaje z měření. Nejvíc zpomalili ti, kteří dřív jezdili do 160 kilometrů v hodině. V červnu u Olomouce každý den takovou rychlostí projelo téměř šestnáct set řidičů. O týden později to bylo už "jen" necelých osm set.

U "závodníků" to dopadlo přesně naopak. Více než dvoustovkou se tu řítilo poslední červnový týden v průměru každý den 88 řidičů. V červenci jich bylo 112. Obdobné zkušenosti mají s řidiči policisté i z jiných dálnic. "Pro část řidičů prostě nová pravidla neplatí," řekl Vladimír Doležal, šéf dálničního oddělení Bernartice na dálnici z Prahy do Brna.

Čekání na nové "stroje"
Policisté věří, že situaci na dálnicích a rychlostních silnicích se podaří ještě změnit díky nákupu nových aut a rychlých motorek. Nyní se totiž většinu "závodníků" ani nesnaží pronásledovat, když je zastihnou při překročení rychlosti.

"Je to příliš riskantní. Moc to neděláme," připustil Plachý. "Většinou se snažíme přestupek zdokumentovat, řidiče s jeho autem vyfotografovat a snímky pak posíláme na příslušnou radnici. A pak jen doufáme, že se úředníkům podaří přestupek vyřešit," dodal.

Nová auta a motorky má policie dostat na podzim. Dnes má na dálnicích k dispozici jen několik rychlých fordů.

Další změnu by mělo přinést posílení dálničních oddělení. To však přijde ještě později. Až příští rok na podzim, kdy se Česko zapojí do schengenského systému. Díky němu už nebude muset být na státních hranicích tolik policistů. Ti by se pak měli přesunout na dálnice a silnice.

Jak jezdíme po dálnici