Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dalším palivem budoucnosti je káva

aktualizováno 
Způsobů výroby biopaliv je asi nepočítaně. Poslední novinkou by měla být možnost výroby biopaliv ze spařené kávy. Váš oblíbený barista si tak možná zanedlouho začne přivydělávat výrobou bionafty. Zní to šíleně? Možná, ale skupina vědců z University of Nevada chce opravdu palivo z kávy vyrábět.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Přemýšleli jste někdy o tom, co se děje se spařenou kávou, která posloužila jako surovina pro přípravu vašeho espresa? Většinou asi končí v odpadcích, americký řetězec Starbucks však spařenou kávu prodává ve své domovině i jako hnojivo. Skupina vědců z University of Nevada v Renu ale našla pro již použitou kávu další způsob využití. Podle všeho se z ní dá vyrábět palivo.

Vědci spočítali, že na světě se ročně vyprodukuje a spotřebuje 7,2 milionu tun kávy, což by prý mělo stačit na výrobu 1,287 miliardy litrů biopaliva.

Spařená káva totiž obsahuje asi 11-20 % silic. Tým Mano Misra, Susanta Mohapatra a Narasimharao Kondamudi tvrdí, že většina z těchto éterických olejů (10-15 % z celkové hmotnosti kávy) se dá z kávy extrahovat a použít k následné transesterifikaci. Zbylý pevný odpad se navíc dá nadále použít jako hnojivo, základ k výrobě etanolu nebo se z něj dají vyrábět palivové brikety.

Bionafta z kávy se vyrábí tak, že se nejprve použitá káva suší při 50 °C, čímž se zbaví asi 50 % své hmotnosti. K následné extrakci olejnatých složek se jako rozpouštědlo používá hexan. Tím vznikne vlastně jakási surová ropa, z níž se nechají vysrážet volné mastné kyseliny, které jsou následně odstraněny odstředěním. Zbytek je již čisté použitelné palivo.

Podle autorů tohoto postupu je takto vyrobená bionafta kvalitnější a především stabilnější než bionafta vyráběná dnes běžným způsobem. Důvodem je vysoký obsah antioxidantů, které zabraňují procesu rozpadu.

Tým vědců hodlá během následujících šesti až dvanácti měsíců vyvinout a postavit malou experimentální výrobní linku. Pokud se ta osvědčí, je opravdu možné, že budou použitou kávu od kavárníků vykupovat výrobci biopaliv.



Témata: Reno, Káva, MAN, Ropa, Starbucks


Nejčtenější

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Yeti Monte Carlo
V Rusku stahují kvůli technickým potížím několik modelů Škoda

Volkswagen svolá na ruském trhu 3463 automobilů, včetně vozů Škoda Octavia, Yeti a Rapid. Koncern o tom informoval tamní úřady. Podle nich jsou důvodem...  celý článek

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Logo společnosti Škoda Auto. Ilustrační foto
Škoda odpískala malé levné auto pro Indii, s Tata Motors ukončila jednání

Automobilka Škoda Auto i celý koncern Volkswagen ukončily jednání s indickou Tata Motors o možné společné výrobě aut v rámci strategického partnerství. Firmy...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.