Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Datsun je zpátky. Začíná levným modelem Go za 130 tisíc korun

Japonská značka Datsun se vrací. Nissan oživuje své původní jméno a bude ho používat pro levné modely. Prvním je malý hatchback Go, jehož cena je v přepočtu jen něco málo přes 130 tisíc korun. Má jít o jednoduchý, avšak zároveň moderní minivůz. Do Evropy se zatím nechystá.
Datsun Go je malý pětidveřový hatchback určený pro mladou klientelu. Prodávat...

Datsun Go je malý pětidveřový hatchback určený pro mladou klientelu. Prodávat se bude nejprve v Indii a pak v Indonésii a Rusku. | foto: Datsun

Po vzoru svého aliančního partnera Renaultu zavádí Nissan nízkorozpočtovou značku. Použije pro ni jméno Datsun, které japonské vozy používaly zhruba do poloviny osmdesátých let. Levná auta značky Datsun se budou prodávat jen na vybraných trzích. Nový model Go, který představil šéf aliance Renault-Nissan Carlos Ghosn v Indii, nejprve zamíří právě do Indie a následně do Indonésie a Ruska.

Prodej v Indii odstartuje na začátku roku 2014 a ceny mají být příznivé. Ta základní nemá překročit 400 tisíc indických rupií, tedy v přepočtu asi 135 tisíc korun. Nový Datsun Go přitom není vyloženě laciným autem. Oproti původním spekulacím, které hovořily o využití techniky ruských vozů Lada, je totiž technickým základem indického modelu podstatně modernější Nissan Micra. Techniku lady má ovšem využít auto, které se bude vyrábět a prodávat v Rusku. Datsun Go se tedy může použitým základem trh od trhu lišit, souvisí to s plánem automobilky vyrábět auta lokálně s co největším podílem místních dodávek dílů.

Technika představeného Go nejvíce odpovídá v Indii vyráběné verzi micry, modelu Micra Active. Ten je však velmi blízkým příbuzným i s evropským modelem (v Indii nabízí Nissan i model Micra s mírně pozměněným designem, který hraje roli luxusnějšího modelu). Pod kapotou nového Datsunu Go se tak například nachází z micry známý tříválec o objemu 1,2 litru. Výkon není přesně specifikován, dá se ovšem očekávat 68 koní z Micry Active.

I vzhled auta je docela povedený, byť asi úplně neodpovídá evropskému vkusu. Našince ovšem asi nejvíc pobaví hodně maličká kolečka. Vzhled je však celkově sympatický a auto si na nic nehraje. Interiér je také jednoduchý a účelný, překvapí však některými chytrými nápady.

Ačkoliv je Datsun Go z našeho pohledu hodně levný vůz, v Indii nebude na zákazníky útočit primárně cenou. Vždyť i zmiňovaná Micra Active v základní výbavě s klimatizací, posilovačem řízení a světlomety s funkcí Follow me home stojí o 50 tisíc rupií méně, než je uváděná cena prvního novodobého datsunu. A za oněch 400 tisíc rupií lze mít verzi s centrálním zamykáním, elektrickými předními okénky, bezklíčkovým přístupem a dalšími drobnostmi. Pravda, airbagy, rádio nebo ABS stále chybí, ale to jsou specifika indického trhu.

Datsun Go bude cílit především na mladé zákazníky se začínající řidičskou kariérou, kteří hledají svůj první automobil. Cena bude na daném trhu tedy rozumná, nikoli za každou cenu podbízivá. Auto bude lákat na praktická řešení pro moderní život.

Řadicí páka se například posunula výše, a auto tak nemá klasický středový tunel, což vylepšuje prostornost. Standardem by měla být dokovací stanice pro mobilní telefon a možnost jeho propojení s autorádiem a celým vozem přes klasický Aux vstup a USB port. I klimatizace bude v základu, jak je v Indii často zvykem. Pro indonéský a ruský trh může mít auto specifikaci nejspíš trochu proměněnou.

Časem se mají objevit i další auta od Datsunu, ale o jakou kategorii vozů půjde, to zatím automobilka tají. Možná se dočkáme i ještě levnějších aut. Zaměření na nadějné mladé zákazníky má však Datsunu zůstat, má to jednoduše být značka právě pro ně. Vozy by měly vznikat v drtivé většině na trzích, pro které jsou určeny.

I proto je zatím asi hodně nepravděpodobné, že se automobily Datsun podívají do Evropy. Byť na druhou stranu by značka díky zaměření na mladou klientelu a díky odlišným modelům nemusela příliš konkurovat Dacii, která je pod křídly Renaultu. Jenže Datsun nejprve potřebuje vyrůst na zmíněných velkých ambiciózních trzích, které jsou jeho primárním cílem.

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Přejmenujte ho! Milano není prvním autem, které se nakonec jmenuje jinak

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Diář petrolheada: Do Kolína na mercedesy, do Poděbrad za švarnými Italkami

19. dubna 2024

Navzdory chladnému počasí, které má panovat, je nadcházející víkend akcemi prosycenými vůní benzínu...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...