Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ve Smíchovské výtopně nastartovali největší sbírku parních vlaků

  10:56aktualizováno  10:56
Milovníci páry, železnice a starých strojů měli svátek. Ve výtopně na pražském Smíchově byl den otevřených dveří. K vidění byl i parádní parní válec v akci nebo historická nákladní auta Praga a Tatra.

V historickém objektu výtopny je k vidění největší sbírka parních lokomotiv v Praze nebo provozuschopný parní válec Mamut ČKD z roku 1930. Na programu byly i jízdy parních vlaků.

Století páry

První mechanický stroj poháněný parou sestrojil podle wikipedie Hérón Alexandrijský v 1. století našeho letopočtu. Považoval jej však jen za hračku a na praktické využití nedošlo. Dnes je vynález parního stroje obvykle připisován Angličanovi Jamesi Wattovi, který ho vynalezl v roce 1765.

Den otevřených dveří ve výtopně na pražském Smíchově

Watt ve skutečnosti významně zdokonalil stroje Thomase Saveryho a Thomase Newcomena. Jednalo se o stroje na principu kondenzace syté páry ve válci a využití síly vyvolané podtlakem k čerpání vody, uvádí wikipedie.

Fotogalerie

První železnice se v českých zemích objevila v roce 1832, kdy byla vybudována první koněspřežka mezi rakouským Lincem a Českými Budějovicemi, připomíná ČTK. První parou tažený vlak přijel z Vídně do Břeclavi a následně také do Brna v roce 1839. Do Prahy přijel první vlak před 171 lety, v roce 1845.

V 19. století se parní stroj stal nejvýznamnějším zdrojem energie v dopravě i průmyslu. Proto se tomuto století také říká století páry. Ve 20. století parní stroje nahradily spalovací motory nebo elektřina. Nejdéle sloužily těžní parní stroje, v některých dolech až do devadesátých let 20. století.

Nevýhodou parního stroje je nízká účinnost maximálně 15 procent, u spalovacích motorů je to kolem 35 procent.





Nejčtenější

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

Škoda Citigo
Obnovená Škoda Citigo se představuje, o nástupci není rozhodnuto

Nejmenší škodovka se dočkala po dlouhých šesti letech faceliftu, úpravy jsou opravdu jen kosmetické. Citigo je jediným evropským modelem značky, který se...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Ilustrační snímek
K moři po vlastní ose? Cesta v noci je lepší, ale jen pro odpočaté

Za pár dní startuje sezóna dovolených a tisíce Čechů se vydají po vlastní ose autem k moři. Vloni vyjeli Češi na 5 552 000 soukromých zahraničních cest. Na...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Další z rubriky

Vůz prošel náročnou několikaměsíční renovací, během které získal úplně stejnou...
VIDEO: První dakarskou tatru obnovili v Kopřivnici do posledního šroubku

Celkem 270 dní a více než 2 800 hodin práce stálo vrátit první dakarskou tatrovku do podoby, v jaké v roce 1986 vyjížděla na slavnou africkou rally. Vůz se...  celý článek

Alfa Romeo Giulietta SS Prototipo
OBRAZEM: Unikátní Alfa Romeo se dočkala ocenění po 60 letech

Unikátní prototyp Alfy Romeo korunovali na hvězdu srazu automobilové smetánky v noblesním severoitalském městečku Cernobbio. Na věhlasné akci Concorso di...  celý článek

Chateau Loučeň Concours d'Elegance
OBRAZEM: Automobilová paráda za jeden a půl miliardy korun

Již počtvrté se do zámeckého areálu na Loučeni sjely veteránské klenoty ze soukromých i muzejních sbírek. Chateau Loučeň Concours d'Elegance se inspirovala u...  celý článek

Mercedes Třída E 3,0 350d...
Mercedes Třída E 3,0 350d...

r.v. 2016, naj. 17 430 km, diesel
1 352 624 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.