Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dálnice na Brno se začala v Praze stavět před 70 lety

  10:44aktualizováno  10:44
Asi budete nevěřícně kroutit hlavou, když vám někdo řekne, že se může dvacet kilometrů dálnice stavět delší dobu, než za kterou dokáže jeden člověk dospět, vystudovat školu, založit rodinu, postavit dům a vybudovat kariéru. Ale je to tak - takový osud potkal nejdůležitější českou dálnici D1.

Fotomontáž historického a současného snímku D1 (6,9 kilometr, směr Praha). - Fotomontáž historického a současného snímku D1 (6,9 kilometr, směr Praha). | foto: ceskedalnice.cz

Od prvního výkopu až po otevření prvního úseku dálnice mezi Prahou a Mirošovicemi uplynulo neuvěřitelných 32 let.

Stavět se začalo začátkem května přesně před sedmdesáti lety, v roce 1939. "S velkými nadějemi jsme se pustili do stavby české dálnice z Prahy přes Brno na slovenskou hranici. Tato stavba, považovaná ze technickou chloubu českého národa a nazvaná Národní cestou, připadla bohužel do období okupace," uvedl ředitel dnešního správce dálnic (Ředitelství silnic a dálnic) Alfred Brunclík.

Byla to právě německá okupační moc, která o tři roky později výstavbu zastavila. Od té doby se Chodovem, kde pochopitelně ještě nestála panelová sídliště jako dnes, táhl travou zarostlý základ dálnice, na němž byly vybetonované jen odstavné pruhy - zbytek dělníci udělat nestihli.

Zatímco na Chodově se dnes po dálnici skutečně jezdí, takže po staré stavbě není památky, kousek dál od Prahy v oblasti kolem řeky Želivky projektanti naplánovali jinou trasu - proto tam dodnes stojí nedokončené mosty z té doby.

Z Prahy do Brna v roce 1980

Po válce se na stavbě opět začalo pracovat, ale ne na dlouho. Komunistický převrat na dalších dvacet let práce zastavil. První úsek byl pak otevřen v roce 1971, až do Brna se motoristé mohli po dálnici dostat v roce 1980.

K 70. výročí zahájení stavby dálnice mohou lidé navštívit až do 31. května v Obchodním centru Chodov expozici nazvanou Národní cesta.

Autor:




Nejčtenější

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.