"Každoročně stoupá počet škod, které automobilům v zimě a těsně po ní způsobí výtluky na silnicích. Aktuálně Allianz pojišťovna zaznamenala zhruba třetinový nárůst těchto hlášení svých klientů," uvádí Václav Bálek, tiskový mluvčí pojišťovny.
Nejčastějšími újmami bývají poškozené podvozky, disky a pneumatiky, tlumiče, výjimkou nejsou ani rozsáhlejší poškození například při nárazu do motoru. Václav Bálek vzpomíná i na nehodu, při které kvůli malému kráteru v silnici nakonec řidič skončil s autem ve stromě.
Poškození vozidel výtluky může majitel vozu uplatnit buď ze svého havarijního pojištění, nebo z pojištění odpovědnosti správce komunikace. Druhá varianta je ale o dost pracnější a s velmi nejistým výsledkem. Čeká vás totiž dlouhé dohadování.
záplatováníJak se opravuje silnice sledujte ZDE |
Z havarijní pojistky peníze většinou dostanete
"Škody z výtluků na silnici je možné uplatnit z havarijního pojištění, a to bez ohledu na to, zda pojistnou událost šetřila policie, či nikoliv," dodává Bálek. Povinné ručení vám je v tomto případě nanic. Z toho se kryjí škody, které způsobíte někomu jinému, v tomto případě musíte mít sjednánu havarijní pojistku.
|
"Často se také stává, že vozidlo zůstává po projetí velkým výtlukem nepojízdné a řidiči volají naši asistenční službu, která událost nejen zaznamená a zdokumentuje, ale pokud je to možné, tak na místě vozidlo zprovozní, nebo odtáhne do servisu," vysvětluje Pavel Novotný, ředitel úseku likvidace Allianz pojišťovny.
Petr Buček, šéfredaktor magazínu Autembezpečně.cz ale varuje, ne všechno se dá "hodit na pojišťovnu": "Likvidátor pojišťovny bude pečlivě zkoumat, jestli například zničený tlumič nebyl už předtím poškozen běžným opotřebením. Pak může odmítnout úhradu škody, když zjistí, že tlumič už byl natolik unavený, že díra v silnici pro něj byla tou poslední kapkou."
Osamocená díra znamená větší šanci na odškodnění
Pokud havarijní pojištění nemáte, můžete náhradu uplatnit z pojištění odpovědnosti za škodu správce komunikace nebo v krajním případě soudní cestou. V takovém případě musíte prokázat odpovědnost příslušného správce za vzniklou škodu. A v tom bývá háček.
Celou událost co nejlépe zdokumentujte, foťte, sežeňte si svědky. Správci komunikace (u dálnic a rychlostních komunikací Ředitelství silnic a dálnic České republiky, u ostatních vozovek příslušná okresní Správa a údržba silnic, případně obec) pak celou událost oznamte, nezapomeňte uvést číslo silnice a kilometr, na kterém k poškození došlo. Pravděpodobně se vás budou snažit odbýt tím, že jste "nepřizpůsobil rychlost a způsob jízdy stavu vozovky".
Správce komunikace má ale také své pojištění pro tyto případy. Pojišťovna pak posuzuje zda se něco zanedbalo: třeba špatné nebo chybějící označení.
Hradit škody řidiči by majitel komunikace měl v případě, že vjedou na jinak dobré silnici do hlubokých výmolů nebo neoznačených hrbolů. Obdobné je to při smyku na vozovce znečištěné například olejem nebo hlínou. Stejně se dá na majitele komunikace obrátit při vymáhání škody, jestliže se ukáže, že příčinou nehody byla nečitelná dopravní značka.
Odpovědnosti za škody se majitel silnice může zbavit jedině tehdy, když prokáže, že nebylo v mezích jeho možností závadu odstranit, zmírnit nebo na ni dostatečně upozornit. Musí se tedy posoudit, zda například vůbec bylo v lidských silách silnici opravit. To s největší pravděpodobností rozhodne až soud.
Když je štěrk nebo díra na silnici označena dopravní značkou, budete si škodu hradit jen z havarijního pojištění nebo z vlastní kapsy.
Pokud si auto poškodíte tím, že vjedete do díry, která se na jinak kvalitní silnici nedá předvídat, zavolejte policii a trvejte na nafocení a zaprotokolování jejího stavu.
Větší šanci máte, pokud je díra ve vozovce ojedinělá, protože jedině tak ji nelze předvídat. Při žádosti o náhradu škody bude spíš akceptován výmol v místě, kde na něj řidič nemohl při dodržení optimální rychlosti reagovat. To znamená, že je například za zatáčkou nebo za stoupáním či jinak špatně viditelný, například v noci nebo zalitý vodou.
Motoristé však nemají nárok na náhradu škody, která jim vznikla z takzvaného stavebního nebo dopravně technického stavu pozemní komunikace. To znamená, že jde o silnici, která je poničená natolik, že závady nejde odstranit běžnou údržbou, pomůže jen celková přestavba. S případným vymáháním škody by řidič asi neuspěl. Nezbývá než jet krokem, zvolit jinou trasu nebo pořídit teréňák.
A škody z výtluků, u kterých se navíc správce komunikace může vymluvit, že je kvůli špatnému počasí nemohl opravit, tedy asi zůstanou na vaší kapse.
Ještě než se někdo pustí do soudního sporu, měl by si také uvědomit, že se bude posuzovat třeba i to, zda ve chvíli, kdy se auto poškodilo, dodržoval předepsanou rychlost.
Z čeho je český asfaltový ementál"Za výtluky obecně může hlavně historicky stavba komunikací a jejich podloží. V minulosti se šetřilo na technologii a silnice nebyly stavěny na současnou zátěž. Vinu na současném stavu mají i přetížené kamiony," vysvětluje dopravní projektant Josef Filip. "Stačí nekvalitně napojit záplatu, kvůli tomu se dovnitř dostane voda. Pak už stačí jen mráz, led, sůl a provoz a vozovka se poničí," dodává. Když mrzne a sněží, dělají silničáři jen nejnutnější provizoria. Výtluky zalijí asfaltem bez frézování a válcování. Životnost je pak mnohem menší, než u klasických oprav. Když mrzne, mnohdy nezbývá než rozbité místo vydláždit. |