Lexus LFA

Lexus LFA | foto: Lexus

Dárek k dvacetinám: superlexus, který jede 325 km/h

  • 58
Letošní tokijský autosalon by byl kvůli neúčasti mnoha světových automobilek málem jen smutnou lokální výstavkou. Pozornost celého světa k němu ale přitáhl Lexus, který představil svou raketu jménem LFA. Je to výkladní skříň luxusní značky automobilky Toyota. Vyrobí se jich jen 500; připravte si aspoň 375 tisíc eur (9,75 milionu korun).

Lexus existuje právě dvacet let. První - do nejvyšších tříd mířící - model značky založené Toyotou se představil v USA v lednu 1989. Nesl označení LS 400. Právě teď si automobilka, kladoucí důraz na neomezený luxus a kvalitu, dává dárek. Vývojáři na něm pracovali devět let, rojilo se kolem něj mnoho spekulací a dohadů. Teď je hlavní hvězdou autosalonu v Tokiu: Lexus LFA.

Výroba dlouho slibovaného supersportu (poprvé byl k vidění jako koncept v roce 2005, vznikla i studie otevřené verze) odstartuje na konci roku 2010. K předběžnému objednání je už dnes, český importér má už dokonce 3 vážné zájemce. Každý měsíc jich vyrobí dvacet, velký podíl bude mít ruční práce. Produkce skončí v prosinci 2012, ještě před závěrem výroby se LF dočká speciálně upravené série, určené pro okruhové závodění. Pokud máte vážný zájem, kontaktujte v dubnu příštího roku jediného člověka, který vám tenhle superlexus může v Evropě prodat. LFA-specialista bude sídlit v Londýně.

vyvážení

Relativně těžší komponenty vozu, jako je motor a převodovka, našly místo mezi nápravami - motor za přední, převodovka před zadní nápravou. Ke snížení těžiště vozu napomohlo mazání se suchou klikovou skříní a umístění příslušenství (olejové čerpadlo, vodní čerpadlo) za motor. K lepšímu rozložení hmotnosti přispívá i optimální umístění převodovky a palivové nádrže před zadní nápravou. Lehčí komponenty, jako např. chladič a elektrické ventilátory, jsou umístěny za zadní nápravou. KOnečné rozdělení 1480 kilogramů hmotnosti mezi nápravy je v poměru 48:52 (přední a zadní).

K vidění byl ještě v podobě tajemného speciálu LF-A loni ve čtyřidvacetihodinovce na Nürburgringu. To byl ještě matně černým prototypem. Teď už má bílé lakování a přišel o pomlčku v označení.

Lexus LFA klame, stavba těla a množství výdechů by napovídaly o motoru uloženém vzadu. Desetiválec, který zní jak z "eF-jedničky", je ale uložený vepředu (za přední nápravou), dozadu se pro lepší rozložení hmotnosti ale nastěhoval například chladič a podle pravidel schématu transaxle i převodovka.

Kokpit je karbonový, přední a zadní části jsou z hliníku; celá karoserie je pak čtyřikrát tužší v porovnání s ocelí. Třeba kabina je o 100 kg lehčí než srovnatelná vyrobená z hliníku. Také panely karoserie jsou z uhlíkového kompozitu a hliníku (65% uhlík, 35% hliník). Nechybí závodní brzdy s keramickými kotouči. Z drahého, lehkého a pevného karbonu je třeba i věnec volantu.

O pohon se stará vidlicový desetiválec o objemu 4,8 l vyrobený ze slitin hliníku, hořčíku a titanu. Motor s výkonem 560 koní se nechá vytočit až k 9 000 otáčkám za minutu a devadesát procent maxima točivého momentu je k mání v pásmu od 3 700 do 9 000 ot/min.

Z minimálních otáček se do červeného pole otáčkoměru motor vytočí za neuvěřitelných 0,6 sekundy, slibují motoráři Lexusu. Ručka otáčkoměru musí být digitální, klasická by to prý nestíhala.

O přenos až 480 kroutících newtonmetrů k zadním kolům se stará šestistupňová robotizovaná sekvenční převodovka. Auto má čtyři volitelné jízdní režimy. K tomu je ještě na výběr výběr ze sedmi různých rychlostí přeřazování, dovolující řadit na vyšší či nižší rychlostní stupeň během pouhých 0,2 s. Z nuly na stovku vystřelí Lexus LFA za 3,7 sekundy, maximálka je 325 kilometrů v hodině.

Pokud chcete Lexus LFA vidět na vlastní oči, vyrazte na 41. tokijský autosalon. Má otevřeno do 4. listopadu v mezinárodním konferenčním centru Makuhari Messe ve městě Makuhari v japonské prefektuře Chiba.

Lexus LFA v číslech

délka / šířka / výška / rozvor

4 505 / 1 895 / 1 220 / 2 605 mm

rozchod kol vpředu / vzadu

1 580 / 1 570 mm

hmotnost (kg)

1 480 kg

motor

zážehový V10, DOHC, 4 805 cm3
nejvyšší výkon 412 kW (560 k) / 8 700 ot/min
nejvyšší točivý moment 480 Nm / 6 800 ot/min
převodovka šestistupňová robotizovaná sekvenční

zavěšení (vpředu / vzadu)

dvojité lichoběžníkové / víceprvkové

pneumatiky

vpředu 265/35 ZR20 x vzadu 305/30 ZR20
nejvyšší rychlost 325 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h 3,7 s