Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Co zbylo z De Tomasa, je schované pod plachtou

Exkluzivně aktualizováno 
Alejandro De Tomaso byl automobilový snílek. Blázen do krásných sporťáků. V padesátých letech založil značku, která stavěla úžasné rychlé vozy, formule 1, vlastnila Maserati i Moto Guzzi. Konec nastal rok po Alejandrově smrti v roce 2003. Fotograf iDNES.cz objevil skelety nedostavěných aut v Itálii.

De Tomaso | foto: Lukáš Hron, Mobil

Vallelunga, Mangusta, Pantera, Guarà - to jsou jména těch nejznámějších značky De Tomaso. Alejandro je stavěl v „zemi motorů“ (terra dei motori) kolem Boloni a Modeny, kde vznikají ty nejúžasnější auta planety - lamborghini, ferrari a třeba i ducati.

Alejandro koupil od Citroënu v sedmdesátých letech Maserati, pod jeho vedením vznikly neodolatelně hranaté Maserati Biturbo, Kylami nebo třetí generace Quattroporte.

Značka De Tomaso padla v roce 2004, výroba aut ale pokračovala. V roce 2009 koupil ochrannou známku italský investor Gian Mario Rossignolo, který chtěl vyrábět pod známou značkou majestátní limuzínu na základech Opelu Insignia. Plán skončil zatčením Rossignola za čachry s penězi, které na podporu projektu věnovala italská vláda. Značku De Tomaso po námluvách se švýcarským investorem nakonec koupil za milion eur hongkongský fond Ideal TeamVenture.

Skelety na fotkách pocházejí z modenské fabriky De Tomaso, která je nyní opuštěná a v demolici. Nová De Tomasa se už budou vyrábět v Číně.

Ještě nedávno byla chátrající fabrika cílem automobilových nadšenců, uvnitř totiž zbylo pár nedokončených vozů. Před několika měsíci ale zmizely.

De Tomaso

Redaktor iDNES.cz objevil chátrající skelety za „stodolou automobilových pokladů“ muzea Panini, které je jakýmsi neoficiálním firemním muzeem Maserati. Jaký osud čeká unikáty, se zatím tají. „Většina byla pod plachtou, jen jeden odkryl vítr,“ popisuje redaktor iDNES.cz. „Údajně se mají objevit na nějaké výstavě nebo snad focení v Miláně, odkrýt nám je nechtěli,“ dodává.

Fotogalerie

Ve sbírce Panini jsou ta nejvzácnější maserati. Zatímco sídlo firmy se za celou historii změnilo jen jednou (dnes je v modenské ulici Via Ciro Menotti), majitelé se u Maserati mění téměř pravidelně. Ještě před stěhováním z Boloně prodali Maseratiové všechny akcie rodině Orsi. Na konci šedesátých let firmu převzal Citroen, v sedmdesátých letech pak Alejandro De Tomaso. Na konci devadesátých let se stal majitelem koncern Fiat, o pár let později začala úzká spolupráce s Ferrari.

Když šla před lety značka z ruky do ruky, bylo k mání i muzeum. Samolepkový magnát Umberto Panini nechtěl nechat kolekci napospas supům a koupil ji celou.

Návštěva muzea Panini je obřad. Když se do něj chcete dostat, musíte se předem objednat a pak najít statek pojmenovaný „Hombre“ v polích u Modeny. Minete halu, kde parkují a opravují traktory, napravo je zas sýrárna.

Poslední hala vlevo, lemovaná zvenku sbírkou stařičkých traktorů, ukrývá poklad v ceně stovek milionů. Jsou tu závoďáky, limuzíny, prototypy, ale také motorky, kterých Maserati pár vyrobilo. Ještě předloni tam pan Panini se starým vlčákem po boku hrdě koukal na své bouráky. Venku jen tak pod plachtou stojí sádrová maketa Maserati 3200 GT.

De Tomaso


Témata: Maserati


Nejčtenější

Výtvarník a konstruktér Vladimír Valenta startoval v roce 1967 s formulí...
Autofotka týdne: Výstaviště Brno oživuje zašlou tradici - závod formulí

Před padesáti lety se naposledy prohnaly brněnským výstavištěm formule československých závodníků. Tradiční městský závod, který žil ve stínu slavnějšího...  celý článek

Paolo Stanzani a Lamborghini Miura
Stvořitel automobilové sexbomby zemřel

Zemřel Paolo Stanzani, geniální inženýr, z jehož rýsovacího prkna pochází jedno z nejslavnějších aut všech dob, Lamborghini Miura. Bylo mu 81 let. Stál za...  celý článek

Volkswagen Tiguan GTE
Svět si zamiloval SUV. Prodej nových aut táhnou díky pohodlí i bezpečí

Každé čtvrté auto, které si loni koupili zákazníci v Evropě, bylo z kategorie SUV. Segment aut, ve kterém se ukrývají malá auta s pár plasty, navíc dodávající...  celý článek

Shineray XY400
Na jaře dorazí nová Jawa 350 OHC. Základ bude čínský

Po letech spekulací se milovníci motocyklů Jawa dočkají, ještě před startem letošní motorkářské sezony má dorazit nový model. Jawa 350 OHC by měla mít základ...  celý článek

Cadillac Trump Golden Series Limousine
Trump miluje Cadillac. Sám jednoho vymyslel a vyrobili mu ho mafiáni

Nový americký prezident Donald Trump v minulosti proslul jako realitní magnát a hoteliér. Svoje jméno, které si sám cení na tři miliardy dolarů, ovšem nyní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.