Estakáda

Estakáda - Dvoukilometrová estakáda přes údolí u Radotína spojí dva tunely. | foto: Vizualizace: SUDOP

Dálnice obepne Prahu za deset let

  • 32
Třiaosmdesát kilometrů dlouhá dálnice, která obkrouží hlavní město, nemusí být celá postavena ani za deset let. Podle představ z šedesátých let přitom její podstatná část měla být v provozu už dávno. Obchvat uleví Jižní spojce, jeho část od Černého Mostu do Březiněvsi je však hudbou budoucnosti.

MAPA BUDOUCNOSTI:
jak bude doprava vypadat za 20 let

SPECIÁL: Budoucnost Prahy s bohatou galerií vizualizací

Dnešní obrázek popojíždějících kamionů po Jižní spojce by měl být minulostí již za pět let.

K úseku dálničního obchvatu Prahy mezi Slivencem, Třebonicemi, Řepy a Ruzyní, po kterém mohou řidiči projet již dnes, se do roku 2010 má přidat celá jižní část od Slivence přes Lahovice, Vestec, Jesenici až k dálnici D1.

„Tato trasa, stejně jako severní úsek u Suchdola je pro nás prioritou,“ řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Hoření.

Ve Slivenci se rychlostní komunikace napojí modrobílým mostem přes Slavičí údolí, zavrtá se do tunelu, který vyústí na druhé straně na radotínském svahu. Na tunel naváže dlouhá mostní estakáda, která překlene současné sklady u Chuchle i Strakonickou ulici, s níž vytvoří obrovskou dálniční křižovatku.

Podle jedné z úvah města by se na stavbu tohoto dlouhého mostu měl použít štěrk a písek z blízkosti radotínského přístaviště a vzniklé plochy, které by zalila podzemní voda, by sloužily k rekreaci Pražanů. Dálniční most se poté bude mírně zvedat až k ústí tunelu v Komořanech. Silnice se na povrch dostane u Cholupic, povede k Jesenici, kde se překříží se začátkem budoucí dálnice D3 na České Budějovice.

Po rychlostní silnici pak auta pojedou dále až k obci Herink, kde bude velká křižovatka s dálnicí D1. „Další trasa směrem ke Štěrboholské radiále není až tak prioritní. Počítáme, že se začne stavět po roce 2010, a myslím, že ode dneška za deset let již bude postavená,“ řekl Hoření.

Řidiči se zde napojí na dnes již fungující úsek k Černému Mostu. Stavba další části okruhu nad Vinoří a Třeboradicemi je opět hudbou budoucnosti. Tento úsek, který se napojí na dálnici směrem na Teplice, by se měl stavět jako poslední. Zatím se uvažuje předběžně o začátku stavby po roce 2010.

V té době by však měl být hotový poslední úsek dálničního obchvatu města, který povede od Březiněvsi přes Suchdol až k Ruzyni. Této části dálnice má dominovat ojedinělý most přes Vltavu. Auta v něm netradičně pojedou ve dvou protisměrných patrech.

ESTAKÁDA: Dvoukilometrová estakáda přes údolí u Radotína spojí dva tunely.