Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

David a Goliáš: Boj o život!

  17:20aktualizováno  17:20
Jak si vedlo v crashtestech? Stále častější kritérium, podle kterého se řidiči rozhodují při nákupu nového auta. Než je auto vůbec připuštěno do silničního provozu, musí jich automobilka několik rozbít a prokázat tak jejich bezpečnost.
Audi A3 - čelní pohled

Audi A3 - čelní pohled | foto: Audi

Hledí se na ochranu jak pasažérů uvnitř, tak i nechráněných účastníků silničního provozu - chodců.

Několikrát do roka pak automobilky vyčkávají se zatajeným dechem, jak si jejich nové modely vedly v crashtestech nezávislých organizací, které se zabývají bezpečností.

V Evropě je nejznámější EuroNCAP a její známé hvězdičkové hodnocení ve třech různých disciplínách. Za mořem je to NHTSA, Američané mají systém hodnocení ještě sofistikovanější.

Kompakt proti kamionu!
Při laboratorních crashtestech se auta rozbíjejí o bariéru přesně stanovených rozměrů, tuhosti apod. Mnohým ale vrtá hlavou: "Jak si moje auto povede v reálném životě, v kterém se na silnici potkávám s auty mnohokrát většími?"  Jak asi dopadne "nákupní vozík", kterým manželka vozí děti do školy, když se střetne s kamionem?

***

Nejčerstvější výsledky Crashtestů EuroNCAP

Jak si vedla Škoda Octavia?

***

Něco podobného napadlo i techniky z nizozemského zkušebního institutu TNO. A poslali malé Audi A3 proti velkému a těžkému tahači Scania!

Jak si reprezentant nižší střední třídy, jehož platformu využívá i nová Škoda Octavia vedl? Při nepřímém 75 procentním čelním nárazu (osobní auto bourá do nákladního 75 % své šířky) Audi A3 v rychlosti 60 km/h do kamionu Scania, vybaveného dnes již rozšířenými zábranami proti podjetí, došlo sice k výrazným deformacím čelní části modelu vozu, ovšem nerozbilo se ani čelní sklo, vlastní prostor pro cestující nebyl nijak vážně narušen a prostor pro nohy byl jen minimálně deformován.

Jak si vedlo Audi A3 v crashtestech EuroNCAP?

**** pasažéři / * chodci / *** děti

Více ZDE

Výsledky měření specialistů institutu TNO, hodnotících vliv nárazu na strukturu vozu z pohledu zachování dostatečného „životního“ prostoru, prokázaly, že všechny sledované veličiny ležely zcela bezpečně hluboko v povoleném pásmu daném zákonnými normami.

Test Audi A3

Audi A3 Sportback 3,2i DSG

Jak na to?
"Základem je pevná karoserie s přesně definovanými deformačními zónami," říkají u Audi. K tomu potom přistupuje složitý systém prvků pasivní bezpečnosti. Nejzákladnějšími prvky, bez kterých se moderní auto neobejde, jsou zapnuté(!) bezpečnostní pásy a velkoobjemové airbagy. Činnost airbagů přitom řídí velmi citlivá čidla – ve struktuře vozu jich je ukryto celkem šest (po jednom u levé a pravé strany masky chladiče, v B-sloupcích karoserie a v podbězích zadních kol). Senzory dokážou rozpoznat druh a sílu nárazu a podle toho aktivovat příslušné airbagy.


Fotografie ve velkém rozlišení

Více o CRASHTESTECH:

Jak testování probíhá?

Nová disciplína: děti

Autoři: ,




Nejčtenější

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Další z rubriky

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.