Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

De Silva: Seat změnil image a zákazníci na to nebyli připraveni

  19:01aktualizováno  26. března 15:52
Jedna z nejvýraznějších osobností automobilového designu dneška - Walter de Silva. Pětapadesátiletý architekt prošel designérskými odděleními Alfy Romeo a Seatu. Nyní je šéfdesignérem "sportovní" části koncernu VW, která zahrnuje Audi, Lamborghini a Seat. Navrhoval nové Audi A4 a A6 i originální Q7, ještě za svého působení u španělské automobilky vymyslel nový designérský styl seatů.

Walter de Silva | foto: Audi

"Audi A6 musí být vyvážené a působit dojmem velkého auta. Je to jedno z nejlepších aut, které jsem ve životě nakreslil," říká v rozhovoru pro španělský deník El Mundo.

De Silva v rozhovoru prozrazuje co se chystá u Audi, obhajuje kontroverzní design nového Seatu Toledo, který publikum příliš nepřijalo a vysvětluje, proč auta sále rostou.

Prohlašujete, že existují značky, které vás napodobují. Na které si dáváte zvlášť pozor?
Toyota, Lexus, japonské obecně. Trochu jim chybí osobitost, ale pracují dobře. V Ženevě mě zaujal Nissan.

Co si myslíte o BMW, které je částečně vaší konkurentem?
BMW stoprocentně respektuji. Chtějí být v designu lídři. Nekopírují. Dělají totéž co my. Samozřejmě, každý po svém. Dnešní zákazníci hodně oceňují design, je to bez diskuze přidaná hodnota.

Seat Toledo z obchodního hlediska nesplnil očekávání. Jak se firma postavila k tomuto projektu?
Rodina vozů, která vznikla kolem platformy Leon-Altea-Toledo, měla více variant. S ohledem na náklady bylo zvoleno nejvyrovnanější řešení. Já ale nemohu převzít celou zodpovědnost. Je tu také marketing, finance atd. V případě toleda jsme udělali vše, co jsme udělat mohli.

Mohu přijmout kritiku estetické stránky, ale ne kritiku globální. Seat změnil celou svou image a zákazníci na to nebyli připravení. Nedá se říct, že to jsou horší vozy. V budoucnu budou zákazníci více akceptovat styl Seatu, který se rychle a razantně změnil.


Seat Leon

Výsledky leonu jsou dobré. Lidé mu musejí rozumět. Dříve tu byla jen ibiza, vše bylo odvozeno od Volkswagenu. Dnes má Seat svou vlastní identitu. Nová ibiza, na které právě pracujeme s Lucem Donckerwolkem (šéfdesignér Seatu), bude velice zajímavý vůz.

Co si myslíte o velikosti Audi A6?
Z mého úhlu pohledu je to nejlepší kombi, které se kdy udělalo. Je to jeden z nejlepších vozů, které jsem za svého života navrhl

Ale audi stále více rostou.
Není to výhradně otázka výrobců. Musíme si uvědomit značku. Ve Spojených státech jsou například takhle velké vozy normální. A8, Q7 mají víceméně ty rozměry, které přísluší Audi. Budoucí A4 bude kompaktnější, ale A6 musí být vyvážená a vzbuzovat dojem, že je velká.

Nepřehání se dnes?
Když srovnáme první generaci VW Golf s tou aktuální, zjistíme že narostl. Vyžadovaly to předpisy a také protože jsou dnešní lidé větší. První golf byl jako ibiza, ale všechny bezpečnostní normy přinesly nárůst prostoru.

Následovník altey naznačí směřování příštích generaci seatů?
Myslím, že v příštích generacích seatů se změní design nikoliv architektura. Změní se jen formálně. O tom jsem přesvědčen. Právě leon nám dává sebedůvěru do budoucnosti.

Jakou roli hraje cordoba?
Myslím, že v budoucnu nebude mít smysl. Musíme myslet na to, že jsme sportovní a emocionální značka, ale nesmíme zapomenout na to, že alhambra měla úspěch.

Jaké bude Audi Q5?
Bude mezi A4 a A6. Bude postavené na  platformě A4.

Bude to spíše crossover nebo S?
Bude úplně jiné než všechny audi. Elegantní, vyvážené, se svou vlastní osobností. Cílem je postavit crossover. Q7 je takové a díky tomu slaví úspěchy. Audi je vzor designu.

Walter de Silva


Lamborghini Miura 2006

* Narodil se 27. února 1951 v italském městě Lecco
*1972 přichází jako designér do Centra stile Fiat, pracuje na interiérech Fiatů 131 Mirafiori, ritmo, ducato a uno
*1979 odchází do studia IDEA Institute
*1986 začíná pracovat pro Alfu Romeo, za 13 let působení vytvoří unikátní kupé Sprint Zagato, modely 33, 145/146, 156, 147, GTV, spider, koncepty nuvola a proteo.
*1994 jmenován vedoucím designérského centra Alfy Romeo a Fiatu
*1999 šéfdesignér Seatu. Koncepty salsa a tango, modely altea, toledo, leon.
*2002 vedoucí designér Audi, Lamborghini a Seatu

Autoři:




Nejčtenější

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Situace u Měšína, na 116. kilometru ve směru na Prahu.
Nebezpečí ve zúženích: 86 % řidičů neví, jak široké je jejich auto

Většina šoférů si myslí, že má jejich auto na šířku méně než ve skutečnosti. V průzkumu to zjistil rakouský autoklub ÖAMTC. Každý druhý dotázaný Rakušan se při...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Škoda Octavia 2.0 TDI 2006...
Škoda Octavia 2.0 TDI 2006...

r.v. 2006, naj. 124 377 km, diesel
151 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.