Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ve Smíchovské výtopně nastartovali největší sbírku parních vlaků

  10:56aktualizováno  10:56
Milovníci páry, železnice a starých strojů měli svátek. Ve výtopně na pražském Smíchově byl den otevřených dveří. K vidění byl i parádní parní válec v akci nebo historická nákladní auta Praga a Tatra.

V historickém objektu výtopny je k vidění největší sbírka parních lokomotiv v Praze nebo provozuschopný parní válec Mamut ČKD z roku 1930. Na programu byly i jízdy parních vlaků.

Století páry

První mechanický stroj poháněný parou sestrojil podle wikipedie Hérón Alexandrijský v 1. století našeho letopočtu. Považoval jej však jen za hračku a na praktické využití nedošlo. Dnes je vynález parního stroje obvykle připisován Angličanovi Jamesi Wattovi, který ho vynalezl v roce 1765.

Den otevřených dveří ve výtopně na pražském Smíchově

Watt ve skutečnosti významně zdokonalil stroje Thomase Saveryho a Thomase Newcomena. Jednalo se o stroje na principu kondenzace syté páry ve válci a využití síly vyvolané podtlakem k čerpání vody, uvádí wikipedie.

Fotogalerie

První železnice se v českých zemích objevila v roce 1832, kdy byla vybudována první koněspřežka mezi rakouským Lincem a Českými Budějovicemi, připomíná ČTK. První parou tažený vlak přijel z Vídně do Břeclavi a následně také do Brna v roce 1839. Do Prahy přijel první vlak před 171 lety, v roce 1845.

V 19. století se parní stroj stal nejvýznamnějším zdrojem energie v dopravě i průmyslu. Proto se tomuto století také říká století páry. Ve 20. století parní stroje nahradily spalovací motory nebo elektřina. Nejdéle sloužily těžní parní stroje, v některých dolech až do devadesátých let 20. století.

Nevýhodou parního stroje je nízká účinnost maximálně 15 procent, u spalovacích motorů je to kolem 35 procent.





Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
VIDEO: Bugatka stará 91 let řádí v Brně, až dlažební kostky létají

Někdo by řekl, že jezdit takto se skoro se stoletým autem je skoro svatokrádež. Ale ta nádherná oprýskaná bugatka, celá od oleje a s orezlým výfukem, je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.