Crashtest BMW 5 s přednárazovým systémem

Crashtest BMW 5 s přednárazovým systémem | foto: BMW

Další vlna crashtestů: BMW úspěšně otestovalo přednárazový systém

  • 133
Automobilka BMW provedla úspěšný crashtest se zapnutým přednárazovým systémem, prototyp Volva při demonstraci novinářům selhal. Euro NCAP zveřejnilo výsledky crashtestů Alfy Romeo Giulieta, Mazdy CX-7 a BMW 5.

Automobilka BMW se jako jeden z prvních výrobců pochlubila výsledky crashtestů se zapnutým elektronickým přednárazovým systémem. Dnes běžné crashtesty dle metodiky Euro NCAP se totiž konají s vypnutými asistenčními systémy, do budoucna se ale počítá i s testy s použitím všech elektronických pomocníků.

Systém v BMW řady 5 nebo 7 varuje řidiče před blížící se překážkou a připraví vůz na maximální brzdění, pokud řidič nereaguje, začne automobil brzdit sám od sebe. Nejprve mírně a potom na maximum, což sníží rychlost nárazu. BMW provedlo crashtest dle standardních metodik EuroNCAP jen s tím, že byl systém aktivní. Vůz BMW 530d tak nezasáhl překážku se 40% přesazením v tradiční rychlosti 64 km/h ale v o více než třetinu pomaleji – 40 km/h.

Zatímco BMW testuje přednárazový systém, který mají i někteří jeho konkurenti, Volvo se chtělo pochlubit jeho vylepšenou verzí, která má kolizi zabránit zcela. Jenže systém v nové generaci Volva S60, které si to namířilo zezadu na návěs kamionu, nezafungoval jak měl.

Neúspěšný test přednárazového systému Volva S60

Systém selhal a nedokázal vůz zbrzdit, takže testovací S60 utrpěla výrazné šrámy. To vše dva týdny předtím než se nová generace sedanu S60 začala prodávat.

Šetření ukázalo, že se u testovacího prototypu objevila odchylka v elektronickém řídicím modulu, který systém ovládá. To v kombinaci s nízkou úrovní nabití baterie při nastartování motoru způsobila, že systém nefungoval tak, jak bylo zamýšleno. Volvo se dušuje, že sériová vozidla budou v bezpečnostních systémech stoprocentní. Tento problém byl prý specifický pouze pro konkrétní prototyp. Sériové vozy mají také mít novější software.

Selhání systému u Volva dokazuje, že řidiči se rozhodně nesmí na takovéto záchranné brzdy nijak spoléhat. Jestliže si ale uvědomíme, jaké potíže měla nedávno Toyota kvůli problémům s pedálem plynu, těžko předvídat, jaké důsledky může mít takové selhání přednárazového systému v praxi. První soudní případy na sebe jistě nenechají dlouho čekat a Volvo rozhodně nemusí být prvním, kdo to "schytá". Na stále rostoucí podíl elektronických asistentů, kteří přebírají vládu nad automobilem namísto řidiče, si stěžuje organizace Road Danger Reduction Forum. Ta tvrdí, že dnešní "blbuvzdornost" mnohých automobilů vlastně hlupáky produkuje.

Nové crashtesty EuroNCAP

Zároveň s netradičními nárazovými testy uveřejnila nezávislá organizace Euro NCAP výsledky nových crashtestů, ve kterých si úspěch připsala trojice automobilů. Alfa Romeo Giulietta získala stejně jako nové BMW pětkové řady plný počet pěti hvězd, Mazda CX-7 získala hvězdy čtyři. Velké SUV tak dokazuje, že získat plný počet hvězdiček je podle nové přísnější metodiky výrazně složitější než dříve.

Výsledky crashtestů Euro NCAP z června 2010

Hlavní potíž se získáním plného počtu hvězd budou mít především malé levné vozy. Třeba japonský Nissan prý očekává od nové generace minivozu Micra zisk čtyř hvězd. Pětihvězdičková auta totiž musí mít ve většině modelů nainstalován třeba stabilizační systém, což takové vozy prodražuje. Nová micra tak pravděpodobně dosáhne stejného hodnocení jako předchozí generace. Trojice hvězd by prý byla pro Nissan zklamáním.