Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Děravé silnice: proražené pneumatiky a zničené ráfky si nechte zaplatit

aktualizováno 
Ustupující sníh odkryl díry v silnici, zdají se ještě větší než předchozí zimy a snad jich je ještě víc. Když vám asfaltový ementál poničí auto, můžete dostat náhradu škody. Nejjistějším řešením je pojistka.

Za výtluky obecně může hlavně historicky stavba komunikací a jejich podloží. V minulosti se šetřilo na technologii a silnice nebyly stavěny na současnou zátěž. Vinu na současném stavu mají i přetížené kamiony | foto: Jaroslav Domecký

"Každoročně stoupá počet škod, které automobilům v zimě a těsně po ní způsobí výtluky na silnicích. Aktuálně Allianz pojišťovna zaznamenala zhruba třetinový nárůst těchto hlášení svých klientů," uvádí Václav Bálek, tiskový mluvčí pojišťovny.

Nejčastějšími újmami bývají poškozené podvozky, disky a pneumatiky, tlumiče, výjimkou nejsou ani rozsáhlejší poškození například při nárazu do motoru. Václav Bálek vzpomíná i na nehodu, při které kvůli malému kráteru v silnici nakonec řidič skončil s autem ve stromě.

Poškození vozidel výtluky může majitel vozu uplatnit buď ze svého havarijního pojištění, nebo z pojištění odpovědnosti správce komunikace. Druhá varianta je ale o dost pracnější a s velmi nejistým výsledkem. Čeká vás totiž dlouhé dohadování.

záplatování

Jak se opravuje silnice sledujte ZDE

Z havarijní pojistky peníze většinou dostanete

"Škody z výtluků na silnici je možné uplatnit z havarijního pojištění, a to bez ohledu na to, zda pojistnou událost šetřila policie, či nikoliv," dodává Bálek. Povinné ručení vám je v tomto případě nanic. Z toho se kryjí škody, které způsobíte někomu jinému, v tomto případě musíte mít sjednánu havarijní pojistku.

Ve snaze zachránit kolo před dírou skončí auto v příkopu

Majitel autoservisu Jan Šmíd z Českých Budějovic tvrdí, že každá zima na českých silnicích se citelně podepíše především na podvozku automobilu. "Silnice jsou mnohde tak rozbité, že třeba tlumiče jsou téměř na výměnu," říká Šmíd.

Jaké díly nejvíce v zimě na rozbitých silnicích na autech trpí?
Jsou to především čepy, tlumiče a nápravy. Preventivně se doporučuje po zimě si nechat při výměně pneumatik zkontrolovat geometrii
kol, tedy zda se pneumatiky sjíždí rovně.

Jaké škody mohou při projetí díry vzniknout?
Časté případy jsou utržená kola či naražené disky nebo proražené pneumatiky. První zmiňovaný problém je největší průšvih, protože
zejména u dražších automobilů mohou jít škody i do desítek tisíc korun. Mnohdy také po projetí dírou či ve snaze se jí vyhnout řidiči zazmatkují, strhnou řízení a skončí v příkopu. Po takové nehodě už jsou škody desítky tisíc korun.

Pozná laik na automobilu, zda jezdil po udržovaných silnicích, nebo po tankodromech?
Určitě ano. Například automobily dovezené ze zahraničí - především Německa a Rakouska - jsou velmi často v mnohem lepším technickém stavu než vozy, které jezdí po silnicích v Česku. Například automobil, který má najeto dvě stě tisíc kilometrů po silnicích a dálnicích v Německu, má technický stav srovnatelný s vozem, který najel polovinu po českých silnicích.

Jak se to pozná?
Stačí jedna jízda a i laik pozná, že automobilu na nápravách nic netluče, nevrže a například řízení nemá vůli. I proto stále lidé dávají přednost vozidlům z dovozu než z tuzemska.

Pokud událost neřešila policie, určitě si místo vyfoťte, to ostatně platí v každém případě. Mobil s fotoaparátem má dnes v kapse každý druhý. Hodí se také svědectví jiných účastníků silničního provozu.

"Často se také stává, že vozidlo zůstává po projetí velkým výtlukem nepojízdné a řidiči volají naši asistenční službu, která událost nejen zaznamená a zdokumentuje, ale pokud je to možné, tak na místě vozidlo zprovozní, nebo odtáhne do servisu," vysvětluje Pavel Novotný, ředitel úseku likvidace Allianz pojišťovny.

