Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Vyměňte dálniční známku. Se sundáním pomůže žiletka a fén

aktualizováno 
V pátek končí platnost loňských ročních dálničních známek. Nový kupon pro osobní auto stojí 1 500 korun. Roční známka na rok 2014 je modrooranžová. Za starou známku hrozí pětitisícová pokuta. Sundavá se nejlépe fénem a žiletkou.

Platí 14 měsíců

Platnost letošních známek skončí 31. ledna 2015. Roční dálniční známka totiž platí už v posledním měsíci předchozího a první měsíc následujícího roku. Kdo si ji tedy nalepil na začátku prosince 2013, může využít celou její čtrnáctiměsíční platnost.

Celoroční kupon pro automobily s hmotností do 3,5 tuny stojí 1 500 korun. K mání jsou i kupony s kratší dobou platnosti. Známka na 10 dnů stojí 310 a měsíční 440 korun.

Měsíční známky začínají platit dnem vyznačeným na kuponu a končí ve stejný den následujícího měsíce. "Znamená to, že kupon s dírkou na datu 2. června platí ještě také 2. července," vysvětluje Petr Buček z magazínu AutemBezpečně.cz.

Nejlevnější kupon platí přesně deset dní: "Když jej například obsluha u čerpadla procvakne kleštěmi na 13. květnu, znamená to, že platí do 22. května," vysvětluje Buček.

Dálniční známky na rok 2014

Dálniční známky na rok 2014

Známky jsou ke koupi mimo jiné na poštách a benzinkách. "Jednotlivá prodejní místa jsou označena speciální nálepkou a zároveň jsou vybavena ceníkem a trojjazyčným informačním letákem," uvádí Státni fond dopravní infrastruktury, který se o distribucí známek stará. Známky se dají koupit i na internetu.

Státní fond dopravní infrastruktury očekává, že se na přelomu ledna a února prodá kolem 1,3 milionu známek. "Při hromadných nákupech dálničních kupónů na poslední chvíli mohou být na některých prodejních místech dálniční kupony přechodně vyprodány," varuje úřad na svých stránkách.

Použití zpoplatněné komunikace bez platné známky může být v blokovém řízení pokutováno do výše pěti tisíc korun a ve správním řízení až do výše 100 tisíc korun.

Úseky zpoplatněné pozemní komunikace, které jsou označeny dodatkovou tabulkou "Bez poplatku" nebo tabulkou "Bez časového poplatku a mýtného" lze užít vozidlem bez nalepeného kuponu.

V rohu u spolujezdce

Dálniční známka musí být vylepena na vnitřní straně čelního okna v rohu u spolujezdce tak, aby výhled řidiče byl co nejméně omezen a kupon byl dobře viditelný zvenčí. Na obou dílech dálniční známky musíte vypsat registrační značku vozu. Druhý díl uschovejte pro případné policejní kontroly. Před nalepením nové známky musíte starou odstranit. Za starou známku nalepenou na skle totiž hrozí pokuta.

Dálniční známka drží na skle velmi dobře, se sundaváním motoristé často bojují. "Nejlepší je dálniční známku nahřát, třeba fénem," radí Filip Kučera z autobazaru Auto ESA, kde mají se sundaváním starých známek z čelního skla velké zkušenosti. Pak už se jednoduše sloupne žiletkou. Kučera radí ještě použít odmašťovač na odstranění lepidla, které zůstane na skle. Nejlepší je pěnový ve spreji, který máte v kuchyni. Čelní sklo je odolné, jen pozor na poškrábání při velmi hrubém zacházení se škrabkou nebo jiným ostrým nástrojem, kterým známku odstraňujete. "Nemusíte se bát ani u aut s vyhřívanými čelními skly. Typicky je mívají třeba fordy," dodává odborník z Auto ESA.

První dálniční známka stála 400 korun

"Tato forma placení dálnic u nás platí už od roku 1995. Tehdy stál dálniční kupon 400 korun, dnes je jeho cena takřka čtyřnásobná," vzpomíná Český rozhlas.

Ministerstvo dopravy se chce ovšem do budoucna zbavit papírových dálničních známek, a ušetřit tak na jejich distribuci mezi koncové uživatele. Nástupcem takzvaných kuponů by mohl být kamerový systém rozpoznávající registrační značky vozidel, který by kontroloval, zda mají zaplaceno. Uvažuje se i o využití technologie RFID (identifikace na rádiové frekvenci), která se používá například k označení zboží v obchodech a při bezhotovostních platbách.

Trendem, který pravděpodobně dorazí i do Česka, je ovšem takzvané výkonové zpoplatnění dálnic i pro osobní vozidla, tedy klasické mýtné, u kterého platí motoristé za ujeté kilometry. Podle informací iDNES.cz už se v Česku na toto téma zpracovává analýza pro ministerstvo dopravy.







Nejčtenější

Škoda Octavia třetí generace dostává s faceliftem odvážně pojatou příď s...
Octavia už stojí přes 400 tisíc, ale vyjde výhodněji. Základ má tříválec

Když v roce 2013 Škoda Octavia třetí generace vstupovala do prodeje, startovala na ceně 335 tisíc korun. Po faceliftu, který přinesl kontroverzní dělená přední...  celý článek

Míša Sacherová se driftu věnuje od roku 2011 a je první Česka, která...
Česká královna driftu má obrovskou spotřebu gum. Chlapi na ni žárlí

V jejím věku holky maximálně spálí bábovku. Drobná Míša Sacherová ale o víkendech nasazuje helmu a nechá na závodech řvát pět set koní svého bestiálního...  celý článek

Zaznamenat zkoušku v nové laboratoři u Mladé Boleslavi musí speciální...
Nová laboratoř testuje bezpečnostní výbavu aut bez jediného škrábance

Nové testovací centrum u Mladé Boleslavi simuluje náraz při dopravní nehodě. Auta se však při tom neničí. Vedle této laboratoře vzniknou také speciální...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.