Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Co zbylo z De Tomasa, je schované pod plachtou

Exkluzivně aktualizováno 
Alejandro De Tomaso byl automobilový snílek. Blázen do krásných sporťáků. V padesátých letech založil značku, která stavěla úžasné rychlé vozy, formule 1, vlastnila Maserati i Moto Guzzi. Konec nastal rok po Alejandrově smrti v roce 2003. Fotograf iDNES.cz objevil skelety nedostavěných aut v Itálii.

De Tomaso | foto: Lukáš Hron, Mobil

Vallelunga, Mangusta, Pantera, Guarà - to jsou jména těch nejznámějších značky De Tomaso. Alejandro je stavěl v „zemi motorů“ (terra dei motori) kolem Boloni a Modeny, kde vznikají ty nejúžasnější auta planety - lamborghini, ferrari a třeba i ducati.

Alejandro koupil od Citroënu v sedmdesátých letech Maserati, pod jeho vedením vznikly neodolatelně hranaté Maserati Biturbo, Kylami nebo třetí generace Quattroporte.

Značka De Tomaso padla v roce 2004, výroba aut ale pokračovala. V roce 2009 koupil ochrannou známku italský investor Gian Mario Rossignolo, který chtěl vyrábět pod známou značkou majestátní limuzínu na základech Opelu Insignia. Plán skončil zatčením Rossignola za čachry s penězi, které na podporu projektu věnovala italská vláda. Značku De Tomaso po námluvách se švýcarským investorem nakonec koupil za milion eur hongkongský fond Ideal TeamVenture.

Skelety na fotkách pocházejí z modenské fabriky De Tomaso, která je nyní opuštěná a v demolici. Nová De Tomasa se už budou vyrábět v Číně.

Ještě nedávno byla chátrající fabrika cílem automobilových nadšenců, uvnitř totiž zbylo pár nedokončených vozů. Před několika měsíci ale zmizely.

De Tomaso

Redaktor iDNES.cz objevil chátrající skelety za „stodolou automobilových pokladů“ muzea Panini, které je jakýmsi neoficiálním firemním muzeem Maserati. Jaký osud čeká unikáty, se zatím tají. „Většina byla pod plachtou, jen jeden odkryl vítr,“ popisuje redaktor iDNES.cz. „Údajně se mají objevit na nějaké výstavě nebo snad focení v Miláně, odkrýt nám je nechtěli,“ dodává.

Fotogalerie

Ve sbírce Panini jsou ta nejvzácnější maserati. Zatímco sídlo firmy se za celou historii změnilo jen jednou (dnes je v modenské ulici Via Ciro Menotti), majitelé se u Maserati mění téměř pravidelně. Ještě před stěhováním z Boloně prodali Maseratiové všechny akcie rodině Orsi. Na konci šedesátých let firmu převzal Citroen, v sedmdesátých letech pak Alejandro De Tomaso. Na konci devadesátých let se stal majitelem koncern Fiat, o pár let později začala úzká spolupráce s Ferrari.

Když šla před lety značka z ruky do ruky, bylo k mání i muzeum. Samolepkový magnát Umberto Panini nechtěl nechat kolekci napospas supům a koupil ji celou.

Návštěva muzea Panini je obřad. Když se do něj chcete dostat, musíte se předem objednat a pak najít statek pojmenovaný „Hombre“ v polích u Modeny. Minete halu, kde parkují a opravují traktory, napravo je zas sýrárna.

Poslední hala vlevo, lemovaná zvenku sbírkou stařičkých traktorů, ukrývá poklad v ceně stovek milionů. Jsou tu závoďáky, limuzíny, prototypy, ale také motorky, kterých Maserati pár vyrobilo. Ještě předloni tam pan Panini se starým vlčákem po boku hrdě koukal na své bouráky. Venku jen tak pod plachtou stojí sádrová maketa Maserati 3200 GT.

De Tomaso




Nejčtenější

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Ilustrační snímek
K moři po vlastní ose? Cesta v noci je lepší, ale jen pro odpočaté

Za pár dní startuje sezóna dovolených a tisíce Čechů se vydají po vlastní ose autem k moři. Vloni vyjeli Češi na 5 552 000 soukromých zahraničních cest. Na...  celý článek

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka
VIDEO: Saze ve výfuku znamenají problém s filtrem pevných částic

Filtr pevných částic je dnes noční můra mnoha majitelů dieselových aut. Jednoduchým testem s rukavicí jsme ověřovali, v jakém stavu mají výfukovou soustavu...  celý článek

Škoda Rapid Monte Carlo
Ojetá Škoda Rapid: auto pro českou rodinu berte s benziňákem

Vzhledem se podobá větší a širší Octavii, pod kapotou může mít i stejný motor. Na podvozku však najdeme komponenty, jejichž původ sahá k modelům z devadesátých...  celý článek

Další z rubriky

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka
VIDEO: Saze ve výfuku znamenají problém s filtrem pevných částic

Filtr pevných částic je dnes noční můra mnoha majitelů dieselových aut. Jednoduchým testem s rukavicí jsme ověřovali, v jakém stavu mají výfukovou soustavu...  celý článek

Ilustrační snímek
K moři po vlastní ose? Cesta v noci je lepší, ale jen pro odpočaté

Za pár dní startuje sezóna dovolených a tisíce Čechů se vydají po vlastní ose autem k moři. Vloni vyjeli Češi na 5 552 000 soukromých zahraničních cest. Na...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Český e-shop začal s prodejem elektroaut, začíná s teslami za 3 miliony

E-shop alza.cz spustil prodej elektromobilů přes internet. V nabídce jsou aktuálně dva modely značky Tesla za tři a tři a půl milionu. Internetový obchod...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.