Petr Buček, šéfredaktor magazínu Autembezpečně.cz ale varuje, ne všechno se dá "hodit na pojišťovnu": "Likvidátor pojišťovny bude pečlivě zkoumat, jestli například zničený tlumič nebyl už předtím poškozen běžným opotřebením. Pak může odmítnout úhradu škody, když zjistí, že tlumič už byl natolik unavený, že díra v silnici pro něj byla tou poslední kapkou."

Osamocená díra znamená větší šanci na odškodnění

Pokud havarijní pojištění nemáte, můžete náhradu uplatnit z pojištění odpovědnosti za škodu správce komunikace nebo v krajním případě soudní cestou. V takovém případě musíte prokázat odpovědnost příslušného správce za vzniklou škodu. A v tom bývá háček.

Celou událost co nejlépe zdokumentujte, foťte, sežeňte si svědky. Správci komunikace (u dálnic a rychlostních komunikací Ředitelství silnic a dálnic České republiky, u ostatních vozovek příslušná okresní Správa a údržba silnic, případně obec) pak celou událost oznamte, nezapomeňte uvést číslo silnice a kilometr, na kterém k poškození došlo. Pravděpodobně se vás budou snažit odbýt tím, že jste "nepřizpůsobil rychlost a způsob jízdy stavu vozovky".

Správce komunikace má ale také své pojištění pro tyto případy. Pojišťovna pak posuzuje zda se něco zanedbalo: třeba špatné nebo chybějící označení.

Hradit škody řidiči by majitel komunikace měl v případě, že vjedou na jinak dobré silnici do hlubokých výmolů nebo neoznačených hrbolů. Obdobné je to při smyku na vozovce znečištěné například olejem nebo hlínou. Stejně se dá na majitele komunikace obrátit při vymáhání škody, jestliže se ukáže, že příčinou nehody byla nečitelná dopravní značka.

Odpovědnosti za škody se majitel silnice může zbavit jedině tehdy, když prokáže, že nebylo v mezích jeho možností závadu odstranit, zmírnit nebo na ni dostatečně upozornit. Musí se tedy posoudit, zda například vůbec bylo v lidských silách silnici opravit. To s největší pravděpodobností rozhodne až soud.

Když je štěrk nebo díra na silnici označena dopravní značkou, budete si škodu hradit jen z havarijního pojištění nebo z vlastní kapsy.

Pokud si auto poškodíte tím, že vjedete do díry, která se na jinak kvalitní silnici nedá předvídat, zavolejte policii a trvejte na nafocení a zaprotokolování jejího stavu.

Větší šanci máte, pokud je díra ve vozovce ojedinělá, protože jedině tak ji nelze předvídat. Při žádosti o náhradu škody bude spíš akceptován výmol v místě, kde na něj řidič nemohl při dodržení optimální rychlosti reagovat. To znamená, že je například za zatáčkou nebo za stoupáním či jinak špatně viditelný, například v noci nebo zalitý vodou.

Motoristé však nemají nárok na náhradu škody, která jim vznikla z takzvaného stavebního nebo dopravně technického stavu pozemní komunikace. To znamená, že jde o silnici, která je poničená natolik, že závady nejde odstranit běžnou údržbou, pomůže jen celková přestavba. S případným vymáháním škody by řidič asi neuspěl. Nezbývá než jet krokem, zvolit jinou trasu nebo pořídit teréňák.

A škody z výtluků, u kterých se navíc správce komunikace může vymluvit, že je kvůli špatnému počasí nemohl opravit, tedy asi zůstanou na vaší kapse.

Ještě než se někdo pustí do soudního sporu, měl by si také uvědomit, že se bude posuzovat třeba i to, zda ve chvíli, kdy se auto poškodilo, dodržoval předepsanou rychlost.

Z čeho je český asfaltový ementál

"Za výtluky obecně může hlavně historicky stavba komunikací a jejich podloží. V minulosti se šetřilo na technologii a silnice nebyly stavěny na současnou zátěž. Vinu na současném stavu mají i přetížené kamiony," vysvětluje dopravní projektant Josef Filip.

"Stačí nekvalitně napojit záplatu, kvůli tomu se dovnitř dostane voda. Pak už stačí jen mráz, led, sůl a provoz a vozovka se poničí," dodává.

Když mrzne a sněží, dělají silničáři jen nejnutnější provizoria. Výtluky zalijí asfaltem bez frézování a válcování. Životnost je pak mnohem menší, než u klasických oprav. Když mrzne, mnohdy nezbývá než rozbité místo vydláždit.

Autor:




Nejčtenější

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.