Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Krásný veterán s karoserii z teaku je ozdobou brněnské výstavy

Exkluzivně   13:59aktualizováno  13:59
Většinu dřevěných karoserií předválečných vozů ohlodal zub času tak, že nezbývá než konstrukci vytvořit znovu. Často tak ani neobdivujeme původní podobu vozu. Jiřímu Mátlovi se však podařilo dohledat původní plány karoserii jeho delahaye. Malý plánek nazvětšoval tak, aby podle něj mohli pracovat truhláři.

Delahaye typ 87 | foto: Jiří Mátl

Při restaurování zejména předválečných vozů majitelé často narazí na zásadní problém. Karoserie vozu, které se běžně vyráběly ze dřeva, bývají poškozeny tak, že už prakticky nikdo netuší, jak ve skutečnosti vypadaly. Za originály je pak často vydávaná starší renovace, u které ovšem už nelze vyloučit různé „modernizace“.

Delahaye typ 87

V Brně se nyní o víkendu na výstavě Classic Show představí poprvé po kompletní restauraci vůz, u kterého je možné dát ruku do ohně, že skutečně odpovídá podobě, ve které v roce 1924 opustil brány továrny značky Delahaye ve francouzském Tours.

Delahaye typ 87

„Podvozek přečkal pod původní barvou ve velice uspokojivém stavu, ovšem dřevěné části už toto štěstí neměly,“ vysvětluje Karel Kupka, šéfredaktor časopisu Motor Journal a pořadatel víkendové brněnské výstavy, která delahaye poprvé představí. Za normálních okolností se podoba auta vytváří podle dobových fotografií, ale odchylka od originálu může být v takových případech poměrně velká.

Jenže znovuzrozený Delahaye typ 87 je postaven podle přesného dobového plánu. Ten se majiteli podařilo objevit zcela prozaicky, když místo hledání v zaprášených archivech uspěl na internetu. „Nejdřív mi ten nákres někdo poslal. A já pak seděl u internetu tak dlouho, až jsem ho skutečně objevil,“ říká majitel vozu Jiří Mátl. Kvalita nebyla nejlepší, ale po přiostření se podařilo na planografické kopírce vytvořit nákresy v měřítku 1:1.

Delahaye typ 87
Delahaye typ 87

Podle nich pak postupovali truhláři. Zpracovávané díly skutečně přikládali ke zvětšenému plánu. „Nebudu říkat, že je to ve výsledku na milimetr přesné, ale jsem přesvědčený, že víc jak centimetrové odchylky jsme se nedopustili,“ říká Mátl.

Práce na delahayi byla jedinečná i po řemeslné stránce. V truhlářské dílně specializující se na restaurování karoserií historických vozů museli napodobit unikátní styl francouzské karosárny Henri-Labourdette, která stavěla na podvozcích francouzských i anglických aut lehké dřevěné karoserie inspirované konstrukcemi lodí.

Delahaye typ 87
Delahaye typ 87

Fotogalerie

Po renovaci kostry přišel na řadu potah karoserie. Ta je z dvouapůlmilimetrové teakové dýhy. Výběr materiálu nebyl náhodný, teak lépe odolává vodě než například mahagon. Ke stavbě lodí jej ostatně používali už staří Egypťané. „Kostra se polepuje natřikrát. Nejprve první vrstvou skloněnou pod úhlem 45 stupňů na jednu stranu, potom druhou vrstvou pod stejným úhlem na druhou stranu. Poté se dává vrstva plátna, která potah zpevní a teprve na ni přijde třetí konečná vrstva,“ popisuje Mátl.

Výsledkem práce šikovných truhlářů firmy Truhlářství Hemzal je velmi lehká karoserie. „Pan Labourdette postavil první karoserii na podvozku Peugeot v roce 1912. My jsme postupovali přesně podle jeho knihy, kterou jsme získali ve Francii,“ popisuje Mátl.

Delahaye typ 87

Dokončený vůz, jehož restaurace budila pozornost nejen v České republice, se veřejnosti poprvé představí od pátku do neděle na výstavě Classic Show v brněnské Richard Adam Gallery.

Autoři:




Nejčtenější

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své jediné...  celý článek

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Další z rubriky

Tatra 87 a Hans Ledwinka. Snímek byl pořízen roku 1967 v Mnichově, tedy v roce,...
Génius, který stvořil slavné tatrovky a Porsche u něj okoukal Brouka

Rakouský konstruktér Hans Ledwinka patří k legendám československého automobilového průmyslu. Během svého působení v kopřivnické firmě Tatra stál u zrodu...  celý článek

Kolorovaná fotografie ukazuje, že Eliška Junková jezdila se žlutou bugatti.
Prvorepubliková velmoc Bugatti: každý dvacátý kus měl české značky

Meziválečné Československo bylo v přepočtu na obyvatele doslova velmocí francouzské sportovní značky Bugatti. Ze tří tisíc “bugatek”, které se v alsaské...  celý článek

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.