Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Co zbylo z De Tomasa, je schované pod plachtou

Exkluzivně aktualizováno 
Alejandro De Tomaso byl automobilový snílek. Blázen do krásných sporťáků. V padesátých letech založil značku, která stavěla úžasné rychlé vozy, formule 1, vlastnila Maserati i Moto Guzzi. Konec nastal rok po Alejandrově smrti v roce 2003. Fotograf iDNES.cz objevil skelety nedostavěných aut v Itálii.

De Tomaso | foto: Lukáš Hron, Mobil

Vallelunga, Mangusta, Pantera, Guarà - to jsou jména těch nejznámějších značky De Tomaso. Alejandro je stavěl v „zemi motorů“ (terra dei motori) kolem Boloni a Modeny, kde vznikají ty nejúžasnější auta planety - lamborghini, ferrari a třeba i ducati.

Alejandro koupil od Citroënu v sedmdesátých letech Maserati, pod jeho vedením vznikly neodolatelně hranaté Maserati Biturbo, Kylami nebo třetí generace Quattroporte.

Značka De Tomaso padla v roce 2004, výroba aut ale pokračovala. V roce 2009 koupil ochrannou známku italský investor Gian Mario Rossignolo, který chtěl vyrábět pod známou značkou majestátní limuzínu na základech Opelu Insignia. Plán skončil zatčením Rossignola za čachry s penězi, které na podporu projektu věnovala italská vláda. Značku De Tomaso po námluvách se švýcarským investorem nakonec koupil za milion eur hongkongský fond Ideal TeamVenture.

Skelety na fotkách pocházejí z modenské fabriky De Tomaso, která je nyní opuštěná a v demolici. Nová De Tomasa se už budou vyrábět v Číně.

Ještě nedávno byla chátrající fabrika cílem automobilových nadšenců, uvnitř totiž zbylo pár nedokončených vozů. Před několika měsíci ale zmizely.

De Tomaso

Redaktor iDNES.cz objevil chátrající skelety za „stodolou automobilových pokladů“ muzea Panini, které je jakýmsi neoficiálním firemním muzeem Maserati. Jaký osud čeká unikáty, se zatím tají. „Většina byla pod plachtou, jen jeden odkryl vítr,“ popisuje redaktor iDNES.cz. „Údajně se mají objevit na nějaké výstavě nebo snad focení v Miláně, odkrýt nám je nechtěli,“ dodává.

Fotogalerie

Ve sbírce Panini jsou ta nejvzácnější maserati. Zatímco sídlo firmy se za celou historii změnilo jen jednou (dnes je v modenské ulici Via Ciro Menotti), majitelé se u Maserati mění téměř pravidelně. Ještě před stěhováním z Boloně prodali Maseratiové všechny akcie rodině Orsi. Na konci šedesátých let firmu převzal Citroen, v sedmdesátých letech pak Alejandro De Tomaso. Na konci devadesátých let se stal majitelem koncern Fiat, o pár let později začala úzká spolupráce s Ferrari.

Když šla před lety značka z ruky do ruky, bylo k mání i muzeum. Samolepkový magnát Umberto Panini nechtěl nechat kolekci napospas supům a koupil ji celou.

Návštěva muzea Panini je obřad. Když se do něj chcete dostat, musíte se předem objednat a pak najít statek pojmenovaný „Hombre“ v polích u Modeny. Minete halu, kde parkují a opravují traktory, napravo je zas sýrárna.

Poslední hala vlevo, lemovaná zvenku sbírkou stařičkých traktorů, ukrývá poklad v ceně stovek milionů. Jsou tu závoďáky, limuzíny, prototypy, ale také motorky, kterých Maserati pár vyrobilo. Ještě předloni tam pan Panini se starým vlčákem po boku hrdě koukal na své bouráky. Venku jen tak pod plachtou stojí sádrová maketa Maserati 3200 GT.

De Tomaso




Nejčtenější

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Další z rubriky

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Řidička najela v Petrohradu do protisměru
VIDEO: Řidička najela do protisměru, řešení bylo jednoduché

Řidička v Petrohradě najela na rušném průtahu městem do protisměru. Po nešikovném couvání a několika nebezpečných manévrech nakonec ze situace vyvázla, chvíli...  celý článek

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.