Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Krásný veterán s karoserii z teaku je ozdobou brněnské výstavy

Exkluzivně   13:59aktualizováno  13:59
Většinu dřevěných karoserií předválečných vozů ohlodal zub času tak, že nezbývá než konstrukci vytvořit znovu. Často tak ani neobdivujeme původní podobu vozu. Jiřímu Mátlovi se však podařilo dohledat původní plány karoserii jeho delahaye. Malý plánek nazvětšoval tak, aby podle něj mohli pracovat truhláři.

Delahaye typ 87 | foto: Jiří Mátl

Při restaurování zejména předválečných vozů majitelé často narazí na zásadní problém. Karoserie vozu, které se běžně vyráběly ze dřeva, bývají poškozeny tak, že už prakticky nikdo netuší, jak ve skutečnosti vypadaly. Za originály je pak často vydávaná starší renovace, u které ovšem už nelze vyloučit různé „modernizace“.

Delahaye typ 87

V Brně se nyní o víkendu na výstavě Classic Show představí poprvé po kompletní restauraci vůz, u kterého je možné dát ruku do ohně, že skutečně odpovídá podobě, ve které v roce 1924 opustil brány továrny značky Delahaye ve francouzském Tours.

Delahaye typ 87

„Podvozek přečkal pod původní barvou ve velice uspokojivém stavu, ovšem dřevěné části už toto štěstí neměly,“ vysvětluje Karel Kupka, šéfredaktor časopisu Motor Journal a pořadatel víkendové brněnské výstavy, která delahaye poprvé představí. Za normálních okolností se podoba auta vytváří podle dobových fotografií, ale odchylka od originálu může být v takových případech poměrně velká.

Jenže znovuzrozený Delahaye typ 87 je postaven podle přesného dobového plánu. Ten se majiteli podařilo objevit zcela prozaicky, když místo hledání v zaprášených archivech uspěl na internetu. „Nejdřív mi ten nákres někdo poslal. A já pak seděl u internetu tak dlouho, až jsem ho skutečně objevil,“ říká majitel vozu Jiří Mátl. Kvalita nebyla nejlepší, ale po přiostření se podařilo na planografické kopírce vytvořit nákresy v měřítku 1:1.

Delahaye typ 87
Delahaye typ 87

Podle nich pak postupovali truhláři. Zpracovávané díly skutečně přikládali ke zvětšenému plánu. „Nebudu říkat, že je to ve výsledku na milimetr přesné, ale jsem přesvědčený, že víc jak centimetrové odchylky jsme se nedopustili,“ říká Mátl.

Práce na delahayi byla jedinečná i po řemeslné stránce. V truhlářské dílně specializující se na restaurování karoserií historických vozů museli napodobit unikátní styl francouzské karosárny Henri-Labourdette, která stavěla na podvozcích francouzských i anglických aut lehké dřevěné karoserie inspirované konstrukcemi lodí.

Delahaye typ 87
Delahaye typ 87

Fotogalerie

Po renovaci kostry přišel na řadu potah karoserie. Ta je z dvouapůlmilimetrové teakové dýhy. Výběr materiálu nebyl náhodný, teak lépe odolává vodě než například mahagon. Ke stavbě lodí jej ostatně používali už staří Egypťané. „Kostra se polepuje natřikrát. Nejprve první vrstvou skloněnou pod úhlem 45 stupňů na jednu stranu, potom druhou vrstvou pod stejným úhlem na druhou stranu. Poté se dává vrstva plátna, která potah zpevní a teprve na ni přijde třetí konečná vrstva,“ popisuje Mátl.

Výsledkem práce šikovných truhlářů firmy Truhlářství Hemzal je velmi lehká karoserie. „Pan Labourdette postavil první karoserii na podvozku Peugeot v roce 1912. My jsme postupovali přesně podle jeho knihy, kterou jsme získali ve Francii,“ popisuje Mátl.

Delahaye typ 87

Dokončený vůz, jehož restaurace budila pozornost nejen v České republice, se veřejnosti poprvé představí od pátku do neděle na výstavě Classic Show v brněnské Richard Adam Gallery.

Autoři:




Nejčtenější

Nehoda a zranění mě nakonec paradoxně zrychlilo, říká Gabriela Novotná.
Špičky dun strojem prorážíme, říká jezdkyně, která se chystá na Dakar

Je potřeba fyzická síla, jezdkyně přece krotí pekelně těžkou mašinu. Pak i sebevědomí a nezbytná je také technická dovednost. Klíčem k rally je však podle...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Přežije Tesla rok 2017? Letošní léto pro ni má být přelomové

Technologická společnost a automobilka Tesla by do konce roku měla přijít se svým prvním „lidovým vozem“ a rozběhnout výrobu v největší továrně na baterie.   celý článek

Kamil Holán na Tourist Trophy 2017
Fascinuje mě rychlost, i když na ni člověk není stavěný, říká závodník

Jeden z nejrychlejších českých motocyklových závodníků Kamil Holán se vrátil z nejslavnějšího závodu Tourist Trophy na ostrově Man. Je to náramná podívaná a...  celý článek

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Volkswagen Arteon
VW Arteon je o půl třídy lepší passat, už jsme ho řídili

To auto je vymyšlené a postavené přesně tak, aby jeho uživatele v očích okolí posunulo o stupínek výš. Arteon prostě umí udělat dojem. VW opět přestavělo...  celý článek

Další z rubriky

Martin Havelka se svým Zetorem 25 na srazu historických traktorů v Polsku v...
Autofotka týdne: Nadšenec pojede k polskému moři na slavném zetoru

S traktorem, který vznikl před více než půl stoletím, se vydává na cestu nadšenec Martin Havelka. Stejně jako loni vyjíždí ze Škrdlovic na Vysočině do...  celý článek

Abarth 1000 Bialbero Record 1960
OBRAZEM: Na večírku nejvybranější automobilové šlechty světa

Bugatti, Duesenberg, Voisin, samozřejmě Ferrari, Maserati, Lancia, Pininfarina a mnoho dalších slavných automobilových jmen každoročně zdobí nejvěhlasnější...  celý článek

Princezna Diana (Leicester, 27. května 1997)
Podezřelý mamut: Diana zemřela kvůli fušersky opravenému mercedesu

Dvacet let po smrti princezny Diany přišli Francouzi s novými důkazy o fatální nehodě v pařížském tunelu. Mercedes S 280, ve kterém Diana se svým milencem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.