Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Co zbylo z De Tomasa, je schované pod plachtou

Exkluzivně aktualizováno 
Alejandro De Tomaso byl automobilový snílek. Blázen do krásných sporťáků. V padesátých letech založil značku, která stavěla úžasné rychlé vozy, formule 1, vlastnila Maserati i Moto Guzzi. Konec nastal rok po Alejandrově smrti v roce 2003. Fotograf iDNES.cz objevil skelety nedostavěných aut v Itálii.

De Tomaso | foto: Lukáš Hron, Mobil

Vallelunga, Mangusta, Pantera, Guarà - to jsou jména těch nejznámějších značky De Tomaso. Alejandro je stavěl v „zemi motorů“ (terra dei motori) kolem Boloni a Modeny, kde vznikají ty nejúžasnější auta planety - lamborghini, ferrari a třeba i ducati.

Alejandro koupil od Citroënu v sedmdesátých letech Maserati, pod jeho vedením vznikly neodolatelně hranaté Maserati Biturbo, Kylami nebo třetí generace Quattroporte.

Značka De Tomaso padla v roce 2004, výroba aut ale pokračovala. V roce 2009 koupil ochrannou známku italský investor Gian Mario Rossignolo, který chtěl vyrábět pod známou značkou majestátní limuzínu na základech Opelu Insignia. Plán skončil zatčením Rossignola za čachry s penězi, které na podporu projektu věnovala italská vláda. Značku De Tomaso po námluvách se švýcarským investorem nakonec koupil za milion eur hongkongský fond Ideal TeamVenture.

Skelety na fotkách pocházejí z modenské fabriky De Tomaso, která je nyní opuštěná a v demolici. Nová De Tomasa se už budou vyrábět v Číně.

Ještě nedávno byla chátrající fabrika cílem automobilových nadšenců, uvnitř totiž zbylo pár nedokončených vozů. Před několika měsíci ale zmizely.

De Tomaso

Redaktor iDNES.cz objevil chátrající skelety za „stodolou automobilových pokladů“ muzea Panini, které je jakýmsi neoficiálním firemním muzeem Maserati. Jaký osud čeká unikáty, se zatím tají. „Většina byla pod plachtou, jen jeden odkryl vítr,“ popisuje redaktor iDNES.cz. „Údajně se mají objevit na nějaké výstavě nebo snad focení v Miláně, odkrýt nám je nechtěli,“ dodává.

Fotogalerie

Ve sbírce Panini jsou ta nejvzácnější maserati. Zatímco sídlo firmy se za celou historii změnilo jen jednou (dnes je v modenské ulici Via Ciro Menotti), majitelé se u Maserati mění téměř pravidelně. Ještě před stěhováním z Boloně prodali Maseratiové všechny akcie rodině Orsi. Na konci šedesátých let firmu převzal Citroen, v sedmdesátých letech pak Alejandro De Tomaso. Na konci devadesátých let se stal majitelem koncern Fiat, o pár let později začala úzká spolupráce s Ferrari.

Když šla před lety značka z ruky do ruky, bylo k mání i muzeum. Samolepkový magnát Umberto Panini nechtěl nechat kolekci napospas supům a koupil ji celou.

Návštěva muzea Panini je obřad. Když se do něj chcete dostat, musíte se předem objednat a pak najít statek pojmenovaný „Hombre“ v polích u Modeny. Minete halu, kde parkují a opravují traktory, napravo je zas sýrárna.

Poslední hala vlevo, lemovaná zvenku sbírkou stařičkých traktorů, ukrývá poklad v ceně stovek milionů. Jsou tu závoďáky, limuzíny, prototypy, ale také motorky, kterých Maserati pár vyrobilo. Ještě předloni tam pan Panini se starým vlčákem po boku hrdě koukal na své bouráky. Venku jen tak pod plachtou stojí sádrová maketa Maserati 3200 GT.

De Tomaso




Nejčtenější

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Další z rubriky

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Crashtest dětských autosedaček
Test upozornil na dvě nebezpečné autosedačky, jedna katapultovala dítě

Při nárazových zkouškách dětských autosedaček odhalil německý autoklub ADAC dvě smrtelně nebezpečné autosedačky. Jedna z testovaných katapultovala dítě při...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Trable na dovolené? Návod, co dělat při bouračce nebo nehodě

Tisíce Čechů vyrážejí v létě autem na dovolenou. Přinášíme pár užitečných rad, jak se zachovat, když dovolenou překazí krádež auta, zavazadel a cenností či...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.