Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Vyměňte dálniční známku. Se sundáním pomůže žiletka a fén

aktualizováno 
V pátek končí platnost loňských ročních dálničních známek. Nový kupon pro osobní auto stojí 1 500 korun. Roční známka na rok 2014 je modrooranžová. Za starou známku hrozí pětitisícová pokuta. Sundavá se nejlépe fénem a žiletkou.

Platí 14 měsíců

Platnost letošních známek skončí 31. ledna 2015. Roční dálniční známka totiž platí už v posledním měsíci předchozího a první měsíc následujícího roku. Kdo si ji tedy nalepil na začátku prosince 2013, může využít celou její čtrnáctiměsíční platnost.

Celoroční kupon pro automobily s hmotností do 3,5 tuny stojí 1 500 korun. K mání jsou i kupony s kratší dobou platnosti. Známka na 10 dnů stojí 310 a měsíční 440 korun.

Měsíční známky začínají platit dnem vyznačeným na kuponu a končí ve stejný den následujícího měsíce. "Znamená to, že kupon s dírkou na datu 2. června platí ještě také 2. července," vysvětluje Petr Buček z magazínu AutemBezpečně.cz.

Nejlevnější kupon platí přesně deset dní: "Když jej například obsluha u čerpadla procvakne kleštěmi na 13. květnu, znamená to, že platí do 22. května," vysvětluje Buček.

Dálniční známky na rok 2014

Dálniční známky na rok 2014

Známky jsou ke koupi mimo jiné na poštách a benzinkách. "Jednotlivá prodejní místa jsou označena speciální nálepkou a zároveň jsou vybavena ceníkem a trojjazyčným informačním letákem," uvádí Státni fond dopravní infrastruktury, který se o distribucí známek stará. Známky se dají koupit i na internetu.

Státní fond dopravní infrastruktury očekává, že se na přelomu ledna a února prodá kolem 1,3 milionu známek. "Při hromadných nákupech dálničních kupónů na poslední chvíli mohou být na některých prodejních místech dálniční kupony přechodně vyprodány," varuje úřad na svých stránkách.

Použití zpoplatněné komunikace bez platné známky může být v blokovém řízení pokutováno do výše pěti tisíc korun a ve správním řízení až do výše 100 tisíc korun.

Úseky zpoplatněné pozemní komunikace, které jsou označeny dodatkovou tabulkou "Bez poplatku" nebo tabulkou "Bez časového poplatku a mýtného" lze užít vozidlem bez nalepeného kuponu.

V rohu u spolujezdce

Dálniční známka musí být vylepena na vnitřní straně čelního okna v rohu u spolujezdce tak, aby výhled řidiče byl co nejméně omezen a kupon byl dobře viditelný zvenčí. Na obou dílech dálniční známky musíte vypsat registrační značku vozu. Druhý díl uschovejte pro případné policejní kontroly. Před nalepením nové známky musíte starou odstranit. Za starou známku nalepenou na skle totiž hrozí pokuta.

Dálniční známka drží na skle velmi dobře, se sundaváním motoristé často bojují. "Nejlepší je dálniční známku nahřát, třeba fénem," radí Filip Kučera z autobazaru Auto ESA, kde mají se sundaváním starých známek z čelního skla velké zkušenosti. Pak už se jednoduše sloupne žiletkou. Kučera radí ještě použít odmašťovač na odstranění lepidla, které zůstane na skle. Nejlepší je pěnový ve spreji, který máte v kuchyni. Čelní sklo je odolné, jen pozor na poškrábání při velmi hrubém zacházení se škrabkou nebo jiným ostrým nástrojem, kterým známku odstraňujete. "Nemusíte se bát ani u aut s vyhřívanými čelními skly. Typicky je mívají třeba fordy," dodává odborník z Auto ESA.

První dálniční známka stála 400 korun

"Tato forma placení dálnic u nás platí už od roku 1995. Tehdy stál dálniční kupon 400 korun, dnes je jeho cena takřka čtyřnásobná," vzpomíná Český rozhlas.

Ministerstvo dopravy se chce ovšem do budoucna zbavit papírových dálničních známek, a ušetřit tak na jejich distribuci mezi koncové uživatele. Nástupcem takzvaných kuponů by mohl být kamerový systém rozpoznávající registrační značky vozidel, který by kontroloval, zda mají zaplaceno. Uvažuje se i o využití technologie RFID (identifikace na rádiové frekvenci), která se používá například k označení zboží v obchodech a při bezhotovostních platbách.

Trendem, který pravděpodobně dorazí i do Česka, je ovšem takzvané výkonové zpoplatnění dálnic i pro osobní vozidla, tedy klasické mýtné, u kterého platí motoristé za ujeté kilometry. Podle informací iDNES.cz už se v Česku na toto téma zpracovává analýza pro ministerstvo dopravy.





Nejčtenější

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...
V Německu chtějí auta s cinknutými TDI vyhnat ze silnic

Naftové vozy koncernu Volkswagen vybavené softwarem pro falšování údajů při měření emisí by mohly přijít o registraci, pokud jejich majitelé odmítnou...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Herec David Matásek a jeho vespa
David Matásek je milovník vos. Každý rok jede přes Alpy do Itálie

Pokud z rovna nechumelí, potkáte ho v Praze v sedle žlutého skútru. Populární herec David Matásek je pravověrný vespař. A každé léto osedlá svou „vosu“...  celý článek

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Lochkovský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek)
Jízda v tunelu: Pětina řidičů zápasí s úzkostí a řídí nepředvídatelně

Síť evropských dálnic je protkaná tisícovkami tunelů. Podle expertů nehrozí v tunelu vyšší riziko nehody, nezbytné je ovšem striktní dodržování rychlostních...  celý článek

Další z rubriky

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.