Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dárek k narozeninám: BMW M1 Hommage

aktualizováno 
Před třiceti lety se zrodil mnichovský supersport M1, po kterém už svět nikdy nebyl jako dřív. Ke kulatinám nadělila modrobílá automobilka fanouškům nádherný dárek. Designérská studie M1 vznikla jako pocta legendě, což vyjadřuje přímo jménem Hommage.

BMW M1 Hommage | foto: BMW

Příběh písmene M se začal psát v roce 1975, kdy byly v nové divizi Motorsport v Garchingu u Mnichova zahájeny práce na okruhovém speciálu pro tehdejší skupinu 5.

S vývojem podvozkových částí aktivně pomáhalo Lamborghini. M1 měla konečně zvrátit letitou nadvládu Porsche, což se stávajícímu upravenému sériovému 3.0 CSL nedařilo. BMW zaměstnávalo už tehdy špičkové techniky, práce pokračovaly zdárně, avšak téměř na poslední chvíli FIA změnila propozice a k homologaci do skupiny 5 si nově vyžádala výrobu 400 shodných vozů.

BMW se v dubnu 1978 dostalo do vážných problémů, protože po sedmi vyrobených prototypech Lamborghini upadlo do tak vážných finančních potíží, že přestalo být schopno dostávat svým závazkům a z projektu bylo vytlačeno. BMW proto narychlo povolalo ke spolupráci nesourodou skupinu firem Marchesi, ItalDesign a Baur, s jejíž pomocí také zahájilo malosériovou ruční výrobu.

Nádherné Giugiarovo kupé, inspirované prototypy BMW Turbo od Paula Bracqa z roku 1972, pak mezi roky 1978 až 1981 vzniklo v celkovém počtu 456 kusů a dnes se řadí mezi nejcennější sběratelské skvosty.

Revoluční šestiválec S38 3,5 l přišel jako jeden z prvních se čtyřventilovou technikou, individuálně ovládanými škrticími klapkami, vstřikováním Kugelfischer-Bosch a bezdotykovým zapalováním Magnetti-Marelli, což mu spolu s dalšími špičkovými technologiemi vyneslo na svou dobu rekordních 204 kW, ve specifikaci pro skupinu 4 pak 360 kW a v přeplňovaných verzích pro americké okruhové závody až cca 634 kW.

V sériové verzi vůz dosahoval 262 km/h a stovku s pevným startem zvládl za 5,6 s. Jeden z nejlepších motorů své doby později posloužil ještě slavné M5.

Na tuto kapitolu své historie je BMW právem patřičně hrdé, což ztělesňuje novodobá M1, vytvořená Chrisem Banglem k uctění nejen Giugiarova originálu, ale i Bracqova pravzoru a všech úchvatných konceptů ze sedmdesátých let, především ultrabrutálních Bertoneho hran na studiích pro Lamborghini.

A kruh se uzavírá. BMW zplodilo emotivní studii s typickými znaky BMW jako takového i originální M1, nechybí tedy žaluzie na zadních oknech, typická kola i zamračená příď s malými světlomety.

Snoubí lehkost s agresivitou a klínovitými křivkami, přičemž přidává i řadu originálních prvků, jako například ukončení bočních oken či tvar masky, usměrňující proudění vzduchu nejen do nasávacích otvorů, ale i kolem auta ve jménu aerodynamické stability.

Prototyp se nedávno představil na proslulém setkání krásných a cenných aut Concorso d’Eleganza, bok po boku Maserati Quattroporte Bellagio a ve společnosti obou svých předchůdců. Představen nadšeným médiím byl jako galantní vzpomínka, ovšem BMW narozdíl od svých prémiových konkurentů momentálně nemá v nabídce ostré gran turismo, čili možná budeme v nedaleké budoucnosti příjemně překvapeni návratem velkého M.

Autoři:




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Rolls-Royce Bespoke Sweptail
Nejdražší auto světa stojí 300 milionů. Rolls ho stavěl čtyři roky

Kdo byl před půlstoletím anebo ještě dřív přebohatý pan továrník a měl vkus a úroveň, nechal se vozit v autě, které postavil nějaký slavný karosář. Byla to...  celý článek

Maskovaný Hyundai i30 N zachycený začátkem července na dálnici
Fotošpionáž: Ostrý hyundai z Nošovic trénuje i v Česku

Korejská automobilka chystá představení ostré verze modelu i30, který se vyrábí ve slezských Nošovicích. Čtenář iDNES.cz načapal jeho maskovaný prototyp na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.