Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Krásný veterán s karoserii z teaku je ozdobou brněnské výstavy

Exkluzivně   13:59aktualizováno  13:59
Většinu dřevěných karoserií předválečných vozů ohlodal zub času tak, že nezbývá než konstrukci vytvořit znovu. Často tak ani neobdivujeme původní podobu vozu. Jiřímu Mátlovi se však podařilo dohledat původní plány karoserii jeho delahaye. Malý plánek nazvětšoval tak, aby podle něj mohli pracovat truhláři.

Delahaye typ 87 | foto: Jiří Mátl

Při restaurování zejména předválečných vozů majitelé často narazí na zásadní problém. Karoserie vozu, které se běžně vyráběly ze dřeva, bývají poškozeny tak, že už prakticky nikdo netuší, jak ve skutečnosti vypadaly. Za originály je pak často vydávaná starší renovace, u které ovšem už nelze vyloučit různé „modernizace“.

Delahaye typ 87

V Brně se nyní o víkendu na výstavě Classic Show představí poprvé po kompletní restauraci vůz, u kterého je možné dát ruku do ohně, že skutečně odpovídá podobě, ve které v roce 1924 opustil brány továrny značky Delahaye ve francouzském Tours.

Delahaye typ 87

„Podvozek přečkal pod původní barvou ve velice uspokojivém stavu, ovšem dřevěné části už toto štěstí neměly,“ vysvětluje Karel Kupka, šéfredaktor časopisu Motor Journal a pořadatel víkendové brněnské výstavy, která delahaye poprvé představí. Za normálních okolností se podoba auta vytváří podle dobových fotografií, ale odchylka od originálu může být v takových případech poměrně velká.

Jenže znovuzrozený Delahaye typ 87 je postaven podle přesného dobového plánu. Ten se majiteli podařilo objevit zcela prozaicky, když místo hledání v zaprášených archivech uspěl na internetu. „Nejdřív mi ten nákres někdo poslal. A já pak seděl u internetu tak dlouho, až jsem ho skutečně objevil,“ říká majitel vozu Jiří Mátl. Kvalita nebyla nejlepší, ale po přiostření se podařilo na planografické kopírce vytvořit nákresy v měřítku 1:1.

Delahaye typ 87
Delahaye typ 87

Podle nich pak postupovali truhláři. Zpracovávané díly skutečně přikládali ke zvětšenému plánu. „Nebudu říkat, že je to ve výsledku na milimetr přesné, ale jsem přesvědčený, že víc jak centimetrové odchylky jsme se nedopustili,“ říká Mátl.

Práce na delahayi byla jedinečná i po řemeslné stránce. V truhlářské dílně specializující se na restaurování karoserií historických vozů museli napodobit unikátní styl francouzské karosárny Henri-Labourdette, která stavěla na podvozcích francouzských i anglických aut lehké dřevěné karoserie inspirované konstrukcemi lodí.

Delahaye typ 87
Delahaye typ 87

Fotogalerie

Po renovaci kostry přišel na řadu potah karoserie. Ta je z dvouapůlmilimetrové teakové dýhy. Výběr materiálu nebyl náhodný, teak lépe odolává vodě než například mahagon. Ke stavbě lodí jej ostatně používali už staří Egypťané. „Kostra se polepuje natřikrát. Nejprve první vrstvou skloněnou pod úhlem 45 stupňů na jednu stranu, potom druhou vrstvou pod stejným úhlem na druhou stranu. Poté se dává vrstva plátna, která potah zpevní a teprve na ni přijde třetí konečná vrstva,“ popisuje Mátl.

Výsledkem práce šikovných truhlářů firmy Truhlářství Hemzal je velmi lehká karoserie. „Pan Labourdette postavil první karoserii na podvozku Peugeot v roce 1912. My jsme postupovali přesně podle jeho knihy, kterou jsme získali ve Francii,“ popisuje Mátl.

Delahaye typ 87

Dokončený vůz, jehož restaurace budila pozornost nejen v České republice, se veřejnosti poprvé představí od pátku do neděle na výstavě Classic Show v brněnské Richard Adam Gallery.

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Renault 4CV
První západní auto prodávané v socialistické ČSR byla francouzská želva

Na den přesně před 70 lety začala sériová výroba malého Renaultu 4CV. Ten si vydobyl prvenství prvního francouzského vozu s více než milionem vyrobených kusů a...  celý článek

Ferrari 340 Barchetta Touring Superleggera America
Autofotka týdne: vzácné ferrari a další dědečci řádili na klopené dráze

Na stařičký velodrom ve švýcarském Oerlikonu na předměstí Curychu pustí jednou ročně staré závodní stroje. Volný závod na oválné dráze s prudce klopenými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.